بازدید علمی دانشجویان علوم و مهندسی جنگل دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان از جنگلهای شمال
در راستای برنامههای گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری، بازدید علمی دانشجویان گروه علوم و مهندسی جنگل دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان به مقصد بخشی از جنگلهای شمال کشور واقع در استان مازندران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، در این برنامه که با سرپرستی دکتر سید وحید سیدنا، مدیر گروه علوم و مهندسی جنگل دانشگاه لرستان و همراهی اساتید این گروه شامل دکتر بابک پیلهور و دکتر کامبیز ابراری واجاری، به میزبانی دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس صورت پذیرفت، دانشجویان از رویشگاههای مختلف جنگلی(جنگل آموزشی و پژوهشی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس و جنگل واز منطقه چمستان استان مازندران) بازدید کردند.
آشنایی با گونههای مختلف جنگلی اعم از پوشش گیاهی کف جنگل، درختچهها و درختان جنگلی، شناسایی تیپها و جوامع مختلف جنگلی، طبقات ارتفاعی (اشکوب بندی) جنگل، زادآوری و تجدید حیات طبیعی گونههای جنگلی، اندازهگیری و زیست سنجی درختان جنگل، شناسایی هوموس و خاکهای جنگلی، زراعت چوب گونههای سریع الرشد، آشنایی با ماشین آلات بهرهبرداری و حمل و نقل چوب و سایر موضوعات بومشناختی و فنی جنگل با تدریس میدانی و ارائه توضیحات لازم از سوی اساتید صورت پذیرفت.
در این اردوی علمی دانشجویان از مرکز بذر درختان جنگلی خزر واقع در شهرستان آمل که تنها مؤسسه دولتی فعال کشور در زمینه شناسایی، جمع آوری، فرآوری و نگهداری بذور درختان جنگلی از مناطق مختلف رویشی کشور است، بازدید کردند.
آشنایی با فعالیتها و اقدامات این مرکز، بازدید از آزمایشگاههای تخصصی، مراحل مختلف فرآوری بذر و سردخانه ویژه نگهداری بذور به عنوان بانک ذخایر ژنتیکی درختان جنگلی با توضیحات کارشناسان این مرکز و دکتر سیدنا برای دانشجویان تشریح شد.
بازدید از بخشهای مختلف سایت دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس واقع در شهرستان نور اعم از فضاهای آموزشی، تحقیقاتی، آزمایشگاهها و باغ گیاهشناسی از سایر برنامههای این بازدید علمی بود.
در این رابطه، دکتر علی حقیزاده، رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان به خبرنگار ما گفت: «با توجه به ماهیت رشتههای منابع طبیعی و سرفصل های درسی مصوب وزارت عتف، انجام بازدیدها و اردوهای علمی برای آشنایی عملی دانشجویان این رشتهها با عرصههای طبیعی و کسب آموزشهای کاربردی و مهارتهای میدانی، ضرورت دارد».