اخبار

نشست علمی نگاه کشورهای منطقه به تحولات غزه در دانشگاه لرستان برگزار شد

۱۴۰۲/۱۰/۰۴

معاون سیاسی سپاه حضرت ابوالفضل (ع) استان لرستان در نشست علمی نگاه کشورهای منطقه به تحولات غزه که در دانشگاه لرستان برگزار شد نگاه های مختلف کشورهای منطقه و قدرت ها به تحولات غزه را تبیین کرد و به پرسش ها پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان دکتر بهمن سپهوند در این نشست که روز دوشنبه، 4 دی ماه در سالن شهید رشوند دانشگاه لرستان برگزار شد تشریح کرد: «براساس استراتژی حماس مقاومت و شهادت بهتر از آن است که سال ها در ذلت و خواری زندگی کرد».

سپهوند افزود: «صهیونیست ها سالهاست زندگی را بر مردم مظلوم غزه سخت کرده اند؛ نرخ بیکاری بسیار بالاست در این منطقه و مردم غزه حتی اجازه استفاده از بنادر را ندارند؛ به این علت است که غزه سالهاست در رنج و سختی و محاصره توسط رژیم صهیونیستی است».

وی بیان کرد: «هدف رژیم صهیونیستی این است که غزه را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کند که البته مقاومت اجازه موفقیت نقشه های شوم رژیم صهیونیستی را نخواهد داد».

وی تشریح کرد: «از نگاه جمهوری اسلامی ایران مسئله اول جهان اسلام فلسطین است و به همین علت موضوع جنبه ایدئولوژیک هم برای ما دارد».

وی تشریح کرد نگاه عربستان این است که بخشی از غزه به تشکیلات خودگردان و بخش دیگری به حماس واگذار شود.

وی توضیح داد نگاه مصر هم این است رویداد غزه براساس عربیت دنبال شود و مصر دنبال آن است که عمق استراتژیک خود در جنوب غزه را گسترش بدهد و مسئله غزه را نوعی مسئله عربی می داند.

سپهوند تشریح کرد نگاه ترکیه نیز یک نگاه فقط سیاسی و شعاری به غزه دارد و از سوی دیگر مناسبات اقتصادی با رژیم صهیونیستی دارد. نگاه ترکیه فقط سیاسی و دیپلماتیک است.

وی توضیح داد نگاه عمان و قطر هم این است که بازیگرانی میانجیگر باشند و صلح پایدار ایجاد شود.

این دو تلاش می کنند نقش داور و میانجیگر را در تحولات منطقه ایفاء کنند.

از سوی دیگر نگاه جمهوری اسلامی ایران یک نگاه دینی، ایدئولوژیک، حماسی، غیرشعاری و انقلابی به موضوع فلسطین است.

دکتر سپهوند موضوع روسیه را اینگونه تبیین کرد که روس ها تمایل دارند جنگ غزه طولانی بشود زیرا نبرد با اوکراین راحت تر خواهد شد و روس ها تمایل دارند غرب در دو جبهه درگیر بشود؛ زیرا روس ها درگیر جنگ با اوکراین هستند.

وی موضوع چین را اینگونه توضیح داد که چین سعی می کند از نظر اقتصادی آمریکا و غرب را شکست بدهد؛ چین در تحولات سوریه و یمن نگاهشان سیاسی و نظامی نبود.

در تحولات افغانستان هم نگاه چین سیاسی و نظامی نبود؛ اما اخیراً چین در بعد سیاسی تلاش می کند روسیه را شکست بدهد.

چین تلاش می کند مناسبات سیاسی خود با کشورهای منطقه را گسترش بدهد و جای روسیه را بگیرد.

چین خواهان حضور گسترده بر خاورمیانه از راه اقتصاد است. چین الان تلاش می کند ارتباطات خود را با همه کشورهای خاورمیانه گسترش بدهد.

چین و روسیه در تحولات غزه هم یک موضع واحد و یکسان ندارند.

چین خواهان توقف کشتار فلسطینان توسط رژیم جنایتکار صهیونیستی و ایجاد آتش بس است اما روسیه تمایل دارد جنگ غزه فرسایشی بشود.

آمریکا هم که در یمن و سوریه شکست خورده است الان دنبال تجزیه غزه و تجزیه سازی است (تقسیم غزه به دو بخش شمالی و جنوبی).

یکی از سیاست های آمریکایی ها، حمایت از تجزیه کشورها و در نتیجه ضعیف شدن کشورهاست؛ زیرا وقتی کشورها یا مناطق تجزیه می شوند خودشان درگیر خودشان می شوند که پیامد آن ضعیف شدن است.

از سوی دیگر آمریکا خواهان گسترش جنگ در خاورمیانه نیست زیرا قبلا هم شکست خورده است و از طرف دیگر چند ماه آینده انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار می شود؛ به همین علت در حال حاضر آمریکا خواهان گسترش جنگ در منطقه نیست.

تا الان نتانیاهو شکست خورده است مگر آنکه آمریکا و غربی ها به وی تضمین بدهند که همچنان در آینده در قدرت باقی بماند؛ نتانیاهو تلاش می کند جنگ ادامه داشته باشد تا ماندن وی در قدرت، طولانی تر شود.

گفتنی است این نشست با همکاری سازمان بسیج اساتید استان لرستان و کانون بسیج اساتید دانشگاه لرستان برگزار شد و حاضران در نشست نیز پرسش ها و دیدگاه های خود را مطرح کردند.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۱۰/۰۴ - ۱۴:۱۹
۶۵۰ بازدید