اخبار

آیین تکریم و معارفه رئیس جهاد دانشگاهی استان لرستان به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد

۱۴۰۲/۱۰/۰۶

با حضور قائم‌مقام جهاد دانشگاهی کشور، آیین تکریم و معارفه رئیس جهاد دانشگاهی استان لرستان، به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، روز چهارشنبه، 6 دی‌ماه سال جاری با حضور دکتر حسن فارسی، قائم‌مقام جهاد دانشگاهی کشور، دکتر احمدرضا دالوند، معاون امور عمرانی استانداری لرستان، دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان، محمدباقر احمدی‌چگنی، فرماندار خرم‌آباد، مدیران استان لرستان، اعضای هیئت علمی، دانشجویان و خبرنگاران، آیین تکریم دکتر امین سلاح‌ورزیان به‌عنوان رئیس پیشین جهاد دانشگاهی استان لرستان و معارفه دکتر فرهاد فرامرزیان به‌عنوان رئیس جدید جهاد دانشگاهی استان لرستان به میزبانی سالن اجتماعات شهید سلیمانی دانشگاه لرستان برگزار شد.

الگوی کار جهادی؛ توکل، تفکر و تلاش

قائم‌مقام جهاد دانشگاهی کشور در این آیین در سخنانی، گفت: «جهاد دانشگاهی استان باید بتواند نقش مؤثر و کارآمدی در رفع نیازهای استان داشته باشد».

دکتر حسن فارسی تشریح کرد: «الگوی کار جهادی، توکل به خدا، تفکر و تلاش است و خروجی این نوع کار جهادی، یک انسان مؤمن، عالم و مولد یعنی دکتر سعید کاظمی‌آشتیانی که نمونه و الگوی عملی جهاد دانشگاهی است».

دکتر فارسی اظهار داشت: «جهاد دانشگاهی در حوزه علم، فناوری و فرهنگ، یک نهاد خط‌شکن است؛ یک نهاد خط‌شکن بوده و ان‌شاءالله در آینده نیز این خط‌شکنی خودش را حفظ کند؛ انتظاری که رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان مهم‌ترین و بهترین حامی جهاد دانشگاهی از ابتدا تا به امروز از جهاد دانشگاهی دارند همین خط‌شکنی و البته در کنار خط‌شکنی، دشمن‌شکنی است؛ یعنی اگر فعالیت و کار جهادی به معنی کامل بخواهد صورت بگیرد قطعاً دشمن‌شکن هم خواهد بود».

وی بیان کرد: «عزیزان ما در جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه رویان با تفکر علمی و توکل به خدا که داشتند خط‌شکن و الهام‌بخش شدند؛ بحث سلول‌های بنیادی، شبیه‌سازی و درمان ناباروری که از پژوهشگاه رویان استارت خورد بعدها در جاهای دیگر تکثیر شد؛ در بحث سلول‌های بنیادی و شبیه‌سازی زمانی که دیدند در واقع ایران در مرز دانش در این حوزه دارد حرکت می‌کند تحریم‌های علمی برای ایران را گسترش دادند؛ حتی به دنبال این بودند که مثل انرژی هسته‌ای برای این حوزه هم شورای حکام ایجاد کنند که هر کشوری نتواند در این حوزه‌ها قدم بگذارد و این دشمن‌شکنی بود که جهاد دانشگاهی در این عرصه داشته است».

قائم‌مقام جهاد دانشگاهی کشور ادامه داد: «متوقف نشدن از ویژگی‌های جهاد دانشگاهی است؛ هویت جهاد دانشگاهی یک هویت انقلابی با کمترین هزینه‌ها برای کشور است؛ ما در خوشبختانه‌ترین حالت 25 درصد از هزینه‌های خودمان را از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنیم؛ مابقی تامین هزینه‌ها با همدلی و هم‌افزایی و فداکاری عزیزان جهاد دانشگاهی اتفاق می‌افتد؛ ما در ازای همان 25 درصد هم دو سه برابر کار تحویل کشور دادیم و البته این را وظیفه خودمان می‌دانیم و الگوی کار را کار جهادی می‌دانیم».

دکتر حسن فارسی افزود: «دکتر کاظمی‌آشتیانی برای ما الگوی فرهنگ و مدیریت جهادی است؛ ایشان کسی بود که خودش را نمی‌دید؛ اگر خودش را به عنوان یک پزشک می‌دید باید به فکر خودش می‌بود در حالی که ایشان تا آخرین لحظات برای انجام مأموریتش تلاش کرد و خودش را نمی‌دید؛ ایشان یک دانشمند جهادی بود».

دکتر فارسی بیان کرد: «اگر ما می‌خواهیم آینده از آن این کشور و جوانان این کشور باشد بایستی خیلی از خطرات را به جان بخریم؛ چیزی که دکتر آشتیانی انجام داد؛ شبکه علمی جهاد دانشگاهی با تمام ظرفیت در خدمت مدیران برای رفع مشکلات استان است».

ترکیب دو واژه مهم جهاد و دانش

رئیس دانشگاه لرستان در این آیین در سخنانی گفت: «جهاد دانشگاهی مرکب از دو واژه مهم جهاد و دانش است؛ یعنی جهادی که مبتنی بر دانش باشد».

دکتر علی نظری تشریح کرد: «اساساً همه پیامبران الهی برای ترویج همین مفهوم آمدند؛ انسان‌ها باید توانمندی‌های خود را بشناسند و آنگاه مجاهدانه برای مردمان کار کنند».

دکتر نظری توضیح داد: «کسی مثل شهید سلیمانی همه وجود خود را در طبق اخلاص گذاشت و این یعنی جهاد در راه خدا؛ براساس تعالیم قرآن کریم همه انسان‌ها فراخوانده شده‌اند تا همه وجود خود را در راه دین خدا بگذارند و شهید سلیمانی این‌گونه بود».

وی اظهار داشت: «همه شهدا از جمله شهدایی مثل رضوی موسوی مصداق وقف وجود خود در راه دین خدا هستند؛ انسان‌هایی همچون دکتر آشتیانی نیز وجود خود را در راه خدا و حل نظام مسائل جامعه وقف کردند».

رئیس دانشگاه لرستان ادامه داد: «جهاد دانشگاهی و همه این دانشگاهیان باید اهل انفاق از نوع انفاق دانش‌بنیان باشند و اهل بصیرت باشند؛ همان بصیرتی که حماسه 9 دی را رقم زد».

نهادی برخاسته از نظام مقدس جمهوری اسلامی

معاون امور عمرانی استانداری لرستان در این آیین در سخنانی گفت: «جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای برخاسته از نظام مقدس جمهوری اسلامی با رویکرد اسلامی است که بسیار حائز اهمیت است».

دکتر احمدرضا دالوند تشریح کرد: «ایجاد جهاد دانشگاهی یکی از اقدامات سازنده و مهم برای پیوند بین پژوهش‌ها و تحقیقات با نیازهای کاربردی جامعه است».

دکتر دالوند اظهار داشت: «آنچه اهمیت دارد این است که کارکردهای علمی، پژوهش و تحققاتی به گونه‌ای باشند در نهایت باعث ارتقای خدمت به مردم و بشریت شود».

وی بیان کرد: «جهاد دانشگاهی یک نهاد مهم برای خدمت به مردم و بلکه خدمات فراملی است».

معاون امور عمرانی استانداری لرستان ادامه داد: «مدیریت مراکز علمی و پژوهشی از مهم‌ترین منصب‌ها هستند؛ زیرا این مراکز منشاء خدمات مهم برای نظام و مردم هستند».

اهمیت جایگاه جهاد دانشگاهی در جامعه

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان لرستان در این آیین در سخنانی گفت: «مقام معظم رهبری عنایت ویژه‌ای به جهاد دانشگاهی داشته‌اند و این گویای اهمیت کارکردهای این نهاد است».

حجت‌الاسلام و المسلمین قدرتی درباره واژه جهاد با استناد به بیانات مقام معظم رهبری جهاد دانشگاهی را یک تلاش هوشمندانه برای پیشرفت علمی کشور دانست.

وی توضیح داد:‌ «رشد علمی ایران (تولید مقالات) بین هشت تا یازده برابر رشد علمی دنیاست؛ جهاد دانشگاهی حلقه مفقوده بین تولید علم با نیازهای کاربردی جامعه و مردم است».

وی بیان کرد:‌ «کار جهادی کاری است که شبانه‌روزی است و وقت خاص معین ندارد؛ مدیریت جهادی یعنی آن مدیریتی که برای خدمت شب و روز نمی‌شناسد».

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان لرستان با اشاره به مفهوم جهاد تبیین درباره کارکردهای پارک علم و فناوری استان لرستان با موضوع ارتباط یافتن با حلقه‌های میانی سخن گفت.

حجت‌الاسلام و المسلمین قدرتی به این نکته هم اشاره کرد که در استان لرستان، جهاد تبیین و اطلاع‌رسانی درباره دستاوردهای علمی و دانشگاهی و پژوهشی باید تقویت شود و ضعف‌های موجود اطلاع‌رسانی رفع شوند.

وی خواستار شد ساز و کارهای جهاد دانشگاهی و نظام دانشگاهی به‌گونه‌ای اصلاح شوند که مشارکت دانشجویان در تولیدات علمی بیشتر شود.

اهمیت پژوهش و فرهنگ

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان در این آیین در سخنانی گفت: «مقام معظم رهبری به دلیل نحوه کار مرحوم آشتیانی و روش مدیریت و پیگیری در کار که ایشان داشتند مرحوم آشتیانی را دوست داشتند».

حجت‌الاسلام و المسلمین امین فاطمی‌نیک تشریح کرد: «جهاد دانشگاهی دو وظیفه مهم پژوهش و فرهنگ را برعهده دارد که دو بار سنگین است».

فاطمی‌نیک افزود: «امیدواریم جهاد دانشگاهی در بخش‌های پژوهش و فرهنگ، کمک‌کار نظام آموزش عالی استان باشد».

وی بیان کرد: «دوران مدیریت شهید رجایی بسیار کوتاه بود؛ اما کارهای بزرگی انجام داد و مدیریت ایشان باید الگوی مدیران ما باشد؛ همچنین روش مدیریتی سردار حاج قاسم سلیمانی بایستی برای همه مدیران الگو باشد».

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۱۰/۰۶ - ۲۰:۴۱
۱۴۷۳ بازدید