اخبار

رئیس دانشگاه لرستان در نشست با خبرنگاران استان چه گفت؟

۱۴۰۳/۰۲/۲۸

رئیس دانشگاه لرستان در نشست با خبرنگاران استان لرستان که به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی (27 اردیبهشت‌ماه) با استقبال اصحاب رسانه برگزار شد به انواع پرسش‌های خبرنگاران لرستان پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، دکتر علی نظری در این نشست که عصر روز چهارشنبه، 26 اردیبهشت‌ماه سال جاری در سالن شهید میربهرسی دانشگاه لرستان برگزار شد و با حضور حداکثری خبرنگاران (بیش از 80 خبرنگار) از رسانه‌های مختلف برگزار شد به انواع پرسش‌های ایشان، پاسخ داد.

دکتر علی نظری در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص پروژه های عمرانی دانشگاه، پاسخ داد مهم‌ترین رسالت دانشگاه، کسب جایگاه مهم در مرجعیت علمی است؛ خوشبختانه اکنون شاهد آن هستیم که دو نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه لرستان جزو اعضای هیئت علمی نمونه کشور قرار گرفتند؛ بنابراین عملکرد دانشگاه فقط در بخش عمرانی نیست بلکه همه‌جانبه باید عملکرد تیم مدیریتی را سنجید؛ ضمن آنکه باید فضاهای خالی بدون استفاده در دانشگاه لرستان را هم مدیریت کرد و این خودش از جمله فعالیت‌های عمرانی است؛ البته براساس میزان بودجه دانشگاه لرستان فعالیت‌های عمرانی هم در حال انجام است.

وی توضیح داد دانشگاه لرستان رتبه اول فرایند جذب اعضای هیئت علمی در سطح کشور را کسب کرده است که خود یک موفقیت مهم و ارزشمند علمی برای دانشگاه لرستان و استان لرستان است.

رئیس دانشگاه لرستان در پاسخ به خبرنگاری که درباره شائبه انتصابات قومیتی در دانشگاه لرستان پرسیده بود توضیح داد معاونان دانشگاه لرستان و رؤسای دانشکده‌ها که جایگاه‌های مهم مدیریتی در دانشگاه لرستان هستند هیچ‌کدام براساس قومیت‌گرایی منصوب نشده‌اند؛ فراموش نکنیم معاونت‌ها و رؤسای دانشکده‌ها نقش مهمی در تصمیم گیری‌ها دارند.

وی در سخنانش در جمع خبرنگاران، یکی از مشکلات دانشگاه لرستان را این نکته دانست که بین 80 تا 90 درصد بودجه این دانشگاه صرف پرداخت حقوق می‌شود که خودش باعث کمبود بودجه برای سایر فعالیت‌های دانشگاه می‌شود.

وی در جمع خبرنگاران توضیح داد استاندارد، یک استاد به ازای یک کارمند است؛ ما به این سو حرکت کرده‌ایم تا دانشگاه از نظر نسبت‌های نیروی انسانی استاندارد شود.

رئیس دانشگاه لرستان توضیح داد به مدت 15 سال مجوز دانشکده شیمی وجود داشته است که در مدت دو سال اخیر، این دانشکده را ایجاد کردیم و این یک موفقیت در مدت دو سال اخیر است.

دکتر علی نظری توضیح داد در مدت دو سال اخیر فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه لرستان به‌ویژه با کشورهای اسلامی چند برابر شده است و شاهد هستیم که همایش‌ها و نشست‌های مشترک بین دانشگاه لرستان و دانشگاه‌های برخی کشورهای اسلامی برگزار می‌شود که این هم یک موفقیت در شاخص دپیلماسی علمی برای دانشگاه لرستان و استان لرستان است.

رئیس دانشگاه لرستان تصریح کرد هیچ‌کدام از اقوام خویش را در دانشگاه لرستان استخدام نکرده است زیرا معتقد است در صورت نیاز هرگونه استخدام باید براساس اعلام عمومی و آزمون باشد.

دکتر علی نظری در پاسخ به پرسش خبرنگاری که درباره فضای باز گفت‌وگو پرسش کرد توضیح داد مناظره‌های انتخاباتی و نشست‌ها و کرسی‌های علمی مختلف در دانشگاه لرستان برگزار شده‌اند. وجود نشست‌های مختلف پرسش و پاسخ و اجرای مناظره‌های انتخاباتی، خود گویای وجود فضای باز تضارب آراء در دانشگاه لرستان است؛ ضمن آنکه دانشجویان هر زمان خواسته‌اند به راحتی می‌توانند به اتاق‌های حوزه ریاست و معاونت‌ها برای بیان نظرات خویش مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه لرستان در پاسخ به خبرنگاری که پرسید چرا نشست‌های خبری شما به ندرت برگزار می‌شوند و بعد از یک سال نشست خبری برگزار کرده‌اید توضیح داد زین‌پس، نشست‌های خبری به صورت فصلی با اصحاب رسانه برگزار می‌شوند و به روابط عمومی دانشگاه لرستان دستور داد که نشست‌های خبری را به صورت فصلی برگزار کند (هر معاونت یک نشست خبری فصلی).

رئیس دانشگاه لرستان دستور داد هر یک از معاونت‌های دانشگاه لرستان به صورت فصلی با خبرنگاران نشست داشته باشند و عملکرد خود را تشریح کنند و به پرسش‌های خبرنگاران هم پاسخ بدهند تا تعامل بین معاونت‌های دانشگاه لرستان و روابط عمومی دانشگاه با رسانه‌ها بیشتر شود.

دکتر علی نظری در پاسخ به پرسش خبرنگاری که درباره فعالیت بخش بین‌الملل دانشگاه لرستان پرسید توضیح داد در مدت دو سال گذشته دانشجویان مختلفی از کشورهای عراق، نیجریه، افغانستان و ... در دانشگاه لرستان جذب شده‌اند و این سیاست وزارت علوم برای جذب دانشجوی خارجی است.

وی تشریح کرد که براساس برنامه راهبردی بایستی 20 درصد دانشجویان دانشگاه لرستان از نوع دانشجویان بین‌المللی (غیرایرانی) می‌بودند؛ ما حدود 9 هزار دانشجو داریم و در حال حاضر تعداد 600 دانشجوی بین‌المللی داریم و و البته تا تحقق 20 درصد فاصله داریم.

وی از خبرنگاران استان لرستان خواست در بخش جذب دانشجوی بین‌‌الملل به دانشگاه لرستان کمک کند؛ جذب دانشجوی بین‌الملل به رونق اقتصادی شهر هم کمک می‌کند و البته ترویج نظام معتبر دانشگاهی کشور گفتمان انقلاب اسلامی است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از وضعیت توسعه دانشکده‌های دانشگاه لرستان پرسید توضیح داد دانشگاه لرستان تعداد 6 دانشکده داشته است که در مدت دو سال اخیر به تعداد 8 دانشکده افزایش یافته است و برنامه داریم تعداد دانشکده‌های دانشگاه لرستان به 10 دانشکده ارتقاء پیدا کنند.

رئیس دانشگاه لرستان در پاسخ به پرسش انتقادی خبرنگاری که مطرح کرد در برخی واحدهای دانشگاه حالت مدیریت جزیره‌ای وجود دارد پاسخ داد این یک دیدگاه شخصی است و واقعیت ندارد؛ زیرا دانشگاه لرستان مثل هر سازمان دیگری براساس قوانین و ضوابط نظام اداری، مدیریت و اداره می‌شود.

دکتر علی نظری در پاسخ به پرسش خبرنگاری که وضعیت فعلی نیمه‌تمام برخی پروژه‌های عمرانی از جمله پروژه تقاطع غیرهم‌سطح ورودی دانشگاه لرستان را جویا شد توضیح داد علت اصلی این است که گاهی اوقات پیمانکار قبلی پروژه، سرعت کار را کاهش می‌داد که ما هم درگیر مواد 46 و 48شدیم و دوباره ما مناقصه مواد برگزار کردیم تا روند قانونی جذب پیمانکار جدید سپری شود؛ البته باید از ظرفیت ماده 23 استفاده می‌شده است تا طرح از نوع ملی بشود و سالانه بودجه داشته باشد؛ بنده هم مدام دارم پیگیری می‌کنم و گاهی روزانه از پروژه بازدید می‌کنم تا به امید خدا هرچه سریعتر تکمیل شود.

به برکت سفر رئیس‌جمهور محترم تصویب شد برای تکمیل پل 18 میلیارد تومان اختصاص یابد؛ 10 میلیارد تومان آن برعهده برنامه وبودجه بوده است و هشت میلیارد تومان هم توسط وزارت نفت تأمین شود.

سازمان برنامه کاملاً تکلیف خود را انجام داده است؛ وزارت نفت هم شش و نیم میلیارد تأمین کرده است و یک و نیم میلیارد تومان هم در مرحله افتتاح پرداخت خواهد کرد.

اما دانشگاه لرستان بدهکار پیمانکار قبلی و پیمانکار فعلی است که مجبور هستیم از تملک دارایی این بدهی‌ها را پرداخت کنیم؛ فراموش نکنید از همین تملک دارایی باید ساختمان جدید برای دانشکده‌های جدید بسازیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش از مجاهدت‌های رسانه‌ای خبرنگاران در قضیه زمین‌های دانشگاه لرستان قدردانی کرد و توضیح داد 138 هکتار از زمین‌های دانشگاه لرستان سند المثنی زده بودند بدون موافقت دانشگاه! اما با کمک وزیر محترم علوم و استاندار محترم وقت و رسانه‌ها نهایتاً اجازه داده نشد و در نهایت با توافق وزارت علوم و وزارت راه و شهرسازی، مقرر شد زمین‌های دانشگاه برای اعضای هیئت علمی و کارکنان باشد؛ الان هم ما 15 هکتار تحویل مسکن و شهرسازی دادیم که قرار است برای مسکن تعداد 850 نفر هیئت علمی و کارمند درنظر گرفته است و الان پروژه به خوبی در حال پیشرفت است.

وی توضیح داد این از نکات مثبت عملکردی است که دانشگاه لرستان جزو 12 دانشگاه کشور قرار گرفت که با حضور رئیس‌جمهور محترم، پروژه مسکن دانشگاهیان را اجرا کرد و این یک اقدام خوب است.

رئیس دانشگاه لرستان در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره وضعیت ساخت خوابگاه‌های متأهلی در دانشگاه لرستان، توضیح داد ساختمان سرای دانشجویی در دوران جناب آقای دکتر عزیزی (رئیس پیشین دانشگاه) براساس قرارداد اخذ وام از بانک ملی کلنگ‌زنی شد و کاربری آن سرای دانشجویی تعریف شد اما با درنظر گرفتن اینکه اولویت وزارت علوم ساخت خوابگاه متأهلی است ما دوباره مجوز اخذ کردیم پیمانکار در حال فعالیت است تا در نهایت 50 واحد خوابگاهی از نوع خوابگاه متأهلی ساخته بشود.

قرار است بانک تجارت برای این پروژه به دانشگاه لرستان تسهیلات بانکی اختصاص بدهد.

رئیس دانشگاه لرستان در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از وضعیت درآمدهای اختصاصی دانشگاه لرستان پرسید پاسخ داد درآمد‌های اختصاصی دانشگاه لرستان از مبلغ 17 میلیارد تومان به مبلغ 38 میلیارد تومان در پایان سال 1402 افزایش یافت که اولین بار است دانشگاه لرستان به میزان دو برابر تعهداتش برای کسب درآمدهای اختصاصی، در مدت یک سال عمل می‌کند و رقم را از 17 به 38 میلیارد تومان رسانده است. آیا این یک موفقیت نیست؟

وی توضیح داد برای اولین بار در دانشگاه لرستان بسیاری از زمین‌هایی که بلااستفاده بودند کشت شدند و این یک موفقیت در زمینه درآمدزایی اختصاصی است.

رئیس دانشگاه لرستان در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از وضعیت اقدامات ورزشی دانشگاه لرستان پرسید توضیح داد برخی زیرساخت‌های ورزشی از جمله زمین چمن مصنوعی در مدت دو سال اخیر ساخته شده است؛ همچنین اتاق تندرستی در برخی خوابگاه‌ها ایجاد شده است؛ ضمن آنکه بسترهای برگزاری ورزش‌های فناورانه دانشجویی هم فراهم شده است.

رئیس دانشگاه لرستان از خبرنگاران استان لرستان خواست پیشنهادات خود در راستای موفقیت هرچه بیشتر برنامه‌های راهبردی دانشگاه لرستان را به تیم مدیریتی این دانشگاه ارائه کنند و نقش مشاوران دلسوز دانشگاه را داشته باشند.

گفتنی است این نشست نزدیک به چهار ساعت تداوم یافت و خبرنگاران با سلائق مختلف حضور داشتند و پرسش‌های خویش را آزادانه مطرح کردند.

گزارش تصویری

۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۰۵:۱۹
۶۰۰ بازدید