اخبار

کرسی علمی ترویجی خلاقیت شناسی و نوآوری سازمان یافته برگزار شد

۱۴۰۲/۰۹/۲۹

کرسی علمی ترویجی "TRIZو نوآوری سازمان یافته" در دانشگاه لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، کرسی علمی ترویجی با عنوان: «TRIZ و نوآوری سازمان یافته» توسط دکتر حوریه مرادی عضو هیئت‌ علمی گروه جغرافیا دانشگاه لرستان در سالن جلسات شهید رشوند دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، مدیر این کرسی علمی ترویجی دکتر مجتبی گراوند عضو هیئت‌ علمی گروه تاریخ دانشگاه لرستان و داوران دکتر داود میرزایی ­فر عضو هیئت‌ علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه لرستان و دکتر فاطمه احمدی عضو هیئت‌ علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه لرستان بود که خلاصه آن به شرح ذیل است:

جهان آینده به افرادی نیازمند است که مجهز به دانش TRIZ باشند، تریز یا تکنیک حل خلاقانه مسئله، سیستمی است از روش­ های تحلیلی برای توسعه فناوری­ ها و محصولات و خدمات فنی و غیر فنی که در اواخر قرن بیستم در روسیه توسط جنریش آلتشولر و مدرسه او توسعه یافت.

روش­ های زیادی برای ارتقای نوآوری وجود دارد، همانند روش ­های طوفان فکری، تفکر جانبی، برنامه­ریزی عصبی کلامی، نقشه­ کشی ذهن و غیره که تمام این موارد بر اساس احساسات عمل می­ کنند، اما TRIZ متکی بر مشاهده و تجربه و کاربردی است و برای برطرف کردن ویروس ­های ذهنی طراحی شده است.

ویروس ­های ذهنی در اثر مواردی همچون: عادت ها، تحصیلات و دانش­ های قبلی ما، واکنش­ های درونی، موفقیت ­ها و شکست­ های قبلی همه این ها بر ذهن ما در هنگام یافتن حل یک مشکل ممکن است اثرات انحرافی و گرایشی به سمت و سوی تجربیات گذشته سوق دهد که برای مشکلات موجود یا جدید کارساز نباشند.

در واقع هنر تریز آن است که این نوع گرایش فکری یا روانی را برطرف می­ کند و ذهن را از چارچوب­ های بسته خارج می­کند.

آلتشولر، انواع حل مسئله و به‌طور کلی انواع خلاقیت و نوآوری در ۵ سطح تقسیم می ­کند: راه حل‌های مشخص؛ بهبودهای کوچک (نوآوری‌های کوچک)، بهبودهای بزرگ (نوآوری‌های بزرگ)، مفاهیم جدید (نوآوری‌های خیلی بزرگ) و کشف‌های بنیادی (نوآوری‌های بسیار بزرگ و ایجادکننده تغییرات بنیادی).

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ،TRIZ در سطح جهانی گسترش یافت و توسط شرکت هایی نظیر سامسونگ، هیوندای، جنرال الکتریک، اینتل، زیمنس و بسیاری دیگر به عنوان یک راهکار خلاقانه بسیار موثر در توسعه خلاقیت کارکنان خود مورد استفاده قرار گرفت.

آماری که سامسونگ پس از استفاده از این روش در سال ۲۰۰۳ منتشر کرد جالب است: ۵۰ پتنت جدید، ۱ پروژه کاملا نوین و یک نوآوری در دی وی دی رایترها که در نهایت منجر به سود ۱۰۰ میلیون دلاری این شرکت شد.

گفتنی است در این کرسی علمی ترویجی، دانشجویان شرکت‌کننده نیز پرسش‌های خود را مطرح کردند.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۹/۲۹ - ۱۲:۵۶
۳۴۹ بازدید