اخبار

آیین نکوداشت روز خرم‌آباد با حضور رئیس دانشگاه لرستان، پژوهشگران، اعضای هیئت علمی و دانشجویان برگزار شد

۱۴۰۳/۰۲/۲۳

آیین نکوداشت روز خرم‌آباد با حضور رئیس دانشگاه لرستان، محققان، پژوهشگران و جمعی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه لرستان در این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، در این آیین که روز یکشنبه، 23 اردیبهشت‌ماه سال جاری در سالن شهید میربهرسی دانشگاه لرستان برگزار شد دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان در سخنانی، یکی از وظایف مرکز لرستان‌شناسی دانشگاه لرستان را معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خرم‌آباد دانست.

وی در بخش دیگری از گفته‌هایش، خواهان معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های خرم‌آباد به جامعه به‌ویژه نسل جوان شد.

رئیس دانشگاه لرستان توضیح داد اهمیت نقش‌آفرینی در جنگ نرم ایجاب می‌کند قدرت‌های نرم کشور همچون خرده فرهنگ‌های بومی، محلی و ادبیات بومی و محلی تقویت شود.

رئیس دانشگاه لرستان درباره اهمیت تقویت سبک زندگی ایرانی، اسلامی هم توضیحاتی را بیان کرد.

وی گویش‌ها و زبان‌های محلی و ادبیات بومی و محلی را از متغیرهای قدرت‌نرم کشور دانست و خواستار شد فعالیت علمی دانشگاهی درباره ادبیات بومی استان لرستان تقویت شود.

او خواستار شد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان بیش از پیش، فعالیت‌های مرتبط با معرفی و شناخت ظرفیت‌های استان لرستان را گسترش دهد.

دکتر علی نظری خواستار شد با زبان فاخر امروزی، ظرفیت‌های استان لرستان و شهر خرم‌آباد به نسل‌های امروزی معرفی شود.

در این نشست، دکتر سیدمحمد سیف‌زاده، پژوهشگر، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر عابدین درویشی‌پور، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان، زرین‌جویی از اداره کل میراث فرهنگی استان لرستان، دکتر محمد بهرامی، مدیر گروه باستانشناسی دانشگاه لرستان، درباره اهمیت ظرفیت ها و پتانسیل‌های خرم‌آباد با رویکردهای تاریخی، باستانشانسی، فرهنگی و اجتماعی، توضیحاتی را ارائه کردند.

دکتر مراد چگنی از پیشکسوتان بازنشسته دانشگاه لرستان نیز در این آیین حضور داشت.

یکی از مهم‌ترین نکات این توضیحات هم آن بود معماری شهر خرم‌آباد و ساخت و سازها بایستی متناسب با معماری ایرانی، اسلامی باشد.

همچنین نیاز است از بافت‌های تاریخی شهر، بیش از پیش، محافظت شود و در این بافت‌ها نباید ساخت و سازهایی صورت بگیرد که هویت تاریخی شهر را نابود کند.

گفته شد دره خرم‌آباد دارای قدمت بیش از 50 هزار ساله از سکونت بشر است و امروز هم باید هویت تاریخی و گردشگری این شهر، محافظت شود.

همچنین تصریح شد تاریخ شهر خرم‌آباد و اهمیت ظرفیت‌های تاریخی و باستانشناسی و میراث فرهنگی این شهر بایستی به نسل نوجوان و جوان، معرفی شود.

به ویژه آنکه بخشی از دانشجویان دانشگاه لرستان غیربومی هستند و معرفی ظرفیت‌های خرم‌آباد می‌تواند ترویج کننده شناسنامه تاریخی این شهر باستانی در سایر استان‌ها باشد.

گفتنی است آیین مذکور با همکاری دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان، مرکز لرستان‌شناسی این دانشگاه، انجمن علمی دانشجویی باستانشناسی دانشگاه لرستان، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان لرستان و اداره کل میراث فرهنگی استان برگزار شد.

20 اردیبهشت‌ماه به عنوان روز خرم‌آباد نام‌گذاری شده است.

گزارش تصویری

۱۴۰۳/۰۲/۲۳ - ۱۳:۱۱
۶۲۶ بازدید