در دانشگاه لرستان برگزار شد: نشست تفکر 360 درجه در حکمرانی علم
بهمناسبت هفته پژوهش و فناوری در راستای همایش ملی حکمرانی تمدنی علم و فناوری، نشست «تفکر 360 درجه در حکمرانی علم: به سوی پژوهش و فناوری خلاقانه» با سخنرانی دکتر حوریه مرادی، عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان در این نشست که روز سه شنبه، 13 آذرماه سال جاری در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان برگزار شد دبیر نشست دکتر اکرم رمضانزاده عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان بود.
داوران و صاحبنظران این نشست دکتر مسعود بیژنی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، دکتر حسن افراخته عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تهران، دکتر مصطفی طالشی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهران و دکتر علی فرمانی عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان بودند.
در این نشست دکتر حوریه مرادی توضیحاتی به شرح زیر ارائه کرد:
ما نیازمند توانمندي افراد جامعه در حوزه¬هاي دانش، نگرش و مهارت هستیم و یکی از مهمترین این مهارتها، شیوه هاي تفکر و اندیشیدن است. ما دیگر نمی¬توانیم تنها با دانش و تجربه دیروز در برابر مسائل امروز، خودمان را برای فردا آماده کنیم. چرا که امروز نیازمند نگاهی نو، ذهنی نو و عملکرد نو و متفاوت از دیروز برای زیستن در هزار نو هستیم. دکتر مرادی تاکید داشت، که در صورتی تفکر 360 درجه به عادت ثانویه تبدیل می¬شود که با تلاش، استمرار و پشتکار در استفاده از این روش همراه باشد.
نقد و ارزیابی هوش مصنوعی و توجه به اهمیت تفکر، علم و خلاقیت که باعث ظهور فناوری اخیر (AI) است از منظر تفکر 360 درجه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
گام نخست در یادگیری و کسب مهارت تفکر 360 درجه پرسش درباره چرایی، پس زمینه و نیت ما از یادگیری آن است؛ گام دوم آشنایی با چیستی، معنی و مفهوم تفکر 360 درجه در حکمرانی علم است؛ و گام سوم: چگونگی و شیوه بکارگیری تفکر 360 درجه در دانشگاه و حیطه پژوهش و فناوری است.
همچنین بیان شد که عصر حاضر عصر چهار انفجار و انقلاب (اطلاعات، ارتباطات، جمعیت و انتظارات) است.حاصل این دگرگونی¬ها با توجه به محدودیت منابع بشری تغییر و تحولات فزاینده و تنش افزای محیطی به عنوان مهمترین چالش فراروی سازمانها و کشورهاست. غلبه بر این تغییر و تحولات فزاینده محیطی و داشتن حضوری اثربخش و ارزشمند در آن محیط در گرو حاکمیت یک تحول فکری و رفتاری است.
گفتنی است در این نشست علمی، دانشجویان شرکتکننده نیز پرسشهای خود را مطرح کردند.
داوران این نشست نیز مصادیق عینی و کاربردی این شیوه تفکر را در حیطه علمی، پژوهشی و نگاه ملی و بین المللی تحلیل و تفسیر کردند.
در پایان این مبحث مورد استقبال دانشجویان حاضر قرار گرفت و خواستار برگزاری نشستها و کارگاههای مرتبط با این موضوع در آینده شدند.