اخبار

افتتاح اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استان لرستان در دانشگاه لرستان با حضور معاونان مرکز پژوهش‌های مجلس

۱۴۰۲/۰۵/۱۵

با حضور معاونان اجرایی و پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای راهبردی اندیشکده‌های حکمرانی و قانون‌گذاری استانی کشور، اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استان لرستان در دانشگاه لرستان افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، روز یکشنبه، 15 مردادماه با حضور دکتر علی فرهادی، معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و دکتر بهروز کاظمی، معاون پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مهندس گلچین، مشاور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای راهبردی اندیشکده‌های استانی، دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان و برخی دیگر از مدیران دانشگاهی استان لرستان، دفتر اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استان لرستان به عنوان پانزدهمین دفتر اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استانی، افتتاح شد.

مسئولیت این اندیشکده به دکتر علی میر، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه لرستان واگذار شده است.

نیاز به تغییر ریل حرکت در بخش اجرا داریم

دکتر علی فرهادی، معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در نشست افتتاح اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استان لرستان گفت: «در نظام حکمرانی نیاز به تغییر ریل حرکت در بخش اجرا داریم».

دکتر فرهادی، توضیح داد: «ریشه‌های فکری نظام جمهوری اسلامی ایران، ریشه‌های بسیار مقدسی هستند؛ مسئولان هم به عموماً انسان‌های شایسته و پرتلاشی هستند؛ اما آنچه اهمیت دارد این است که رضایت‌مندی مردم و بهره‌وری بالا، در همه ابعاد حاصل شود و گسترش یابد».

وی، اظهار داشت: «باید کوشش کرد ایرادات حکمرانی در بخش‌های گوناگون، رفع یا اصلاح شوند».

معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «یکی از ایرادات حکمرانی، تمرکزگزایی بیش از حد است؛ در حالی که مشارکت نخبگانی استان‌ها در تصمیم‌گیری‌های کلان بایستی افزایش یابد».

دکتر فرهادی، تصریح کرد: «ایجاد اندیشکده‌های حکمرانی و قانون‌گذاری در سطح استان‌ها از جمله استان لرستان، گامی است برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های حکمرانی‌های محلی».

وی بیان کرد: «تفاوت این اندیشکده‌ها با سایر اندیشکده‌ها این است که خروجی‌های این اندیشکده‌های استانی به کمیسیون‌ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتقل می‌شود».

بهره‌گیری از ظرفیت‌های استانی در اندیشکده‌های حکمرانی و قانون‌گذاری

دکتر بهروز کاظمی، معاون پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در نشست افتتاح اندیشکده مذکور گفت: «ظرفیت نخبگانی استان‌ها می‌تواند به خوبی برای بهره‌گیری در اندیشکده‌های حکمرانی و قانون‌گذاری استان‌ها به‌کار گرفته شود».

دکتر کاظمی تشریح کرد: «اگر کارکرد اندیشکده‌های حکمرانی و قانون‌گذاری به درستی اجرا شود یک ظرفیت و بازوی مهم علمی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهد بود».

وی، تصریح کرد: «باید جنبه‌های کارشناسی و علمی فرایندهای حکمرانی و قانون‌گذاری و الگوهای تصمیم‌سازی، برپایه کارکردهای اندیشکده‌های مذکور، تقویت شود و ارتقاء یابد».

درباره ارتقای شیوه‌های حکمرانی بیندیشیم

دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان در نشست افتتاح این اندیشکده گفت: «ما باید درباره ارتقای شیوه‌های حکمرانی بیندیشیم و ایرادات و آسیب‌ها را رفع و نقاط قوت را تقویت کنیم».

دکتر نظری، توضیح داد: «قرآن کریم و نهج‌البلاغه و قانون اساسی از جمله اسناد بالادستی و منشورهای اساسی برای همه ماست».

وی به نامه 53 حضرت علی (ع) به مالک اشتر اشاره کرد و مفهوم ساماندهی در حکمرانی و مدیریت را تبیین کرد.

رئیس دانشگاه لرستان، اظهار داشت: «وقتی یک قانون وضع می‌شود باید امورات را در جامعه ساماندهی کند و بدون تردید، اندیشکده‌های استانی حکمرانی و قانون‌گذاری در ارائه راهکارهای علمی نقش اثرگذاری خواهند داشت».

دکتر علی نظری، افزود: «یکی از کارکردهای اندیشکده‌های حکمرانی و قانون‌گذاری این است که اگر قوانینی با عدالت و تعالیم اسلامی تناسب ندارند اصلاح شوند».

دکتر نظری تصریح کرد: «از دیگر کارکردهای اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استانی این است که در کاهش و رفع نظام مسائل استانی نقش اثرگذار داشته باشد».

رئیس دانشگاه لرستان در بخش دیگری از سخنانش، برخی مهم‌ترین ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان لرستان را تشریح کرد.

دکتر علی نظری، اظهار داشت: «باید تلاش کرد اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استانی با رویکرد مسئله‌محور و نظام‌مند، فعالیت‌های خودش را آغاز کند».

گفتنی است در نشست افتتاح اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استان لرستان در دانشگاه لرستان، هر کدام از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان لرستان و تعدادی از اعضای هیئت علمی د انشگاه‌های استان، دیدگاه‌های خود را درباره راهکارهای تقویت اندیشکده، بیان کردند.

قبل از آغاز این برنامه، معاونان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در محل مزار سه شهید گمنام دانشگاه لرستان حضور یافتند و با قرائت فاتحه به مقام والای شهدا، احترام گذاشتند.

همچنین احکام عضویت اعضای اولیه این اندیشکده به آن‌ها اعطاء شد.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۵/۱۵ - ۱۳:۱۲
۱۴۰۱ بازدید