اخبار

حلال‌خوری مصداق بارز امر به معروف است

۱۴۰۲/۱۰/۲۰

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان، در نشست علمی، نخبگانی امر به معروف و نهی از منکر نظام آموزش عالی استان لرستان، به میزبانی دانشگاه لرستان، گفت: «حلال‌خوری، مصداق بارز امر به معروف است».

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی کن‌کبود، در این نشست که روز چهارشنبه، 20 دی‌ماه سال جاری با همکاری معاونت علمی و مهندسی فرهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان و دانشگاه‌های لرستان در سالن شهید میربهرسی دانشگاه لرستان برگزار شد، تشریح کرد: «همه اقشار در هر جایگاهی که هستند موضوع حلال‌خوری و کسب درآمد حلال را بایستی به‌عنوان یکی از مصادیق مهم امر به معروف، تقویت کنند و گسترش بدهند».

دکتر حاتمی کن‌کبود اظهار داشت: «تکریم ارباب رجوع و خدمت‌گزاری هر چه بیشتر به مردم از مصادیق امر به معروف است».

وی توضیح داد: «ما در مفهوم شناسی امر به معروف و نهی از منکر باید بیشتر کار کنیم و تلاش شود مصداق های معروف و مصداق‌های منکر به صورت دقیق مشخص شود؛ ما باید ابتدا مشخص کنیم چه چیزهایی معروف و چه چیزهای منکر هستند».

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان ادامه داد: «یکی از آسیب‌ها این است که گاهی اوقات مصداق‌های برخی معروف‌ها و برخی منکرها، جابجا می‌شود».

حجت‌الاسلام و المسلمین حاتمی کن‌کبود افزود: «یکی از مصادیق امر به معروف، این است که در سیستم‌های اداری، کارآمدی و بهره‌وری و خدمتگزاری هرچه بیشتر کارکنان به ارباب رجوع و مردم، ارتقاء یابد؛ نداشتن تعهد کاری، خودش از جمله مصداق‌های بارز منکرهاست».

وی خواستار شد مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در نظام آموزش عالی استان لرستان به صورت دقیق، مشخص و از کلی‌گویی‌ها پرهیز شود تا بتوان براساس مصداق‌ها، امر به معروف و نهی از منکر را پیش برد و تقویت کرد.

دکتر حاتمی کن‌کبود، تصریح کرد: «امر به معروف و نهی از منکر، در سه سطح عموم مردم، نخبگان جامعه و دولتمردان، قابل تبیین است که البته هر در هر سطحی، ممکن است روش با سطح دیگر تفاوت داشته باشد».

وی خاطرنشان کرد: «یک فرد عاقل، چه دیندار و چه یک فرد غیردینی باشد برای حفظ سلامت جامعه، اهل امر به معروف و نهی از منکر است؛ زیرا عقل ایجاب می‌کند که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تقویت و نهادینه شود».

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان در بخش دیگری از سخنانش، به این موضوع اشاره کرد که گام‌های امر به معروف و نهی از منکر (روش‌ها) باید خیلی معقول و منطقی باشد و اگر غیر از این باشد اثرگذاری نخواهد داشت.

جایگاه ویژه امر به معروف و نهی از منکر در اسلام

در این نشست، دکتر داریوش نظری، دانشیار تاریخ دانشگاه لرستان در سخنانی، گفت: «در اسلام اهمیت ویژه‌ای به امر به معروف و نهی از منکر داده شده است».

دکتر نظری تشریح کرد: «کارهای عقیدتی و فرهنگی، باید گام به گام انجام بشود و اینجوری نیست که فکر کنیم به سرعت و ناگهانی، نتیجه مطلوب را داشته باشند».

وی اظهار داشت: «روش امر به معروف و نهی از منکر لسانی، بایستی همواره براساس خوش‌اخلاقی، خوش‌زبانی، مهربانی و دلسوزی باشد».

دکتر نظری تصریح کرد: «پیامبر گرامی اسلام (ص) الگوی اخلاق است و همیشه با مهربانی با مردم صحبت می‌کرد».

وی افزود: «بداخلاقی، بدزبانی، توهین یا توسل به فحاشی و این قبیل مسائل، در تضاد با آموزه‌های دینی ماست».

دانشیار تاریخ دانشگاه لرستان تصریح کرد: «اهمیت امر به معروف و نهی از منکر تا جایی است که حضرت امام حسین (ع) فرمودند به خاطر این فریضه، قیام کرده‌اند».

گفتنی است در این نشست، دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان لرستان، دیدگاه‌ها و راهکارهای پیشنهادی خود را در رابطه با تقویت امر به معروف و نهی از منکر در سطح نظام آموزش عالی استان لرستان بیان کردند.

دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه لرستان، حسن صالحی‌راد است.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۱۰/۲۰ - ۱۴:۱۰
۵۸۶ بازدید