اخبار

آیین افتتاح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه لرستان برگزار شد

۱۴۰۲/۱۱/۱۶

آیین افتتاح طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه لرستان ویژه بهمن‌ماه سال 1402 (ایام دهه مبارک فجر) با حضور مدیر مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور و استقبال اساتید دانشگاه لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، روز دوشنبه، 16 بهمن‌ماه سال جاری، با حضور دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی کن‌کبود، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مجید مؤیدی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان، معاونان این دانشگاه و دکتر مرتضی فاضلی‌مقدم، مدیر مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور، آیین افتتاح طرح ضیافت اندیشه اساتید این دانشگاه، ویژه زمستان 1402 در سالن شهید میربهرسی دانشگاه لرستان برگزار شد.

طرحی که همه‌اش اندیشه و تفکر است

رئیس دانشگاه لرستان در آیین افتتاح طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه لرستان گفت: «طرح ضیافت اندیشه، همه‌اش سراسر فکر و اندیشه و تفکر و تأمل است و اگر در یک جامعه، اینگونه نشست‌ها زیاد بشوند خود به خود تفکر و معنویت هم افزایش خواهد یافت».

دکتر علی نظری، تشریح کرد: «موضوع آینده‌پژوهی و ارائه راهکار برای رفع نظام مسائل جامعه بایستی در دوره‌های ضیافت اندیشه اساتید تقویت شود».

دکتر نظری، اظهار داشت: «انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام (ره) باعث خروج ایران از نظام سلطه و خروج از انحطاط شد و برای ایران، استقلال و اقتدار را به ارمغان آورد که براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری در حال نزدیک شدن به قله هستیم».

رئیس دانشگاه لرستان، بیان کرد: «باید تلاش کرد در عرصه‌های گوناگون، زیست موحدانه در جامعه تقویت شود».

دکتر علی نظری، بیان کرد: «استاد و معلم حقیقی همه ما، پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام هستند».

وی تصریح کرد: «خُلُق عظیم از مفاهیم مهمی دینی است؛ با خلق عظیم است که می‌توان دیگران را هدایت کرد و این مفهوم بایستی مورد توجه بیش از پیش اساتید قرار گیرد زیرا نقش اساتید، هدایتگری در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی است».

رئیس دانشگاه لرستان در بخش دیگری از سخنانش، شخصیت هایی همچون سردار شهید سلیمانی را الگو دانست و توضیح داد همه وجود خویش را صرف راه خدا کرد و این یعنی انفاق همه وجود در راه الهی».

توجه به نقش مهم استاد در تصمیم‌سازی و شاگردپروری

دکتر مرتضی فاضلی‌مقدم، مدیر مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور، در این آیین، گفت: «در شیوه حکمرانی مدنظر مقام معظم رهبری در زمینه نظام آموزش عالی کشور، تعدادی ارزش افزوده وجود دارد که متأسفانه به خوبی تبیین نشده است؛ از جمله اینکه نقش مهم استاد علاوه بر آموزش و پژوهش، تصمیم‌سازی و شاگردپروری است».

دکتر فاضلی‌مقدم، تشریح کرد: «عمده‌ترین نکته مدنظر مقام معظم رهبری درباره شئون اساتید دانشگاه این است که ایشان چهار شأن برای استاد دانشگاه قائل هستند: شأن اول این است که استاد دانشگاه هم مدرس و هم محقق است؛ اما دو شأن دیگر مورد غفلت قرار گرفته است؛ تصمیم‌سازی و شاگردپروری».

وی اظهار داشت: «از جمله متغیرهای سبک مدیریتی مقام معظم رهبری این است که همواره ارتباط بسیار خوبی با اساتید دانشگاه‌های کشور دارند».

مدیر مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور، بیان کرد: «براساس نگاه و رهنمودهای مقام معظم رهبری، وظیفه استاد دانشگاه فقط آموزش و مدرس و تحقیق نیست؛ بلکه علاوه بر اینها نقش استاد در تصمیم سازی و شاگردپروری، بسیار اهمیت دارد و نظرات تخصصی اساتید بایستی در تصمیم‌گیری‌های مدیران برای رفع مشکلات کشور دیده شود؛ یعنی نقش استاد نقش تصمیم‌ساز برای تصمیم‌گیران است».

دکتر فاضلی‌مقدم، تصریح کرد: «نظام جمهوری اسلامی یک نظام مبتنی بر اسلام ناب است و در این نظام، جایگاه استاد دانشگاه یک جایگاه تصمیم‌ساز و تربیت مدیران آینده کشور است».

وی تصریح کرد: «نکته مورد تصریح مقام معظم رهبری این است که اساتید دانشگاه‌های کشور براساس شکل‌گیری شبکه‌های هم‌اندیشی، نقش تصمیم‌سازی ایفاء نمایند».

دکتر فاضلی‌مقدم تصریح کرد: «تلاش طرح ضیافت اندیشه اساتید این است که نظرات تخصصی اساتید در قالب کارگروه‌های تخصصی برای رفع مشکلات کشور به مدیران ارائه شود».

اساتید الگوی دانشجویان هستند

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان لرستان در آیین افتتاح طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه لرستان گفت: «نقش استاد یک نقش بسیار مهم است؛ زیرا دانشجویان اساتید را الگو می‌دانند».

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود تشریح کرد: «اهمیت نقش استاد دانشگاه به حدی است که می‌تواند موج ایجاد کند؛ برای مثال به انتخابات نزدیک می‌شویم؛ در این رابطه نقش اساتید در ترغیب و تشویق دانشجویان به مشارکت حداکثری در انتخابات، یک نقش بسیار مهم است».

دکتر حاتمی کن‌کبود، اظهار داشت: «اساتید دانشگاه در نظرسنجی‌ها، دومین قشر در بین انواع اقشار جامعه هستند که تأثیرگذاری در جامعه دارند؛ قشر اساتید دانشگاه در جامعه، قشر نخبگی و الگو هستند».

وی پیشنهاد داد بانک جامع دفتر هم‌اندیشی اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان لرستان تشکیل شود.

انقلاب اسلامی یک نعمت بزرگ الهی است

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مجید مؤیدی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان، در سخنانی، گفت: «وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، یک نعمت بزرگ الهی در دوران معاصر است که خداوند این نعمت را به ما داد».

حجت‌الاسلام و المسلمین مؤیدی، تشریح کرد: «از دیکتاتوری پهلوی به نظام الهی مردمی جمهوری اسلامی ایران رسیده‌ایم که یک نعمت بزرگ است».

وی در بخش دیگری از گفته‌هایش درباره ضرورت تقویت آگاهی و بصیرت سخن گفت و به این نکته اشاره کرد که بهره‌مندی از بصیرت باعث شناخت مرز تاریکی از روشنایی می‌شود.

وی اظهار داشت: «یکی از شرایط مهم داشتن بصیرت و تقویت آن، شنیدن نظرات متخصصان و نخبگان دانشگاهی جامعه است؛ دوره‌های ضیافت اندیشه اساتید تلاش می‌کند نگاه واقع بینانه‌ای به جامعه داشته باشند و از نظرات اساتید فرهیخته و بزرگوار هم استفاده شود».

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان تأکید کرد: «باید کوشش کرد یک فضای پرشور علمی و تضارب آراء در کارگاه‌های متعلق به طرح ضیافت اندیشه اساتید شکل بگیرد و تقویت شود».

ارائه گزارش از طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه لرستان

دکتر مجتبی گراوند، دبیر هم اندیشی اساتید دانشگاه لرستان در سخنانی، توضیح داد: «براساس جستجو و مطالعه ای که به عمل آوردیم و دانشگاه های دیگر را هم رصد کردیم پنج موضوع مورد استقبال دانشگاه ها قرار گرفته بود: فرهنگ و تمدن، اخلاق خانواده، اخلاق آموزش، جریان شناسی سیاسی و و جریان شناسی روشنفکری در ایران؛ به همین خاطر این پنج موضوع را به عنوان محور در سامانه خدمت عزیزان به صورت پیامک ارسال شد و عزیزان براساس علاقه شرکت داشتند».

دکتر گراوند تشریح کرد: «استقبال اساتید دانشگاه لرستان از ثبت نام این دوره بسیار خوب بود به طوری که حدود 150 نفر ثبت‌نام کردند؛ در اینجا لازم است از حمایت جناب دکتر مؤیدی تشکر کنم زیرا هدف این بوده است که از حداکثر ظرفیت‌ها استفاده بشود».

وی ادامه داد: «برای انتخاب استادان این دوره هم سعی کردیم به هر حال اساتیدی که در موضوعات مربوطه کارنامه خوبی دارند و خوب درخشیدند انتخاب کنیم؛ با اساتید شاخصی تماس گرفتیم؛ ترجیحاً سعی کردیم اساتیدی باشند که مورد رضایت عزیزان باشند».

دبیر دفتر هم‌اندیشی اساتید دانشگاه لرستان ادامه داد: «تلاش ما این است که این دوره هم با نهایت نظم برگزار بشود».

دکتر مجتبی گراوند افزود: «پارسال طرح ولایت و ضیافت را برگزار کردیم که خوشبختانه در سطح کشور به عنوان یک طرح خوب برگزیده شد؛ تیرماه باز هم به این صورت حدود 240 نفر از اساتید عزیز در قالب هشت کارگروه شرکت فعال داشتند و امسال هم در پنج کلاس در خدمت عزیزان هستیم».

دکتر گراوند درباره هدف از طرح ضیافت اندیشه اساتید را چنین برشمرد: «هدف از ضیافت اندیشه استفاده از ظرفیت علمی، فرهنگی استادان عزیز و برگزوار، معرفت افزایی و هم افزایی علمی، تقویت تضارب آراء و کرسی های آزاد اندیشی، استفاده از راهکارهای علمیاتی استادان صاحب نظر در سطوح مختلف مدیریتی کشور است؛ انتظار داریم اساتید جلسات ضیافت اندیشه را به مثابه کرسی آزاد اندیشی درنظر بگیرند؛ هرگونه نقد و بحث و نظر و دیدگاه و تحلیل و راهکاری که دارند در کلاس‌ها آزادانه مطرح کنند و در کلاس‌ها مشارکت و فعالیت داشته باشند؛ ما از نظرات ارزشمند استادان استفاده می‌کنیم و فضای کاملاً یک فضای علمی باشد».

وی بیان کرد: «یکی از پیشنهادات برگزاری میزهای تخصصی است؛ برنامه ما هم این است به سمت گروه محور و دانشکده محور برویم و برنامه ها براین اساس برگزار بشوند و دوستان بیایند نظرات تخصصی و ارائه راهکار ارائه بدهند».

دبیر دفتر هم‌اندیشی اساتید دانشگاه لرستان اظهار داشت: «درصدد هستیم کمیته نیازسنجی را راه‌اندازی کنیم؛ نیازهای عمده استان و جامعه را شناسایی کنیم و با ارائه راهکار به سطوح مختلف مدیریتی ارسال بشود که یک کار مثبت است».

دکتر مجتبی گراوند، ادامه داد: «انتخاب اساتید شرکت‌کننده در طرح هم گزینشی نبوده است تا از همه دیدگاه‌ها استفاده شود؛ استقبال اساتید از ضیافت اندیشه یک موضوع مهم و یک ظرفیت خوب است».

دکتر گراوند به این نکته هم اشاره کرد که دانشگاه لرستان جزو معدود دانشگاه‌هایی در کشور است که طرح ضیافت اندیشه را به دفعات دو بار در سال برگزار می‌کند و این خودش یک موفقیت است.

گفتنی است در این آیین و نشست، اساتید پرسش‌ها و دیدگاه‌های خود را مطرح نمودند.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۱۱/۱۶ - ۱۲:۲۶
۱۴۵۹ بازدید