اخبار

راهکار رفع چالش‌های منابع طبیعی، حکمرانی متعالی است

۱۴۰۳/۰۲/۲۷

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان در نخستین همایش ملی حکمرانی منابع طبیعی و آینده‌پژوهی توسعه پایدار به‌میزبانی دانشگاه لرستان گفت: «حکمرانی متعالی در منابع طبیعی و محیط زیست باید در کشور ما نهادینه شود تا چالش‌های این حوزه رفع شوند؛ یعنی ترکیب کنش‌گری دولت‌ها و مردم با رویکرد ارزش‌های اسلامی در حفظ منابع طبیعی».

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، دکتر علی حقی‌زاده در سخنرانی در این همایش که روز چهارشنبه، 26 اردیبهشت‌ماه سال جاری به میزبانی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان در سالن اجتماعات شهید سلیمانی این دانشگاه برگزار شد تشریح کرد: «برگزاری این‌گونه همایش‌های علمی در راستای تغییر و اصلاح نگر‌ش‌ها در جامعه با هدف اهمیت دادن روزافزون به منابع طبیعی و محیط زیست است».

دکتر حقی‌زاده اظهار داشت: «باید بتوانیم حداقل سالی یک‌بار یک همایش معتبر ملی علمی در زمینه منابع طبیعی و محیط زیست برگزار کنیم».

وی افزود: «در حکمرانی سالم و خوب منابع طبیعی، انسان‌ها این منابع را از بین نمی‌برند».

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان توضیح داد:‌«چالش‌هایی مثل کمبود آب، تخریب جنگل‌ها، فرسایش خاک و برخی تنش‌های اجتماعی محصول این‌ها ناشی از ضعف در حکمرانی در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست است؛ آنچه اهمیت دارد تقویت حکمرانی خوب و سالم در حوزه منابع طبیعی است».

دکتر علی حقی‌زاده تصریح کرد:‌ «اگر می‌خواهیم مشکلات ما در منابع طبیعی و محیط زیست رفع شوند باید به آینده‌پژوهی توجه کنیم».

دکتر حقی‌زاده تشریح کرد:‌ «حکمرانی خوب و سالم در منابع طبیعی براساس توجه به تاریخ و فرهنگ سرزمینی است؛ باید بین مصارف و منابع تعادل ایجاد کرد».

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان بیان کرد:‌«مشکل اساسی نوع حکمرانی در منابع طبیعی است؛ ما باید به سمت حکمرانی خوب، سالم و متعالی در حوزه منابع طبیعی برویم».

دکتر علی حقی‌زاده تبیین کرد:‌«صرف اتکا به راه‌حل‌های فنی و مهندسی نمی‌تواند مشکلات موجود را رفع کند؛ باید براساس حکمرانی خوب و سالم بین مصارف و منابع تعادل ایجاد کرد».

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان تصریح کرد:‌ «مشکلات و چالش‌های موجود در برخی حوزه‌ها همچون آب ناشی از حکمرانی بد در منابع طبیعی است».

دکتر حقی‌زاده گفت:‌ «نظام حکمرانی در حوزه آب بر 40 درصد این منابع مدیریت می‌کند در حالی که در مصارف 110 درصد مصرف داریم؛ این یعنی حکمرانی بد در حوزه مدیریت منابع آب که باید تعادل بین منابع و مصارف توجه کرد».

وی اظهار داشت: «همواره تعالیم حضرت آقا {مقام معظم رهبری} تکیه بر صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست است که با توجه کردن به حکمرانی خوب و متعالی در این حوزه‌ها محقق می‌شود».

دکتر علی حقی‌زاده ادامه داد: «باید کوشش کنیم از تجربیات مفید و ارزنده کشورهایی همچون سنگاپور و کره‌جنوبی در حکمرانی خوب منابع طبیعی استفاده کنیم».

گزارش تصویری

۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۰۸:۲۰
۷۰۰ بازدید