اخبار

نشست مجازی با سخنرانی استاد دانشگاه تهران درباره انسجام اجتماعی، رقابت سیاسی و مشارکت انتخاباتی برگزار شد

۱۴۰۲/۱۲/۱۰

در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و برای ترغیب و تشویق دانشگاهیان به مشارکت حداکثری در انتخابات، نشست مجازی با عنوان انسجام اجتماعی، رقابت سیاسی و مشارکت انتخاباتی با سخنرانی استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دکتر ابراهیم متقی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، در این نشست که با همکاری دفتر هم‌اندیشی اساتید دانشگاه لرستان و نهاد رهبری این دانشگاه در شامگاه چهارشنبه، 9 اسفندماه سال جاری به‌صورت مجازی برگزار شد و حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مجید مؤیدی، مسئول نهاد رهبری دانشگاه لرستان در آن حضور داشت دکتر ابراهیم متقی، ارتباط بین رقابت سیاسی و افزایش مشارکت و تقویت انسجام اجتماعی را تبیین کرد.

وی توضیح داد هرچقدر انتخابات رقابتی‌تر باشد مشارکت سیاسی هم افزایش خواهد یافت و هرچقدر رأی‌دهنده ببیند رأی او در سیاست‌گذاری‌های کلان اثرگذارتر است خود به خود انسجام اجتماعی و ملی هم تقویت می‌شود.

دکتر متقی تشریح کرد میزان رقابت در انتخابات مجلس شورای اسلامی، بسیار بیشتر از انتخابات مجلس خبرگان رهبری است؛ زیرا در حال حاضر به ازای هر کرسی مجلس، تعداد 51 نفر کاندیداها رقابت می‌کنند و این یعنی رقابتی بودن انتخابات.

وی در بخش دیگری از سخنانش به این موضوع اشاره کرد که فرمول سیاسی انتخابات‌ها در هر کشوری با کشور دیگر تفاوت دارد و نمی‌شود همان ساز و کار نظام‌های غربی را در همه کشورها اجرا کرد زیرا هر کشوری تاریخ، فرهنگ، جغرافیا و هویت ویژه خود را داراست و به همین علت این‌گونه تفاوت‌ها را باید لحاظ کرد.

در بخش دیگری از گفته‌های دکتر متقی به مؤلفه‌های رقابت و مشارکت سیاسی در انتخابات از نگاه مقام معظم رهبری، پرداخته شد.

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه تهران در سخنانش به این نکته اشاره کرد که متأسفانه در ایران همواره کارکرد احزاب به صورت موسمی و ناپایدار و مقطعی بوده است و نظام حزبی فراگیر و پایدار در ایران نهادینه نشده است.

وی توضیح داد ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران یک ساختار دوآلیستی است؛ به این معنا که هم بعد اسلامیت در آن لحاظ شده است و هم بعد جمهوریت و برگزاری انتخابات، بعد جمهوریت این ساختار سیاسی را نشان می‌دهد.

وی در بخش دیگری از گفته‌هایش تشریح کرد در شهرها یا استان‌هایی که بافت جمعیتی عشیره‌ای و طایفه‌ای دارند شناخت کاندیداها چندان سخت نیست؛ زیرا محیط‌های جمعیتی کوچک است و افراد به‌راحتی می‌توانند به شناخت از کاندیداها برسند.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه لرستان توضیح داد هرچقدر نماینده قوی و کارآمد باشد خود به خود برآیند عملکرد او یعنی مجلس هم قوی خواهد بود.

دکتر متقی به این نکته اشاره کرد که وظایف ذاتی مجلس قانون‌گذاری و قانون‌نویسی و نظارت بر اجرای قوانین است و اگر نماینده به این وظایف به درستی بپردازد خود به خود میزان اقتدار او در جامعه و در ساختار قدرت سیاسی هم افزایش خواهد یافت ولی اگر نماینده وارد موضوعاتی شود که کارویژه اصلی وظایف نمایندگی نیست طبیعی است که میزان اقتدار و مشروعیت مجلس هم کاسته می‌شود.

در این نشست مجازی که نزدیک به دو ساعت تداوم یافت، دانشگاهیان دیدگاه‌ها و پرسش‌های خود را بیان کردند و دکتر ابراهیم متقی به پرسش‌ها، پاسخ داد.

گفتنی است در هفته منتهی به انتخابات 11 اسفند، تریبون‌ها، کرسی‌های آزاداندیشی، نشست‌های مناظره انتخاباتی با حضور جمعی از کاندیداها و نشست‌های مجازی مختلفی در دانشگاه لرستان برگزار شد تا فرهنگ سیاسی افزایش انگیزه مشارکت انتخاباتی، تقویت شود.

همچنین کلیپ‌هایی تحت عنوان رأی دوازدهم تهیه و در فضای خبری، رسانه‌ای و مجازی منتشر شد تا مخاطبان و افکار عمومی به مشارکت حداکثری در انتخابات ترغیب و تشویق شوند.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۱۲/۱۰ - ۰۷:۴۸
۱۹۱ بازدید