اخبار

کرسی علمی ترویجی «فلسفه؛ دانشگاه، بازار کار و موقعیت‌های شغلی» برگزار شد

۱۴۰۲/۰۹/۲۸

کرسی علمی ترویجی با عنوان: «فلسفه: دانشگاه، بازار کار و موقعیت های شغلی» توسط فاطمه احمدی عضو هیئت‌ علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه لرستان در سالن جلسات شهید رشوند دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، مدیر این کرسی علمی ترویجی دکتر مجتبی گراوند عضو هیئت‌ علمی گروه تاریخ دانشگاه لرستان و داوران حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین فلاحی اصل عضو هیئت‌ علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه لرستان و دکتر حوریه مرادی عضو هیئت‌ علمی گروه جغرافیا بود که خلاصه آن به شرح ذیل است:

رشته فلسفه به مطالعه و بررسی مسائل و مفاهیم بنیادین و فراگیر درباره وجود، دانش، اخلاق، جامعه، دولت، فرهنگ، هنر، علم، دین و موضوعات دیگر مرتبط با زندگی انسان می‌پردازد.

فلسفه به طور عمده به بررسی سوالات بنیادین مانند «چرا هستیم؟»، «چگونه باید زندگی کنیم؟»، «چه می‌دانیم؟»، «چه می‌توانیم بدانیم؟» و «چه می‌بایست بکنیم؟» می‌پردازد.

هدف اصلی فلسفه، به دست آوردن یک دیدگاه کلی درباره دنیا و بشر است.

با توجه به ماهیت فلسفه و اهمیت آن در زمینه‌های فراوان، شغل‌های مرتبط با این رشته بسته به نوع کاربردی بودن آن‌ها، می‌تواند متنوع باشد.

برخی از شغل‌های مرتبط با فلسفه عبارتند از: استاد فلسفه در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، فعال در زمینه تحقیق و توسعه فلسفی، مشاور فلسفی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها، نویسنده و ویراستار مقالات فلسفی، کتاب‌ها و رساله‌های دانشگاهی، کارمند در سازمان‌های دولتی یا غیر انتفاعی که فعالیت‌های آن‌ها نیازمند دانش فلسفی است؛ مانند وزارت امور خارجه، سازمان ملل، حقوق‌دانی و ...

از طرف دیگر، باید توجه داشت که بیشترین علاقه‌مندان به فلسفه معمولا به دنبال یافتن فرصت‌های تحصیلی و تحقیقاتی در این زمینه هستند و بیشتر از این که به دنبال فرصت‌های شغلی در زمینه فلسفه باشند به دنبال تحقق اهداف تحصیلی خود هستند؛ به همین دلیل، بازار کار در این رشته، محدودتر از رشته‌های دیگر است.

در این کرسی، ابتدا به معرفی برخی کارکرد‌های رشته فلسفه در دنیا و دروس دبیرستان مرتبط با رشته فلسفه پرداخته شد؛ سپس گرایش‌های رشته فلسفه در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و ادامه تحصیل در رشته فلسفه مورد بررسی قرار گرفت.

در انتها، معرفی موقعیت‌های شغلی پرطرفدار و شرایط بازار کار رشته فلسفه، صنایع مرتبط با رشته فلسفه و مهارت‌های مهم رشته فلسفه معرفی شد.

گفتنی است در این کرسی علمی ترویجی، دانشجویان شرکت‌کننده نیز پرسش‌های خود را مطرح کردند.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۹/۲۸ - ۱۹:۲۱
۵۴۱ بازدید