اخبار

نشست شورای فرهنگی آموزش عالی لرستان با حضور مدیرکل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه‌های کشور برگزار شد

۱۴۰۲/۱۰/۱۰

دومین نشست فصلی شورای فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی استان لرستان با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین سعید کرمی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور، به میزبانی دانشگاه لرستان، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، در این نشست که بعدازظهر روز یکشنبه، 10 دی‌ماه سال جاری در سالن شهید میربهرسی دانشگاه لرستان برگزار شد رؤسای دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزش عالی استان لرستان، مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان و معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های لرستان حضور داشتند.

در این نشست، معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان لرستان، گزارش عملکرد فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نظام آموزش عالی استان لرستان را ارائه کردند.

همچنین درباره موضوعاتی همچون حجاب و عفاف، ازدواج دانشجویی، اردوهای راهیان نور و پیشرفت و سایر مسائل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان لرستان، بحث، گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی نظام آموزش عالی استان لرستان، دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان و دبیر این شورا، دکتر محمد حیاتی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان است.

بهره‌گیری از ظرفیت مهم فرهنگی و تربیتی اساتید

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در بنیاد ملی نخبگان، در این نشست گفت: «هرچقدر هم‌گرایی و هم‌افزایی در بین اعضای شورای فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی استان لرستان تقویت بشود ظرفیت اجرای برنامه‌های اثرگذار در دانشگاه‌های استان بیشتر خواهد شد و باید ظرفیت مهم اساتید در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و تربیتی، گسترش یابد».

وی تشریح کرد: «براساس بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری، مفهوم جهاد تبیین بسیار مهم است زیرا دشمن همه توانش را گذاشته است تا از طریق جنگ نرم و جنگ شناختی، باورهای مردم را تغییر بدهد».

حجت‌الاسلام و المسلمین کرمی اظهار داشت: «هدف دشمن این است که از طریق جنگ شناختی، اعتماد مردم نسبت به حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را از بین ببرد و مردم را از نظام جدا کند».

کرمی بیان کرد: «نقش دانشگاهیان به‌ویژه اساتید در جهاد تبیین، یک نقش مهم است».

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور ادامه داد: «فعالیت کار فرهنگی و تبیینی دارای اهمیت بالا در جهاد تبیین است».

حجت‌الاسلام و المسلمین سعید کرمی افزود: «استاد الگوی دانشجوست؛ بنابراین ظرفیت اساتید در جهاد تبیین و تربیت دانشجو، بسیار اهمیت دارد».

کرمی، خاطرنشان کرد: «ظرفیت بزرگ تربیتی دانشجو، اساتید هستند؛ بنابراین نقش اساتید در زمینه‌های تربیت دینی و جهاد تبیین بایستی تقویت شود».

وی تصریح کرد:‌ «جریان رسانه‌ای دشمن به صورت مداوم علیه ارزش‌های جامعه در حال فعالیت است و تلاش می‌کند ناامیدی و یأس را در جامعه ترویج کند».

معیار، سیستم تربیتی قرآن کریم است

رئیس دانشگاه لرستان در این نشست گفت: «کتاب قرآن کریم یک نظام و سیستم بهم‌پیوسته است و بهترین نقشه راه برای فعالیت‌های نظام آموزش عالی است».

دکتر علی نظری توضیح داد: « برای مثال مفهوم انفاق در قرآن کریم آموزش داده شده است؛ عمل به انفاق در همه ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات باشد».

دکتر نظری، تشریح کرد: «سبک زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی، مصداق بارز انفاق وجود در راه خداست؛ این روزها به سالروز شهادت این مرد بزرگ نزدیک می‌شویم و روش مدیریتی ایشان، یک الگوی کارا برای همه ماست».

وی، بیان کرد: «بهترین فعالیت و کار فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها فعالیتی است که به سبک قرآن کریم انجام بشود؛ سیستم تربیتی قرآن کریم بایستی در بخش‌های مختلف جامعه نهادینه شود».

دومین نشست فصلی

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان در این نشست گفت: «این دومین نشست فصلی شورای فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی استان لرستان محسوب می‌شود».

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود توضیح داد: «توقع این است مصوبات شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان لرستان، به‌صورت کامل اجرایی شوند».

دکتر حاتمی‌کن‌کبود، تشریح کرد: «داشتن یا تقویت تقویم فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان، یک موضوع مهم است».

وی بیان کرد: «امیدوارم شورای فرهنگی و اجتماعی نظام آموزش عالی استان لرستان که از نوع فصلی است به صورت منظم جلسات خود را برگزار کند».

شورای قرآن و عترت در دانشگاه‌های استان تشکیل شود

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان در این نشست، پیشنهاد داد شورای قرآن و عترت در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان لرستان تشکیل بشود.

حجت‌الاسلام و المسلمین امین فاطمی‌نیک، تشریح کرد: «پیشنهاد می‌شود هر استانی، شورای قرآن و عترت نظام آموزش عالی آن استان را تشکیل بدهد».

فاطمی‌نیک توضیح داد:‌ «خوشبختانه در دانشگاه لرستان اقدامات خوبی در زمینه آموزش قرآن کریم، آغاز شده است».

وی افزود: «اگر بشود برنامه‌های اعتکاف دانشجویی دانشگاه‌های استان با زمان برگزاری امتحانات تداخل نداشته باشند خود به خود، رونق اعتکاف، بیشتر خواهد شد».

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان خاطرنشان کرد: «انتظار داریم در بحث ازدواج دانشجویی نیز حمایت‌های رؤسای دانشگاه‌ها، معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های استان لرستان و مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، بیشتر و ساز و کارهای حمایتی، تقویت بشود».

تجلیل از دکتر غلامی

گفتنی است در این نشست از دکتر غلامی، دبیر هم‌اندیشی اساتید دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان که رتبه نهم فعالیت دفاتر هم‌اندیشی اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور را کسب کرده است تجلیل شد.

دفاتر هم‌اندیشی اساتید دانشگاه‌ها زیرنظر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۱۰/۱۰ - ۲۳:۲۱
۷۹۴ بازدید