اخبار

آیین دانشجویی گرامیداشت روز مهندس در دانشگاه لرستان برگزار شد/ مهندسی یعنی تفکر، اندیشه و منطق

۱۴۰۲/۱۲/۰۷

پنجم اسفندماه به یاد دانشمند بزرگ ایرانی، خواجه نصیرالدین طوسی، به‌ نام روز مهندس نام‌گذاری شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، به همین مناسبت، روز دوشنبه، 7 اسفندماه سال جاری، با حضور دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان و جمعی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه لرستان، آیین گرامیداشت روز مهندس در سالن اجتماعات شهید سلیمانی دانشگاه لرستان برگزار شد.

این برنامه را انجمن‌های علمی دانشجویی فنی مهندسی دانشگاه لرستان برگزار کردند.

دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان در این آیین در سخنانی گفت: «دانشمند بزرگ ایرانی، خواجه نصیرالدین طوسی، با حق انتخاب خویش، توانست خدمات بزرگی به جامعه ارائه دهد؛ پس حق انتخاب یک حق بسیار مهم است؛ دانشجویان باید به حق انتخاب و انتخابات توجه جدی داشته باشند؛ زیرا انتخاب درست و دقیق، پیشرفت همه‌جانبه را به‌دنبال دارد».

رئیس دانشگاه لرستان در بخش دیگری از گفته‌هایش توضیح داد: «خواجه نصیرالدین طوسی با اندیشه‌اش و با مهندسی‌اش و با فکر و قلم و آثارش ماندگار شد بنابراین اندیشه‌ورزی برای اثرگذاری در جامعه و ماندگار شدن یک موضوع بسیار مهم است».

دکتر نظری اظهار داشت: «خواجه نصیرالدین طوسی در برابر مغول مقاومت کرد و این یک دستاورد بزرگ است که خواجه نصیرالدین طوسی توانست مغول را قانع کند به جای نابود کردن کتابخانه‌ها، کتابخانه بسازند؛ این یعنی اثرگذاری یک دانشمند مهندس بزرگ و دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی همواره باید مفهوم اثرگذاری در جامعه در مسیر پیشرفت را مدنظر قرار بدهند».

رئیس دانشگاه لرستان ادامه داد: «روز گرامیداشت خواجه نصرالدین طوسی و روز مهندس، پیروزی فکر و اندیشه بر بی‌اندیشگی است؛ مهندسی یعنی چیره شدن اندیشه بر بی‌منطقی؛ مهندس کارش با دقت و اندازه‌گیری و منطق است؛ پس بیاموزیم از مهندسی، عدد و رقم و دقت و منطق را».

دکتر علی نظری به حوزه فرهنگ گریزی زد و با استناد به بیانات مقام معظم رهبری به موضوع مهم مهندسی فرهنگ از زاویه نگاه رهبری اشاره کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش از ضرورت‌های نقشه راه فرهنگی کشور سخن گفت.

قوی بودن صنایع دفاعی کشور از جمله دیگر موضوعات بود که دکتر نظری به آن اشاره کرد: پیشرفت‌های بزرگ ایران در صنایع دفاعی و موشکی مرهون قوی بودن ساز و کارهای علم مهندسی در ایران است.

دکتر محمدباقر دولتشاهی، رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه لرستان در این آیین در سخنانی، مهندس را فردی دانست که بر مبانی نظری علم مهندسی مسلط است و این علم را در راه رفع مشکلات و چالش‌های جامعه و اثرگذاری در اجتماع به‌کار می‌برد.

رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه لرستان تلنگر زد که یادگیری مفاهیم دانشی و نظری بایستی همراه با آموزش کاربرد این مفاهیم در جامعه برای حل مسائل واقعی اجتماع باشد.

نکات مدنظر دکتر دولتشاهی، منطبق با مفاهیم دانشگاه نسل سوم و دانشگاه نسل چهارم است؛ یعنی پیوند بین آموزش و تحقیقات با کاربردها در جامعه.

در این آیین از دکتر مجتبی حسینی و مهندس نادر شجاعی، از اعضای پیشکسوت هیئت علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه لرستان، با حضور رئیس دانشگاه لرستان (دکتر علی نظری)، تجلیل شد.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۱۲/۰۷ - ۲۰:۳۴
۵۶۶ بازدید