اخبار

دومین دوره طرح دانشجویی حامیم استان لرستان به میزبانی دانشگاه لرستان آغاز شد

۱۴۰۲/۰۶/۲۳

همزمان با سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) و شهادت حضرت امام حسن‌مجتبی (ع)، آیین آغاز دومین دوره طرح حامیم (توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی، اجتماعی) استان لرستان به‌ میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، صبح روز پنجشنبه، 23 شهریورماه سال جاری، طرح دانشجویی حامیم 2 در استان لرستان به میزبانی دانشگاه لرستان آغاز شد.

این طرح به مدت چند روز با برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های گوناگون گفت‌وگومحور و بصیرت‌افزا برای دانشجویان شرکت‌کننده، به میزبانی دانشگاه لرستان تداوم دارد.

مسئولیت‌پذیری دانشجویان و پرهیز از بی‌تفاوتی

دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان و رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان در آیین افتتاح و آغاز طرح حامیم 2 استان لرستان که در سالن شهید سلیمانی دانشگاه لرستان برگزار شد در سخنانی گفت:«طرح حامیم به‌دنبال این هدف است که دانشجویان نسبت به مسائل و ناهنجاری‌های محیط پیرامون، مسئولیت‌پذیری و حساسیت داشته باشند و بی‌تفاوت نباشند».

دکتر نظری، تشریح کرد: وی با استناد به برخی سوره‌های قرآن کریم از جمله توبه و عمران، منظوفه فکری اسلام و رسالت پیامبر گرامی اسلام (ص) را تبیین و تشریح کرد.

دکتر نظری که دکترای زبان و ادبیات عرب دارد توضیح داد: «مسئولیت‌پذیری انسان‌ها نسبت به یکدیگر و پرهیز از انفعال و بی‌تفاوتی نسبت به مسئولیت‌های انسانی، اخلاقی و ارزش‌ها، از جمله مهم‌ترین پیام و رسالت‌های پیامبر گرامی اسلام (ص) است».

رئیس دانشگاه لرستان، تصریح کرد: «اگر فرد بخواهد مانا و ماندگار بشود باید از دین اسلام، مکتب پیامبر گرامی اسلام (ص) و اهل بیت (علیهم‌السلام)، پیروی و تبعیت کند».

دکتر علی نظری، ادامه داد: «شخصیت و رفتار و سبک زندگی پیامبر گرامی اسلام (ص)، همه‌اش اخلاق حسنه و خلق نیکوست».

دکتر نظری، خاطرنشان کرد: «سبک زندگی پیامبر گرامی اسلام (ص)، همه‌اش، اُسوه حسنه، رحمت و مهربانی است».

وی تصریح کرد: «ترویج ضد ارزش‌ها همچون ترویج بی‌حجابی و بدحجابی از جمله رویکردها و روش‌های دشمنان دین اسلام است و آن‌ها به‌دنبال از بین‌رفتن ارزش‌های اسلامی و اخلاقی جامعه هستند».

رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان، بیان کرد: «دشمنان دین اسلام از اینکه در جامعه اسلامی، رنج وجود داشته باشد بسیار خوشحال می‌شوند».

دکتر نظری به عبارت «کُلکُم راع و کُلکُم مسئوول عَن رعیته»، استناد کرد و تبیین کرد که فرد مسلمان نسبت به ناهنجاری‌هایی که در جامعه رخ می‌دهد بی‌تفاوت نیست و مسئولیت دارد.

وی با استناد به سبک زندگی حضرت امام حسن‌مجتبی (ع)، مفهوم مسئولیت‌پذیری فرد و انفاق را تشریح کرد.

رئیس دانشگاه لرستان تصریح کرد: «براساس تعالیم دین اسلام و سبک زندگی بزرگان دین، یک فرد هیچ‌گاه نباید نسبت به ناهنجاری‌های رفتاری دیگران، بی‌تفاوت باشد و بایستی به‌دنبال اصلاح ناهنجاری‌های رفتاری با روش‌های درست و صحیح باشد».

دکتر علی نظری اظهار داشت: ««دانشجویان نعمت‌ها و امانت‌های الهی هستند که در یک مکان مقدس به نام دانشگاه حضور دارند و به تحصیل می‌پردازند».

رئیس دانشگاه لرستان، توضیح داد: «لحظه به لحظه دوران دانشجویی و عمر دانشجویی دانشجویان که تعلیم و تربیت و تحصیل در آن وجود دارد نور و فضیلت است و بایستی دانشجویان و دانشگاهیان، قدر لحظات تحصیل دانشجویی را بدانند».

وی، تصریح کرد: «اگر هر فردی مسئولیت‌های اسلامی، اخلاقی و انسانی خود را به‌خوبی انجام بدهد ناهنجاری‌های رفتاری از بین می‌روند».

رئیس دانشگاه لرستان تأکید کرد: «طرح حامیم به دنبال تقویت و نهادینگی مسئولیت‌مندی در سطح دانشجویان است».

پیروزی در همه عرصه‌ها با اراده قاطع و دوراندشی حاصل می‌شود

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان، در سخنانی گفت: «براساس تعالیم دین اسلام، پیروزی در همه عرصه‌ها و میدان‌ها، مستلزم داشتن اراده قاطع و دوراندیشی است».

دکتر حاتمی‌کن‌کبود، توضیح داد: «طرح حامیم استان لرستان همزمان با سراسر کشور با هدف توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی، اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برگزار می‌شود و طرح حامیم یک نیز در سال گذشته در استان برگزار شد».

وی تشریح کرد: «در استان لرستان بیش از 10 هزار دانشجوی فعال فرهنگی، سیاسی، اجتماعی وجود دارد».

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان اظهار داشت: «طرح حامیم در دو بخش آموزشی و فوق‌برنامه‌ای اجرا می‌شود».

حجت‌الاسلام و المسلمین حاتمی‌کن‌کبود در بخشی از سخنانش، یاد و خاطره شهیدان سرافراز ایران اسلامی به‌ویژه شهید سیدنورخدا موسوی (باتوجه به سالروز شهادت ایشان) را گرامی داشت.

وی از دانشجویان شرکت‌کننده در طرح حامیم 2 استان لرستان خواست در مسابقات عکاسی و دلنوشته، شرکت کنند.

نقطه کانونی تقابل حق با باطل، جابجایی عشق و تنفر نسبت به ارزش‌هاست

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی مهدوی، معاون تعلیم و تربیت سپاه حضرت ابوالفضل (ع) استان لرستان در سخنانی گفت: «نقطه کانونی تقابل جبهه حق با باطل، جابجایی عشق و تنفر نسبت به ارزش‌هاست».

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی، تشریح کرد: «دشمن تلاش می‌کند در جنگ فرهنگی، جابجایی ارزش‌ها با ضدارزش‌هاست».

مهدوی توضیح داد: «برپایه بیانات مقام معظم رهبری، مشکل بی‌هویتی و عدم درک رسالت واقعی دانشجو از جمله آسیب‌هاست».

وی اظهار داشت: «از رسالت‌های مهم طرح حامیم این است که هویت و رسالت واقعی دانشجو را احیاء کند و همواره مدافع ارزش‌ها باشد».

معاون تعلیم و تربیت سپاه حضرت ابوالفضل (ع) استان لرستان، تصریح کرد: «براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، بایستی حرکت عمومی برای رسیدن به آرمان توحیدی، از جمله رسالت‌های حلقه‌های میانی دانشجویی و دانشجویان تقویت شود».

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی اظهار داشت: «یکی از وظایف مهم حلقه‌های میانی دانشجویان (طرح حامیم) این است که گفتمان‌سازی عمومی در جهت آرمان‌های امام امت {مقام معظم رهبری} را گسترش دهند و نهادینه کنند».

وی افزود: «اگر خدای ناکرده، دانشجو به‌سوی بی‌تفاوتی یا ابتذال برود خودش یک آسیب جدی خواهد بود و به‌همین نقش طرح‌هایی همچون طرح حامیم یک نقش اثرگذار و مهم برای هدایت دانشجویان در مسیر توحیدی است».

وی در بخش دیگری از سخنانش، ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) و شهادت حضرت امام حسن‌مجتبی (ع)، تصریح کرد: «رابطه ما با اهل بیت (علیهم‌السلام) باید به‌صورت دقیق و برمنبا و برآمده از رابطه حُبی با پیامبر گرامی اسلام (ص) باشد».

گفتنی است در بخشی از این آیین، احمد کرم‌الهی، مداح اهل بیت (علیهم السلام) به مداحی پرداخت.

طرح حامیم (توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی، اجتماعی) توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه‌ها، اجرا می‌شود.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۶/۲۳ - ۱۲:۰۷
۱۸۱۷ بازدید