اخبار

نشست بررسی کارکردها، آثار و قواعد امر به معروف و نهی از منکر به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد

۱۴۰۲/۱۰/۰۶

نشست بررسی کارکردها، آثار و قواعد امر به معروف و نهی از منکر در جامعه با تأکید بر فضای دانشگاه به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان در این نشست که صبح روز چهارشنبه، 6 دی‌ماه در سالن شهید میربهرسی دانشگاه لرستان برگزار شد دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان در سخنانی گفت: «طبیعتاً کار ما در حوزه فرهنگی به‌ویژه امر به معروف و نهی از منکر، رضایت‌بخش نیست؛ این یک نکته مهم است».

دکتر علی نظری تشریح کرد: «علت رضایت‌بخش نبودن این است که ما پیرامون‌مان نظام مسائل متعددی وجود دارد؛ ظرفیت‌های فرهنگی مهمی هم وجود دارد و چگونه است که این‌ها با هم ارتباط برقرار نمی‌کنند؟».

دکتر نظری توضیح داد: «از یک طرف گروه‌های مهمی تحت عنوان گروه‌های معارف داریم؛ معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی و اجتماعی داریم؛ ظرفیت‌های اعضای هیئت علمی در سایر گروه‌ها داریم؛ از این طرف هم بخشی از ناهنجاری‌هایی که می‌شد به اصطلاح حل بشود وجود دارد؛ این نشان می‌دهد ما به رهنمودهای پیامبران که همگی برای امر به معروف و نهی از منکر آمده‌اند عمل نمی‌کنیم یا ضعیف عمل می‌کنیم».

وی ادامه داد: «ما نیاز به اقدامات انقلابی داریم؛ اگر امروز در واقع یاد و خاطره شهید بزرگوار شهید سلیمانی و همه شهدا را گرامی می‌داریم و شهید موسوی را گرامی می‌داریم از این جهت است که این بزرگواران انقلابی عمل کردند؛ انقلابی یعنی از جان گذشتن؛ انقلابی یعنی براساس تعالیم قرآن کریم خود را وقف راه خدا نمودن؛ یعنی اینکه ما بخل نورزیم نسبت به آن دارایی‌هایی که داریم؛ دارایی ما توانمندی ماست؛ دارایی ما زبان ماست؛ دارایی ما دانشی است که خوانده‌ایم؛ چند نفر استاد عزیز به صورت جدی به حوزه نظام مسائل دانشجویان ورود پیدا کرده‌اند؟ نظام مسائل دانشجویان پر از مسئله مثبت و منفی است».

رئیس دانشگاه لرستان بیان کرد: «چقدر استادان ما در خوابگاه‌ها یا اتوبوس‌های دانشجویان حضور دارند و در این محیط‌ها دانشجویان را همراهی کرده‌اند؟ چقدر استادان عزیز ما در اتاق‌های خوابگاه‌های دانشجویان حضور پیدا می‌کنند و با دانشجویان خوابگاه‌ها گفت‌وگو می‌کنند؟ بحث استاد مشاور یک بحث بسیار جدی است؛ اینکه تعداد 10 دانشجو تحویل استاد بشود و استاد همه مسائل این دانشجویان را بررسی کند؛ بیاییم وسط کار؛ امر به معروف یعنی انقلابی عمل کردن و از خود گذشتن؛ مانند شهدایی که جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و رفتند تا ما امنیت داشته باشیم؛ ما نیاز به تجدیدنظر در رفتارهایمان نسبت به مقوله امر به معروف و نهی از منکر داریم؛ منکر می‌تواند به اصطلاح بی‌نظمی هم باشد؛ منکر می تواند عدم برنامه‌ریزی مدیر گروه هم باشد؛ اگر استاد در کلاس درس بی‌تفاوت باشد نسبت به اینکه دانشجو اهل کجاست؟ چگونه می‌اندیشد؟ ضعف‌هایش چیست؟ نقاط قوتش چیست؟ توانمندی‌هایش چیست؟ اینها اگر نباشد یعنی اینکه ما به امر به معروف و نهی از منکر عمل نمی‌کنیم».

دکتر علی نظری افزود:‌«خواهشم این است بیشتر پای کار بیاییم؛ به ویژه استادان گرامی؛ حتی دانشجویان، حتی کارکنان، همه کس می‌تواند بیاید وسط کار؛ صرف اینکه روش‌ها چگونه باشد هر فردی می‌تواند به اقتضای زمان، به اقتضای مکان، به اقتضای جامعه هدفش تصمیم‌گیری کند و خودش آتش‌به‌اختیار عمل کند؛ آتش به‌اختیار یعنی اینکه من بتوانم در یک جایی، در مکانی، درست بیندیشم و درست تصمیم بگیرم براساس آنچه که رضایت الهی باشد؛ ما نباید ناامید هم باشیم؛ اگر پیامبران ناامید می‌شدند هیچ پیامبری دعوتش را ادامه نمی‌داد؛ ما باید درست فکر کنیم در نظام مسائل‌مان و پای کار بیاییم و به عنوان انسان‌های انقلابی، حق نداریم ناامید بشویم؛ همه پیامبران از نقاط کور و ظلمات شروع کردند و آرام آرام نور را منتشر کردند؛ نمونه‌اش هم نور اسلام است؛ مشرکان و کافران تلاش کردند نور اسلام را خاموش کنند ولی موفق نشدند؛ پس شرط مهم امر به معروف و نهی از منکر، امیدواری است و توجه به این موضوع که حرف من اثر خواهد گذاشت همانگونه که عملم، همانگونکه که زبان و سکنات و زبان بدن اثرگذار خواهد بود؛ بسیاری از مسائل می‌تواند با امر به معروف و نهی از منکر حل بشود؛ یکی از مهم‌ترین منکرات ما در کارهای اجرایی، نداشتن تحلیل درست از وضعیت‌هاست؛ نداشتن عدد و رقم‌هاست؛ این خودش منکر بزرگی است؛ چونکه تصمیم‌گیری‌ها را به اشتباه می‌اندازد؛ ما نمی‌دانیم در همین دانشگاه لرستان، چند نفر دانشجو، خدای ناکرده سیگار می‌کشند؟ نمی‌دانیم چرا این کار را می‌کنند؟ و دهها مسئله دیگر؛ خب ما باید تحلیل دقیق وضعیت داشته باشیم و این کار معاونت فرهنگی و اجتماعی است؛ یکی از مهم‌ترین منکرات نداشتن عدد و رقم‌ها و تحلیل وضعیت‌هاست؛ چونکه تصمیم‌گیری‌ها را به خطا می‌اندازد».

ستون فقرات همه نظامات دینی جامعه امر به معروف و نهی از منکر است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان در این نشست در سخنانی گفت:‌ « ائمه اطهار (علیهم السلام) که سخن به غیر از حق بیان نمی‌کنند از فریضه فراموش شده امر به معروف و نهی از منکر به عنوان ستون فقرات همه نظامات دینی در جامعه یاد می‌کنند».

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مجید مؤیدی تشریح کرد: «امام باقر (ع) می‌فرماید به واسطه امر به معروف و نهی از منکر است که کارکرد ویژه بقیه فرائض در جامعه عملی می‌شود؛ در واقع اگر امر به معروف و نهی از منکر نباشد طبق این حدیث نورانی امام باقر (ع) بقیه فرائض یا در حاشیه مغفول واقع می‌شوند یا آن اثر واقعی و اجتماعی خودشان را در جامعه نخواهند گذاشت».

دکتر مؤیدی ادامه داد:‌ «نیاز به توضیح نیست که مقوله امر به معروف و نهی از منکر را نباید محدود به چند فریضه یا چند منکر کرد؛ مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) می‌فرماید معروف و منکر را بسیط ببینید؛ صرفاً گناهانی که بیشتر در جامعه غیرت دینی را تهییج می‌کنند و مؤمنین را بیشتر اذیت می‌کنند مثل مقوله کم حجابی، بی‌حجابی یا شل حجابی، امر به معروف نباید محدود به این امور یا محدود به ترک نماز بشود؛ امر به معروف و نهی از منکر را باید بسیط دید؛ معروف و منکر گسترده هستند و محدود نیستند؛ شهید مطهری در کتاب ده گفتار اشاره می‌فرمایند که در قرن سوم و چهارم یک اداره‌ای، یک به اصطلاح متولی در جامعه بود به نام متولی امور حسبه؛ این کارکردش ستاد اقامه امر به معروف و نهی از منکر زمان حاضر بود؛ البته شهید مطهری می‌فرمایند که در آن مقطع این اداره، این نهاد و این دایره دولتی کار سه سازمان بزرگ فعلی را انجام می‌داد: سازمان بازرسی، نیروی انتظامی و شهرداری؛ توصیه‌ام این است عزیزان کتاب ده گفتار شهید مطهری را حتماً مطالعه کنند؛ ایشان می‌فرمایند در آن مقطع فعالیت این نهاد و ارگان این بود که تمامی منکراتی که در جامعه در حوزه‌های مختلف نسبت به آنها بی‌توجهی می‌شد تذکر بدهند و نسبت به تمامی معروف‌ها، مردم را آگاه کنند؛ برای مثال اگر می‌دیدند که در فضای عمومی شهر آلودگی صوتی اتفاق افتاده است این نهاد (حسبه) تذکر می‌داد؛ اگر کسی نظافت را رعایت نمی‌کرد به عنوان یک منکر اجتماعی تذکر می‌دادند و جالب اینجاست اگر کسی در مقابل امر به معروف و نهی از منکر مقاومت می‌کرد این اداره امور حسبه در جایگاه نیروی انتظامی و پلیس امروزی برخورد سخت می‌کرد؛ در سیره اهل بیت و عصمت و طهارت هم این مسئله به عینه وجود دارد».

حجت‌الاسلام و المسلمین مؤیدی خاطرنشان کرد:‌ «امر به معروف و نهی از منکر مثل بقیه فرائض ما نیاز به آموزش هم دارد؛ به نظرم ابتدایی‌ترین آموزش این است که به فهم دینی در جامعه عمق ببخشیم؛ یعنی اینکه تلاش کنیم مضرات منکرات را در جامعه آموزش بدهیم؛ این نکته بسیار مهمی است؛ ما متاسفانه در عصری زندگی می کنیم که امر به معروف و نهی از منکر هم مورد هجمه نظام طاغوت قرار گرفته است».

وی بیان کرد:‌ «همه باید امر به معروف و نهی از منکر را جدی بگیریم».

امربه معروف و نهی از منکر ریشه در قرآن، فطرت و عقل دارد

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان در این نشست در سخنانی گفت: «امر به معروف و نهی از منکر ریشه در فطرت، در قرآن، در روایات و همین طور ریشه در عقل و اندیشه بشری دارد».

حجت‌الاسلام و المسلمین یونس مهدوی‌نیا تشریح کرد: «امر به معروف و نهی از منکر مخصوص یک دین و مذهب و نژاد خاصی نیست؛ امر به معروف و نهی از منکر یک سلاح است که خداوند در اختیار انبیا و اولیاء و مومنین و مومنات قرار داده است؛ این سلاح مثل دیگر سلاح‌ها احتیاج به آموزش دارد؛ سلاح امر به معروف و نهی از منکر که برای اصلاح جامعه، خداوند در اختیار مؤمنین و مؤمنات قرار داده این سلاح را باید به صورت عموم و به صورت تخصصی آموزش ببینیم؛ اما اگر درست آموزش نبینیم ممکن است این سلاح بر ضد خود طرف هم استفاده بشود».

مهدوی‌نیا اظهار داشت: «برتری را آن‌هایی دارند که درست از این سلاح استفاده کنند؛ ارتباط امر به معروف و نهی از منکر با ولایت، همین است؛ ولایت را آن‌هایی دارند که اهل امر به معروف و نهی از منکر باشند؛ اهل دعوت به خیر و دوری کردن از زشتی باشند؛ ما تشکر می‌کنیم از جناب آقای دکتر نظری و همکاران زحمت‌کش دانشگاه لرستان که زمینه‌ساز جلسه اساسی شدند؛ این جلسه باید به گفتمان تبدیل شود؛ چگونگی روش‌های امر به معروف و نهی از منکر باید در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه شکل بگیرد».

اصلاح سبک زندگی دانشجویان

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان در این نشست در سخنانی گفت: «ما باید بتوانیم با بهره‌گیری از امر به معروف و نهی از منکر در اصلاح سبک زندگی دانشجویان اثرگذار باشیم».

دکتر محمد حیاتی تشریح کرد: «همه ما باید امر به معروف و نهی از منکر را از خودمان و خانواده‌مان شروع کنیم یا تقویت کنیم».

گفتنی است در این نشست اعضای شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان لرستان نیز هرکدام دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را درباره این موضوع بیان کردند.

این نشست با همکاری شورای امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه لرستان و ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان برگزار شد.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۱۰/۰۶ - ۱۵:۵۲
۴۹۳ بازدید