اخبار

آیین آغاز مراسم اعتکاف دانشگاهیان دانشگاه لرستان برگزار شد

۱۴۰۲/۱۱/۰۵

همزمان با فرارسیدن سالروز ولادت امیرالمؤمنین (ع)، آیین آغاز مراسم دینی، معنوی، تربیتی اعتکاف دانشگاهیان دانشگاه لرستان در مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، این آیین، شامگاه چهارشنبه، 4 بهمن‌ماه سال جاری با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مجید مؤیدی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان، دکتر سعید محمدزاده، معاون پشتیبانی دانشگاه لرستان، حجت‌الاسلام و المسلمین پیشوایی، سخنران آیین، عزت‌الله گوشه‌ای، قاری ممتاز و مُدَرس قرآن کریم و مصطفی بابانژاد (مولودی‌خوان)، آغاز شد.

متولی اصلی برگزارکننده آیین دینی و معنوی اعتکاف دانشگاهیان دانشگاه لرستان، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه است.

این آیین با قرائت قرآن کریم توسط قاری ممتاز و مدرس قرآن کریم، عزت‌الله گوشه‌ای، آغاز شد.

سپس، کلیپ تربیتی با موضوع اعتکاف برای معتکفان، پخش شد.

ائمه اطهار علیهم‌السلام، معادن پایان‌ناپذیر علم هستند

در ادامه، دکتر سعید محمدزاده، معاون پشتیبانی دانشگاه لرستان در سخنانی، گفت: «اهل بیت و ائمه اطهار علیهم اسلام، معادن پایان‌ناپذیر علم هستند».

دکتر محمدزاده ضمن تبریک و شادباش به‌مناسبت فراررسیدن سالروز ولادت با سعادت حضرت امام علی (ع) و روز پدر (مَرد) و پیشاپیش، تبریک فرارسیدن ایام‌ دهه مبارک فجر و جشن پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار امیدواری کرد قرابتی که بین دو جشن ولادت امام علی (ع) و پیروزی انقلاب اسلامی، ایجاد شده است باعث شود نظام جمهوری اسلامی ایران، بیش از پیش، مستحکم‌تر و موفق‌تر شود.

وی در ادامه سخنانش، از مدیریت و عوامل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان به‌خاطر برگزاری آیین معنوی اعتکاف، تقدیر و تشکر کرد و از طرف تیم مدیریتی دانشگاه لرستان به برگزارکنندگان، «خسته‌نباشید»، گفت.

معاون پشتیبانی دانشگاه لرستان در بخش دیگری از سخنانش با توجه به فرارسیدن سالروز ولادت با سعادت حضرت امام علی (ع)، تصریح کرد:‌ «هرچقدر هم از تعالیم امام علی (ع)، اهل بیت و ائمه اطهار علیهم‌السلام، بهره ببریم این تعالیم به عنوان معادن علم از نوع پایان‌ناپذیر هستند و در هر زمان و مکان، راهنما و راهبر سبک زندگی ما باید باشند».

وی افزود: «تعالیم، کلام و اَمر ائمه اطهار علیهم السلام، باعث رشد انسان می‌شود و برآیند سفارشات این بزرگان، توجه به موضوع تقواست».

دکتر سعید محمدزاده، اظهار داشت: «در ایام ولادت امیرالمؤمنین (ع)، بیشتر از سایر ایام سال بایستی رهنمودها و کلام و تعالیم این امام را مطالعه و تبیین کرد و چه خوب است که در تقارن با آیین دینی اعتکاف، قرار دارد».

وی در بخش دیگری از سخنانش، روزه‌داری معتکفان را از عوامل مهم تقویت معنویت در انسان دانست و اظهار امیدواری کرد در این ایام، معنویت انسان {معنویت مبتنی بر تعالیم دین اسلام}، در سطح جامعه، تقویت شود.

معاون پشتیبانی دانشگاه لرستان در بخش دیگری از گفته‌هایش، گریزی به فرهنگ کار زد و اظهار امیدواری کرد با تلاش و کوشش بیشتر در همه عرصه‌ای که هستیم در راستای تقویت قدرت، اقتدار و پیشرفت جامعه اسلامی، گام برداریم.

وی، تأکید کرد: «هرچقدر کار، تلاش و کوشش، بیشتر شود پایه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که براساس، جانفشانی‌های شهدای والامقام، بنا شده است مستحکم‌تر و قوی‌تر می‌شود».

معاون پشتیبانی دانشگاه لرستان در این بخش از سخنانش از عزت‌الله گوشه‌ای، قاری و مدرس قرآن کریم، قدردانی کرد که با قرائت و صوت خویش، حاضران را به معنویت نورانی قرآن کریم، نزدیک‌تر کرد.

وی بر این نکته تصریح کرد که شنیدن قرائت قرآن همراه با توجه به معنی آیات، باعث رشد و کمال انسان می‌شود.

معاون پشتیبانی دانشگاه لرستان با اشاره به قرائت سوره کوثر توسط عزت‌الله گوشه‌ای، قاری ممتاز قرآن کریم، خطاب به جمعیت حاضر در آیین اعتکاف که اکثر آن‌ها دانشجو بودند گفت:‌ «امیدوارم همه شما برای پدر و مادرتان و جامعه اسلامی، کوثر {خیر بزرگ و برکت فراوان}، باشید و بتوانید به نظام جمهوری اسلامی و کشور، خدمات شایانی، ارائه دهید».

دکتر محمدزاده در بخش دیگری از گفته‌هایش به موضوع مقاومت ملت مقتدر و مظلوم غزه در برابر رژیم کودک‌کش صهیونیستی و استکبار جهانی اشاره کرد و با استناد به مفهوم قرآنی «وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ»، پیروزی نهایی را آن مؤمنان و متقین دانست.

وی، تصریح کرد: «در نهایت، ملت مقتدر و مظلوم غزه و رزمندگان مقاومت اسلامی فلسطین {حماس}، پیروز می‌شوند».

اعتکاف، نزدیک‌شدن دل‌ها به رحمت خداوند است

در این آیین، حجت‌الاسلام و المسلمین پیشوایی، به‌عنوان مهمان سخنران، در سخنانی گفت:‌ «آیین معنوی اعتکاف باعث می‌شود دل انسان به رحمت خداوند، نزدیک‌تر بشود و با پروردگار متعال، راز و نیاز کند».

پیشوایی با استناد به آیات قرآن کریم، «انسان کامل» را جانشین خداوند بر روی زمین دانست و از اهمیت جایگاه «انسان کامل»، سخن گفت.

وی درباره تعریف مفهوم انسان کامل، توضیح داد اگر انسان بتواند همه ظرفیت‌های خود را به فعلیت برساند یک انسان کامل است و ما انسان‌هایی هستیم که بخشی از ظرفیت‌هایمان به فعلیت رسیده؛ نه همه آن‌ها.

حجت‌الاسلام و المسلمین پیشوایی در بخشی از سخنانش با توجه به فرارسیدن سالروز ولادت حضرت امام علی (ع)، با توجه به اثرات فوق‌العاده‌ای که کتاب نهج‌البلاغه در راهنمایی و راهبری زندگی بشر دارد به شرح و تفسیر این کتاب توسط یکی از متکلمان و فقیهان به‌نام ابن ابی الحدید {فقیه اهل تسنن}، اشاره کرد و توضیح داد این فقیه متکلم گفته است یکی از خطبه‌های امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه را نزدیک به 50 سال، هزار دفعه مطالعه کردم و هر دفعه، در ذهن و فکر من یک اثر جدید برجای می‌گذاشت و این نشانه اثرگذاری بسیار عمیق تعالیم نهج‌البلاغه است.

وی با توجه به مفهوم انسان کامل، حضرت امام علی (ع) را مصداق یک انسان کامل دانست به‌گونه‌ای که تعالیم ایشان در نهج‌البلاغه، آن‌قدر از نظر تربیتی و انسان‌سازی، قوی و اثرگذار است که حتی فقیهان اهل تسنن، شرح‌ها و تفسیرهای متعددی درباره‌اش نوشته‌اند و این گویای اهمیت و جایگاه نهج‌البلاغه است؛ زیرا اگر کلام و نوشته‌ای، ضعیف باشد تفسیر یا شرحی هم درباره‌اش، گفته و نوشته نمی‌شود.

گفتنی است در انتهای این برنامه، مولودی‌خوانی به مناسبت گرامیداشت عید ولادت امام علی (ع) و روز پدر (مرد)، توسط بابانژاد اجرا شد.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۱۱/۰۵ - ۱۰:۳۳
۶۷۵ بازدید