اخبار

نشست ارائه طرح ارتباط با صنعت عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان برگزار شد

۱۴۰۲/۰۹/۲۴

نشست ارائه گزارش نهایی «طرح ارتباط با صنعت» دکتر عیسی حزباوی، عضو هیئت علمی گروه آموزشی مهندسی مکانیک بیوسیستم دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان، با عنوان «مدل‌سازی و بهینه‌سازی ضایعات گندم در برداشت با کمباین کاه‌کوب»، با هدف ارائه نتایج کاربردی تحقیقات برای کاهش این ضایعات، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، طرح‌های ارتباط با صنعت اعضای هیئت علمی زیرنظر معاونت پژوهش و فناوری (گروه ارتباط با صنعت) دانشگاه لرستان و معاونت‌های پژوهشی دانشکده‌های این دانشگاه، تهیه و اجرا می‌شود.

چکیده گزارش نهایی طرح ارتباط با صنعت دکتر حزباوی، به این شرح است:

گندم مهم‌­ترین محصول زراعی و ماده غذایی در الگوی مصرف خوراک است.

با کاهش ضایعات گندم در مرحله برداشت، امکان افزایش قابل توجه در تولیدات نیز وجود دارد.

با توجه به استقبال کشاورزان در استفاده از کمباین­‌های کاه‌­کوب، تعداد این نوع کمباین­‌ها به­‌ویژه برای برداشت گندم در حال افزایش است.

در این راستا تحقیقی به منظور بررسي اثر تراکم سنبله، ارتفاع برش و سرعت پیشروی کمباین بر ضایعات گندم در برداشت با کمباین کاه‌­کوب در شهرستان خرم‌آباد در سال 1402 اجرا شد.

در این آزمایش تراکم‌­های مختلف سنبله گندم به عنوان فاکتور اصلی در سه سطح ( 340، 390 و 440 در مترمربع) بود.

همچنین دو تیمار ارتفاع برش (5، 10 و 15 سانتی­متر) و سرعت پیشروی کمباین (1، 2 و 3 کیلومتر بر ساعت) به صورت فاکتوریل در کرت‌‏های فرعی قرار گرفتند.

در اين تحقيق روش سطح پاسخ براي مدل­‌سازی و کمینه­‌سازي درصد ضایعات گندم در قسمت­‌های مختلف کمباین کاه‌­کوب مورد استفاده قرار گرفت.

متغير فرايند به صورت مدل رگرسيوني درجه دوم براي پاسخ­‌ها معني‌­دار بود (p<0.01).

همچنین نتایج تجزیه واریانس نشان داد علاوه بر اثرات اصلی تیمارها، اثر متقابل فاکتورهای مستقل بر صفات ریزش هد، افت بدنه کمباین، افت انتهای کمباین (افت واحد کوبش و افت واحد تمیزکننده)، افت کل کمباین و افت کیفی گندم، معنی‌­‏دار بود.

نتایج تحقیق نشان داد با افزایش سرعت پیشروی کمباین و افزایش تراکم سنبله گندم، ضایعات گندم در قسمت­‌های مختلف کمباین کاه‌­کوب افزایش یافت ولی با افزایش ارتفاع برش، ضایعات گندم در قسمت­‌های مختلف کمباین کاه‌­کوب، کاهش یافت.

مقدار بهینه با کمترین مقدار درصد ضایعات کل گندم (مجموع افت هد، افت بدنه و افت انتهای کمباین)

با 1/ 3 درصد معادل 77 کیلوگرم در هکتار در تراکم سنبله به میزان 380 عدد در مترمربع، سرعت پیشروی کمباین کاه‌­کوب به میزان یک کیلومتر در ساعت و ارتفاع برش به میزان 3/ 11 سانتی­متر به‌­دست آمد.

بیشترین مقدار ضایعات کل گندم، 8/95 درصد معادل 170 کیلوگرم در هکتار بود.

مقدار بهینه با حداقل درصد افت کیفی گندم (41/ 1 درصد معادل 32 کیلوگرم در هکتار) در تراکم سنبله به میزان 340 عدد در مترمربع، سرعت پیشروی کمباین کاه‌­کوب به میزان یک کیلومتر در ساعت و ارتفاع برش به میزان 9/ 14 سانتی­متر به­‌دست آمد.

بیشترین درصد افت کیفی گندم، 5/ 3 درصد معادل 67 کیلوگرم در هکتار بود.

بنابراین برای کاهش ضایعات گندم در برداشت با کمباین کاه‌­کوب، سرعت‌­های کمتر در حد 1 کیلومتر برساعت و ارتفاع‌­های بیشتر در حد 10 سانتی­متر توصیه می‌‌­شود.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۹/۲۴ - ۱۱:۰۴
۵۶۱ بازدید