اخبار

نشست تخصصی گروه مهندسی عمران با موضوعات دلایل فرونشست و مزایا و چالش‌های روش‌های هوش مصنوعی برگزار شد

۱۴۰۲/۰۹/۱۷

نشست علمی، تخصصی گروه مهندسی عمران دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه لرستان به مناسبت هفته استانی پژوهش و فناوری با دو موضوع دلایل فرونشست در دشت‌های لرستان و مزایا و چالش‌های استفاده از روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برگزار شد.  

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، در این نشست که با حضور رضا آساره، مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه لرستان، برخی از اعضای هیئت علمی گروه مهندسی عمران و استقبال دانشجویان با همکاری مشترک معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان و انجمن علمی، دانشجویی مهندسی عمران این دانشگاه برگزار شد.، دکتر اکبر یاری وند، عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه لرستان به بررسی دلایل فرونشست در دشت های لرستان پرداخت.

این عضو هیئت علمی گروه ادامه داد علت های ایجاد فرونشست می­ تواند طبیعی و انسانی باشد که فعالیت های طبیعی شامل: انحلال، آب شدگی یخ ها، تراکم نهشته ها، حرکت آرام زمین و خروج گدازه، ایجاد حفرات در اثر انحلال و فعالیت­ های تکتونیکی و عملیات انسانی شامل: معدنکاری، برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی ، نفت و گاز و ساخت و ساز است.

عمومی ترین خسارت ها و تهدید های ناشی از فرونشست، تخریب سیستم‌های آبیاری، نابودی خاک های حاصلخیز کشاورزی (با کاهش تخلخل آن ها )، آسیب به چاه ها در مناطق فرونشست روستایی و شهری (در اصطلاح به آن رشد چاه گفته می‌شود)، آسیب به خیابان‌ها، پل‌ها و بزرگراه‌ها و اخلال درخطوط آبرسانی، گاز و فاضلاب است.

در ادامه این نشست دکتر احسان مؤمنی، عضو هیئت علمی عمران دانشگاه لرستان به مزایا و چالش های استفاده از روش های مبتنی بر هوش مصنوعی در حل مسائل مهندسی عمران اشاره کرد.

این عضو هیئت علمی گروه مهندسی عمران در ادامه گفت از جمله چالش های استفاده از مدل های مبتنی بر هوش مصنوعی در مهندسی عمران می توان به دشواری تهیه پایگاه داده ،با کمیت کافی، اشاره کرد.

از سوی دیگر کیفیت داده ها نیز نقش مهمی در قابلیت اعتماد این روش ها دارد.

اگرچه در حوزه های پژوهشی استفاده از مدل های هوشمند مورد توجه گسترده پژوهشگران حوزه مهندسی عمران قرار گرفته است ولیکن در حوزه صنعت و اجرایی، آیین نامه محور بودن طراحی سازه های عمرانی نیز از چالش های موجود در به کارگیری روش های مبتنی بر هوش مصنوعی در مهندسی عمران است که با توجه به ریسک بالای پروژه های عمرانی موضوعی قابل انتظار است و در این قبیل مسائل توصیه می شود که به روش های مبتنی بر هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار مکمل در طراحی های متداول سازه های عمرانی نگریسته شود.

در این نشست، دکتر احمد دالوند، عضو هیئت علمی گروه عمران نیز حضور داشت و دیدگاه‌های خود را درباره موضوعات نشست بیان کرد.

گفتنی است در پایان هر سخنرانی دانشجویان و ناقدان علمی پرسش های خود را در خصوص موضوعات مذکور مطرح و دکتر یاری وند و دکتر مؤمنی به این پرسش ها پاسخ دادند. 

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۹/۱۷ - ۱۴:۱۲
۸۵۸ بازدید