اخبار

طرح پیشنهادی عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان پروژه پژوهشی برگزیده وزارت نیرو شد

۱۴۰۲/۱۰/۰۸

براساس اعلام وزارت نیرو، طرح پژوهشی و کاربردی دکتر سیدیعقوب کریمی، عضو هیئت علمی مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان به‌عنوان پروژه پژوهشی برگزیده (برتر) حوزه آب و فاضلاب کشور در سال 1402 انتخاب شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، براساس نامه وزارت نیرو خطاب به شرکت آب و فاضلاب استان همدان، طرح پژوهشی دکتر کریمی با عنوان «پروژه مطالعه طرح پایلوت کاهش آرسنیک آب شرب با استفاده از نانو جاذب در روستای الفاوت شهرستان ملایر» به عنوان پروژه برگزیده وزارت نیرو {بخش آب و فاضلاب کشور}، انتخاب شد.

همچنین در نامه دیگری از سوی شرکت آب و فاضلاب استان همدان، آمده است: «... با بررسی اولیه این طرح {طرح پیشنهادی دکتر سیدیعقوب کریمی} که حاکی از رقابتی‌بودن آن در مقایسه با نمونه‌های خارجی است در صورت تحقق اهداف مدنظر، به کاهش هزینه‌های آبرسانی و ارتقای کیفی آب، کمک شایانی خواهد شد».

در همین رابطه، دکتر سیدیعقوب کریمی، عضو هیئت علمی مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان به خبرنگار ما گفت: «آلاینده آرسنیک یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های منابع آب کارستی است که به دلیل سمیت بالا (در ردیف عناصر رادیواکتیو) مخاطرات و سرطان‌های گوناگونی را ایجاد می‌کند؛ بنابراین حذف این آلاینده‌ها از ضروریات حوزه منابع آب و وزارت بهداشت است».

دکتر کریمی، تشریح کرد: «از آنجایی که اکثر روش‌های حذف این آلاینده از قیمت بالایی برخوردار است و فناوری استفاده از جاذب‌ها برای حذف این آلاینده در کشور وجود ندارد توسعه فناوری‌های ارزان قیمت داخلی، با دانش بومی که دارای خاصیت گزینش انتخابی آلاینده باشد و سایر پارامترهای مؤثری آب را تغییر ندهد و در گامی فراتر، نسبت به نمونه‌های وارداتی، دارای قابلیت بازیافت باشد یکی از اصلی ترین ضروریات بخش منابع آب کشور است».

وی ادامه داد: «در شرایط فعلی، اینجانب به‌عنوان فناور طرح با همکاری تیم تحقیقاتی، زمینه‌های طراحی سیستم تصفیه و کاربرد این فناوری را در روستای الفاوت همدان فراهم نمودیم که در آینده در اختیار بخش گسترده‌ای از حوزه آب و فاضلاب کشور قرار می‌گیرد».

عضو هیئت علمی مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان تصریح کرد: «برگزیده شدن این طرح از بین طرح‌های گوناگون حوزه آب در وزرات نیرو، نشان از اهمیت توسعه این نوع فناوری‌ها دارد و ضرورت پژوهش در این بخش‌ها را نشان می‌دهد».

دکتر سیدیعقوب کریمی از دکتر محمدعلی زارع و دکتر صفر معروفی به‌عنوان اعضای تیم پژوهشی مذکور، قدردانی کرد.

گفتنی است وزارت نیرو در روزهای آتی از دکتر سیدیعقوب کریمی و اعضای تیم تحقیقاتی، تجلیل می‌کند.

31

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۱۰/۰۸ - ۲۰:۳۴
۱۲۹۱ بازدید