اخبار

نشست وحدت حوزه و دانشگاه با حضور معاون وزیر علوم و رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در دانشگاه لرستان برگزار شد

۱۴۰۲/۰۹/۲۹

با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد، دکتر علی باقر طاهری نیا، معاون وزیر علوم و رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی کشور و حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی عسکر دیرباز، رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، نشست وحدت حوزویان و دانشگاهیان استان لرستان، به مناسبت گرامیداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه (سالروز شهادت آیت الله دکتر مفتح)، به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، روز چهارشنبه، 29 آذرماه سال جاری، این نشست با حضور مهمانان ویژه در محل مراز سه شهید گمنام دانشگاه لرستان و احترام گذاشتن به مقام شامخ شهیدان سرافراز ایران اسلامی، آغاز شد.

مهم ترین ویژگی های دانشگاه تمدن ساز اسلامی، ایرانی

دکتر علی باقر طاهری نیا، عضو شورای معاونان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست که در سالن شهید شکوهی دانشگاه لرستان برگزار شد در سخنانی مهم ترین ویژگی های دانشگاه تراز انقلاب اسلامی و دانشگاه تمدن ساز اسلامی، ایرانی را تبیین کرد.

دکتر طاهری نیا، با استناد به آموز های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری، ویژگی های دانشگاه تراز تمدن اسلامی را برشمرد: «تولید علم، ترویج دانایی و اخلاق، تربیت انسان، استعمار {آبادانی} ارض، استخلاف و سعادت بشر».

وی توضیح داد: «دانشگاه مطلوب، یک دانشگاه تمدنی، فرانسلی، جامع، جامعه محور و چندساحتی است».

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی کشور اظهار داشت: «علم مدنظر ما علم دینی است که در آن علم آموزی همراه با تربیت انسان متعهد و دینمدار است».

دکتر طاهری نیا در بخش دیگری از گفته هایش، آسیب های جدی نظام آموزشی و دانشگاهی دنیای غرب را که بیان کرد؛ از جمله اینکه در غرب آزادی آکادمیک هست اما مهم تر این است که وظیفه آکادمیک هم وجود داشته باشد که نیست! در صورتی که ما هم باید قائل به آزادی آکادمیک باشیم هم وظیفه آکادمیک.

وی تصریح کرد: «دانشگاه از نگاه گفتمان انقلاب اسلامی، یک دانشگاه انسان ساز و تعالی بخش انسان است و برخلاف دنیای غرب، فقط یک دانشگاه ابزاری نیست؛ برخی اساتید دانشگاه های غرب به این نتیجه رسیده اند که دانشگاه در غرب رشد اقتصادی ایجاد کرد اما باعث انحطاط اخلاقی شد؛ بنابراین نیاز است دانشگاه فضیلت گرا در غرب ایجاد شود؛ این ها آسیب های جدی مدل دانشگاه در غرب است».

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: «دانشگاه مطلوب تراز تمدن اسلامی، دانشگاه حکمت بنیان است که علاوه بر آموزش، پژوهش و تولید علم، دانایی و اخلاق را ترویج بدهد و انسان را تربیت کند و دین مدار و فضیلت گرا باشد».

سه ضلع مهم؛ تقوا، علم و مجاهدت در راه خدا

رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در این نشست در سخنانی گفت: «تقوا، علم و مجاهدت در راه خدا، سه ضلع مهم تشکیل دهنده زیربنای حوزه ها و دانشگاههای ما هستند».

حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی عسکر دیرباز توضیح داد: «روز به روز باید سه ضلع مهم تقوا، علم و جهاد در راه خدا در حوزه های علمیه و دانشگاه های کشور، تقویت شوند».

دکتر دیرباز، تشریح کرد: «نشست های گفتگومحور بین حوزه ها و دانشگاه ها را بایستی گسترش داد تا شاخص های وحدت حوزه و دانشگاه، تقویت شود».

وی اظهار داشت: «به برکت وقوع انقلاب اسلامی ایران، کشور دارای جهش پیوسته علمی شد؛ در عرصه های گوناگون دانش و فناوری، در دوران پس از انقلاب اسلامی، پیشرفت های قابل ملاحظه ای حاصل شده است».

دکتر دیرباز افزود: «نقش مقام معظم رهبری در راهبری و هدایت کشور به انواع پیشرفت های علمی به حدی بوده است که الان می بینیم جمهوری اسلامی ایران از نظر شاخص نرخ رشد و شتاب علمی در جهان، اول است؛ از نظر حجم داده های علمی نیز رتبه 16 را در جهان داریم؛ این پیشرفت های مهم علمی با وجود برخی مشکلات اقتصادی، حاصل شده است».

دکتر دیرباز ادامه داد: «نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردمی است؛ نظام وابسته به ابرقدرت ها نیست بلکه یک نظام کاملاً مردمی است».

وی خاطرنشان کرد: «این نکته را باید گفت که هرجایی رهبر معظم انقلاب، خودشان شخصاً ورود پیدا کرده اند پیشرفت ها نسبت به سایر بخش ها، بسیار بزرگ تر بوده است».

رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران تصریح کرد: «این نکته اهیمت دارد که پرچم دار حرکت کشور به سوی علم و فناوری، مقام معظم رهبری بوده است».

وحدت حوزه و دانشگاه از موضوعات راهبردی است

رئیس دانشگاه لرستان در این نشست در سخنانی گفت: «وحدت حوزه و دانشگاه از موضوعات راهبردی کشور است».

دکتر علی نظری تشریح کرد: «هدف حوزه و دانشگاه در نظام جمهوری اسلامی ایران، تربیت انسان انقلابی، توحیدمحور، متعهد، متکامل و متعالی است».

دکتر نظری اظهار داشت: «انسان تربیت شده توسط حوزه و دانشگاه انسانی است که در برابر دشمن ایستادگی و مقاومت می کند».

وی بیان کرد: «انسان تربیت شده توسط حوزه و دانشگاه انسانی است که دشمن شناس و اهل آینده پژوهی باشد».

رئیس دانشگاه لرستان گفت: «انسان تربیت شده توسط حوزه و دانشگاه، انسانی است که نسبت به نظام مسائل محیطی که در آن زندگی می کند دغدغه مند و مسئولیت پذیر باشد».

گفتنی است در این نشست، تعدادی از اساتید حوزه ها و دانشگاه های استان لرستان نیز نکات مدنظر خود در راستای تقویت وحدت حوزه و دانشگاه را بیان کردند.

27 آذرماه سالروز شهادت آیت الله دکتر مفتح و آغاز هفته وحدت حوزه و دانشگاه است.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۹/۲۹ - ۱۴:۱۳
۶۵۱ بازدید