اخبار

نشست پرسش و پاسخ دانشجویی با موضوع نقش علم در اقتدار ملی برگزار شد

۱۴۰۲/۰۷/۰۴

همزمان با ایام گرامیداشت هفته دفاع مقدس، نشست پرسش و پاسخ و گفت‌وگومحور جمعی از دانشجویان بسیجی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان لرستان با رئیس دانشگاه لرستان (دکتر علی نظری) درباره موضوع نقش علم در اقتدار ملی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، این نشست، به‌مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس، روز سه‌شنبه، 4 مهرماه سال جاری به میزبانی حوزه ریاست دانشگاه لرستان برگزار شد.

در این نشست، دانشجویان، دغدغه‌های خود را درباره ارتباط بین اقتدار ملی و پرسش‌ها را مطرح کردند و دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان، متناسب با موضوع نقش علم در تقویت و ارتقای اقتدار ملی، به پرسش‌های دانشجویان پاسخ داد.

در این نشست، دکتر غلام‌حسین حسینی، عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان و مدیر گروه همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه لرستان نیز به‌عنوان «مهمان داور مباحث»، حضور داشت و دیدگاه‌های خود را درباره مفهوم اقتدار ملی ایران بیان کرد.

در ابتدای این نشست، محسن کریمی، مسئول بسیج دانشجویی استان لرستان مفهوم اقتدار را از زاویه دید‌های مختلف تشریح کرد.

اقتدار ملی از جنبه‌های نظامی و غیرنظامی از جمله مباحث کریمی در این نشست بود.

کریمی توضیح داد دوران دفاع مقدس و ایستادگی ایران اسلامی در برابر قدرت‌های بزرگ جهان باعث اقتدار ملی شد.

وی بهره‌مندی از علم و دانش و پیشرفت در جنبه‌های مختلف علمی، تکنولوژیک، اقتصاد دانش‌بنیان، هوش مصنوعی و ... از دیگر متغیرهای مهم امروزین اقتدار ملی دانست.

پس از سخنان مسئول بسیج دانشجویی استان لرستان، دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان و رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان از دانشجویان حاضر در نشست خواست دیدگاه‌های خود را متناسب با موضوع نشست، مطرح کنند و دانشجویان نیز هر کدام مفهوم اقتدار ملی با تأکید بر نقش دانشگاه‌ها و علم و فناوری در اقتدار ملی را بیان کردند.

برای نمونه، در این نشست، برخی دانشجویان مطرح کردند بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی از مشکلات جامعه است و بایستی نظام دانشگاهی و رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها در تناسب با نیازهای بازار کار باشد و دانشجو پس از دانش‌آموختگی دغدغه بیکاری نداشته باشد.

مفهوم وحدت ملی و ارتباط آن با اقتدار ملی از دیگر موضوعات مطرح شده توسط دانشجویان این نشست بود؛ دانشجویان تقویت عناصر وحدت ملی را از شاخص‌های مهم اقتدار ملی کشور دانستند.

همچنین موضوع امنیت ایران اسلامی از دیگر موضوعات بود که از جمله شاخص‌های مهم اقتدار ملی کشور است.

برخی دانشجویان نیز آسیب مهاجرت برخی نخبگان دانشگاهی کشور را مطرح کردند و تصریح کردند رویه‌های جذب نخبگان دانشگاهی بایستی تقویت شود و گسترش یابد.

گزاره «علم باید کاربردی باشد»، فصل مشترک بسیاری از سخنان دانشجویان بود؛ کسب علم و دانش بایستی منجر به رفع یا کاهش نظام مسائل و چالش‌ها و مشکلات کشور و جامعه شود.

بدین‌روی، نقش دانشگاه در آموزش علم کاربردی و جامعه‌محور، یک نقش مهم است.

حمایت از رتبه‌های برتر آزمون سراسری، از دیگر مطالبات و دغدغه‌های دانشجویان نشست مذکور بود.

این موضوع که دانشجو حین تحصیل نباید مشکلات معیشتی و اقتصادی داشته باشد از دیگر دغدغه‌های دانشجویان است که در این نشست مطرح شد.

افزایش نقش دانشگاه‌ها در میدان هوش مصنوعی از دیگر موضوعات مورد توجه دانشجویان این نشست بود.

برخی موضوعات دیگر نیز مرتبط با موضوع نقش علم و فناوری در اقتدار ملی توسط دانشجویان مطرح شد.

دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی، قدرت همراه معرفت و شناخت توحیدی است

دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان، پس از شنیدن گفته‌های دانشجویان، در سخنانی، تفاوت بین قدرت و اقتدار را تبیین کرد.

رئیس دانشگاه لرستان قدرت و اقتدار را در پیوند با مفهوم معرفت دانست؛ به این معنی که بسیاری از کشورها قدرت دارند ولی معرفت چگونگی استفاده از این قدرت را ندارند یا اینکه هنوز به معرفت در زمینه شناخت نقاط قوت و ضعف خویش نرسیده‌اند؛ اگر قدرت همراه با معرفت باشد؛ یعنی انسان، توانمندی‌های خود را بشناسد و بداند از این توانمندی‌ها در جای مناسب استفاده کند آنگاه از مرحله قدرت وارد مرحله اقتدار خواهد شد.

دکترای زبان و ادبیات عرب، در بخش دیگری از گفته‌هایش مفهوم قدرت را از نگاه قرآنی برآمده از قدرت خداوند و قادر بودن خداوند دانست.

وی، مفهوم شناخت را مطرح کرد به این صورت که قدرت باید همراه شناخت خود و محیط پیرامون باشد که همان مفهوم قدر است؛ قدر به معنی اندازه‌گیری و شناخت و معرفت نسبت به نقاط قوت و ضعف است.

رئیس دانشگاه لرستان از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی را ایجاد این گفتمان در کشور دانست که علم باید مفید، کاربردی و نافع باشد و جهت‌گیری توحیدی داشته باشد.

انقلاب اسلامی خواهان قدرت همراه با معرفت و شناخت است.

رئیس دانشگاه لرستان علم ضد بشر را مغایر با آموزه‌های دینی دانست و علمی را مورد تأیید دین دانست که در راه خدمت به بشر و توحیدی باشد.

دکتر علی نظری به دانشجویان تلنگر زد که همه چیز را فقط موکول به حرکت مسئولان و مدیران نکنند؛ زیرا از نگاه دینی و قرآنی، فقط مدیر، مسئول نیست بلکه همه انسان‌ها دارای مسئولیت نسبت به خود و زندگی و جامعه هستند.

او با نگاه تاریخی گریزی به سبک زندگی پیامبران زد و تبیین کرد پیامبران همگی در میدان‌ها و زمینه‌هایی اجتماعی مبعوث شدند که دچار تاریکی بودند و با وجود تاریکی‌ها، ستم‌ها و ظلم‌ها، پیامبران حرکت‌های بزرگ را آغاز کردند و ناامید نشدند؛ پس، هیچ‌گاه نباید ناامید شد و همواره با وجود سختی‌ها، بایستی پیوسته تلاش کرد و به حال و آینده امید داشت و امیدوار بود.

دکتر علی نظری، امید داشتن به آینده از متغیرهای تقویت‌کننده اقتدار ملی کشور دانست.

دکتر نظری به سخنی از مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) استناد کرد و گفت از نگاه رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری، انسان در هر جایگاهی در جامعه قرار دارد همان‌جا مرکز عالم است و این گزاره نشان از آن دارد که هر انسانی، نسبت به خودش و جامعه مسئولیت دارد و نباید فقط منتظر ورود شخص دیگری برای رفع مشکلات باشد.

رئیس دانشگاه لرستان خواستار شد دانشجویان، توانمندی‌های خودشان را عمومی کنند و در رفع مشکلات جامعه، بیش از پیش، مشارکت مسئولانه داشته باشند.

دکتر علی نظری، مفهوم جهاد تبیین را در راستای شناخت معرفت دانست که در نهایت منجر به تقویت شاخص‌های اقتدار ملی کشور می‌شود.

رئیس دانشگاه لرستان در بخش دیگری از گفته‌هایش، ضعف آینده‌پژوهی را از جمله آسیب‌ها دانست؛ آینده‌پژوهی باید جدی‌تر گرفته شود و در همه ابعاد با جهت‌گیری تمدن‌سازی نوین اسلامی انجام شود.

دکتر علی نظری تصریح کرد دانشگاه باید بتواند مسائل خود را رفع کند و از سوی دیگر هم بتواند نظام مسائل جامعه را کاهش بدهد یا رفع کند.

شاخص‌های اقتدار ملی چیست؟

دکتر غلامحسین حسینی، عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان و مدیر گروه همکاری های علمی بین‌المللی دانشگاه لرستان نیز در این نشست به‌عنوان مهمان داور مباحث، برخی مهم‌ترین شاخص‌های اقتدار ملی از نگاه خویش بیان کرد.

دکتر حسینی گفته‌های خود را با مفهوم کثرت جمعیت آغاز کرد و کثرت جمعیت را از متغیرهای اقتدار ملی یک کشور دانست.

وی در این زمینه، وجود کثرت جمعیت در دو کشور چین و هندوستان را از متغیرهایی دانست که اجازه نمی‌دهد هند و چین با یکدیگر بجنگند و بخشی از اقتدار دو کشور چین و هندوستان، ناشی از کثرت جمعیت آن‌هاست.

دکتر حسینی مفهوم اقتصاد مردم‌پایه پویا را از دیگر ویژگی‌های قدرتمندی و اقتدار ملی کشورها دانست.

سومین شاخص از نگاه دکتر حسینی، اقتدار نظامی است که بخشی از تقویت‌کنندگی و ارتقادهندگی اقتدار ملی است.

اقتدار نظامی یک کشور باعث امنیت و آرامش پایدار آن کشور می‌شود و خوشبختانه ایران در این زمینه، پیشرفت‌های اثرگذاری داشته است در حدی که ایران دارای قدرت بازدارندگی و اقتدار نظامی است.

مدیر گروه همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه لرستان، وجود رهبری دارای مقبولیت و مشروعیت و رهبری کاریزماتیک را دیگر خصوصیات بارز اقتدار ملی ایران دانست.

امنیت پایدار و تثبیت شده از دیگر متغیرهایی است که دکتر حسینی درباره‌اش سخن گفت و آن‌را از جمله شاخص‌های اقتدار ملی ایران دانست.

دکتر حسینی تبیین کرد امنیت امروزین ایران، از نوع پایدار و بومی‌سازی شده است که یک دستاورد مهم در مسیر اقتدار ملی است.

وی اتحاد ملی را دیگر مزیت‌ها و مزایایی زیرمجموعه اقتدار ملی ایران دانست که با راهبری رهبری حکمیانه انقلاب اسلامی و وجود فرهنگ برادری در بین اقوام مختلف ایران، محقق شده است.

وجود موقعیت ژئوپلیتکی و موقعیت ژئواستراتژیکی از دیگر متغیرهایی که مورد تأکید دکتر غلامحسین حسینی قرار گرفت که از عوامل اقتدار ملی ایران هستند.

مدیر گروه همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه لرستان، متغیر دسترسی به آب‌های آزاد را از خصوصیات اقتدار ملی ایران دانست.

وی در بخش دیگری از گفته‌هایش به مفهوم علم نافع اشاره کرد و علم مفید را علمی دانست که برای رفع مشکلات و چالش‌های جامعه و مردم، کاربرد داشته باشد.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۷/۰۴ - ۱۵:۱۳
۶۶۲ بازدید