اخبار

خاطرات معاون دانشجویی دانشگاه لرستان از شش دانشجوی شهید این دانشگاه در عملیات حاج عمران/ چهره‌هایی که ماندگار شدند

۱۴۰۳/۰۳/۰۱

دوم و سوم خرداد، روزهای یادآوری حماسه‌های دفاع مقدس است؛ یادآوری روزهایی که حماسه عملیات حاج عمران آفریده شد و دیگری حماسه عملیات بیت‌المقدس؛ دوم خرداد 65 شهادت شش دانشجوی دانشگاه لرستان در عملیات حاج عمران رخ داد؛ جایی که دانشگاه، همان جبهه بود با دروس ایثار، فداکاری، ایستادگی، میهن‌دوستی و شهادت.

عملیات بیت‌المقدس در سال 61 و عملیات حاج عمران در سال 65 انجام شد.

بیش از 35 سال از عملیات حاج عمران گذشته است؛ اما روزانه در سالن‌ها و مکان‌هایی در دانشگاه لرستان حضور می‌یابیم و تردد می‌کنیم که به نام شش دانشجوی شهید دانشگاه لرستان نام‌گذاری شده‌اند تا یاد و خاطره این دانشجویان شهید، هماره گرامی داشته شود:

شهید سیدسعید میربهرسی، شهید علیرضا فرجی، شهید عبدالرسول شکوهی، شهید امامعلی رشوند، شهید اسماعیل ابراهیمی و شهید محمدرضا دانیالی.

در همین رابطه با دکتر مهدی شاهین که در حال حاضر عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه لرستان و معاون دانشجویی این دانشگاه است و در سال 65 با این دانشجویان شهید ارتباط دانشگاهی نزدیک داشته است به گفت‌وگو نشستیم تا بپرسیم: «مهم‌ترین ویژگی‌های رفتاری این دانشجویان چه بود؟».

دکتر شاهین در سال 65 در مجتمع آموزش عالی لرستان که بعدها به برکت سفر مقام معظم رهبری به استان لرستان به دانشگاه ارتقاء یافت مدیریت حراست و روابط عمومی مجتمع آموزش عالی استان لرستان را عهده‌دار بود.

او به یاد می‌آورد که: «... تا جایی که بنده به یاد دارم در آن مقطع، دانشجویانی که در عملیات حاج عمران شهید شدند قبل از اعزام داوطلبانه به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، همواره جویا می‌شدند که تاریخ اعزام چه موقع است؟ آن‌ها عاشق رفتن به خط مقدم جبهه بودند و اصرار هم می‌کردند که حتماً به خط مقدم اعزام بشوند».

دکتر شاهین ادامه می‌دهد: «این دانشجویان به فعالیت‌های ورزشی علاقه‌مند بودند و ما با همدیگر فوتبال بازی می‌کردیم؛ آن‌ها بسیار متواضعانه برخورد می‌کردند و بنده در رفتارهای ایشان، خوش‌اخلاقی و تواضع را می‌دیدم».

شاهین توضیح می‌دهد: «این دانشجویان به صورت داوطلبانه برای عضویت در بسیج مجتمع آموزش عالی استان لرستان ثبت‌نام کردند و برای سپری کردن دوره‌های آموزشی نظامی به پادگان شفیع‌خانی که آن موقع نزدیک اندیمشک قرار داشت اعزام شدند».

معاون دانشجویی دانشگاه لرستان به این نکته اشاره کرد که دانشجویان مدام می‌گفتند «الان، دانشگاه همان جبهه است و ما باید به جبهه برویم تا ایران و نظام جمهوری اسلامی، پابرجا بماند».

دکتر شاهین این نکته را توضیح می‌دهد که در آن مقطع، به همراه جناب آقای دکتر توکل، رئیس وقت مجتمع آموزش عالی استان لرستان و جمعی دیگر از مدیران مجتمع راهی پادگان شفیع‌خانی شدند و در آنجا نیز با شش دانشجوی دانشگاه لرستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

دکتر شاهین این دیدار را «آخرین گفت‌وگو با چهره‌های ماندگار» توصیف می‌کند؛ چهره‌هایی ماندگار که قرار بود به جبهه جنگ سخت نظامی بروند تا ایران بماند و امروز شاهد امنیت و آرامش و ثبات کشور باشیم.

آنها دیروز رفتند تا ما امروز در آرامش و امنیت، به تحصیل، تحقیق و پژوهش بپردازیم.

مدیر وقت حراست و روابط عمومی مجتمع آموزش عالی استان لرستان در سال 65 (دکتر مهدی شاهین) به این موضوع اشاره می‌کند که اگرچه دانشجویان به علت دانشجو بودن می‌توانستند تحصیل کنند و حتی در بخش آموزشی جبهه‌ها و نه خط مقدم مشغول فعالیت بشوند اما هر شش دانشجوی دانشگاه لرستان اصرار کردند که به خط مقدم بروند؛ زیرا آن‌ها عاشق شهادت بودند...

آری؛ در آن مقطع، برای این شهدای سرافراز دانشجویی، دانشگاه، همان جبهه بود؛ پس، باید به جبهه می‌رفت...

گاهی نبرد از نوع جنگ سخت است؛ گاهی جنگ نرم و گاهی جنگ ترکیبی...

معاون دانشجویی دانشگاه لرستان تصریح می‌کند ما همواره باید یاد و خاطره همه شهیدان سرافراز ایران اسلامی را پاس بداریم و همیشه بایستی تلاش کنیم فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه بیش از پیش ترویج شود.

او شهادت رئیس‌جمهور مردمی و انقلابی و هیئت همراه ایشان را نیز که در این روزها اتفاق افتاد تسلیت می‌گوید؛ رویدادی که دوباره فضای کشور را فضای شهادت کرده است؛ شهادت در راه خدمت به مردم...

421


۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۲۱:۳۶
۴۷۶ بازدید