اخبار

آیین پایانی نشست‌ها و کارگاه‌های گفت‌وگومحور ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه لرستان برگزار شد

۱۴۰۲/۰۳/۲۴

آیین پایانی نشست‌ها و کارگاه‌های گفت‌وگومحور ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، این آیین، روز چهارشنبه، 24 خردادماه، در سالن شهید میربهرسی دانشگاه لرستان با حضور دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان و برخی شخصیت‌ها همچون دکتر عباسی‌مهر، مدیرکل سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور برگزار شد.

اساتید دانشگاه لرستان از کارگاه‌ها و نشست‌های گفت‌وگومحور ضیافت اندیشه دانشگاه لرستان استقبال کردند.

دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان در آیین پایانی این نشست‌ها و کارگاه‌ها در سخنانی، آیه 38 سوره محمد (ص) قرآن کریم را تبیین کرد.

دکتر نظری با استناد به آیه 38 سوره محمد (ص)، اهمیت مفهوم انفاق از نگاه دین اسلام را تشریح و تبیین کرد.

انفاق در راه دین خدا، انسان را به کمال و سعادت می‌رساند.

وی برگزاری ضیافت اندیشه استادان در دانشگاه لرستان را در راستای گردهم‌آمدن جمعیت دانشگاهی دانست که شرکت‌کنندگان دانش خود را به اشتراک می‌گذارند که همان زکات دانش است؛ پس، ضیافت اندیشه اساتید در راستای انفاق علم و دانش است.

رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان، دانشگاهی که بتواند در کاهش نظام مسائل جامعه نقش اثرگذار ایفاء کند یک دانشگاه تراز انقلاب اسلامی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش، از همگان دعوت کرد هرچه بیشتر و هرچه اثرگذارتر و فعال‌تر، براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری به جهاد در عرصه‌های گوناگون بپردازند؛ برای مثال، جهاد علمی و جهاد تبیین برای کاستن از مشکلات جامعه.

رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان مهفوم زکات علمی اعضای هیئت علمی را در این چارچوب تبیین کرد که علم و دانش برای رفع نظام مسائل جامعه، به‌کارگیری شود.

رئیس دانشگاه لرستان مفهوم بخل‌ورزیدن را برپایه تعالیم قرآن کریم در مقابل انفاق کردن دانست و پیشرفت و اعتلای جامعه را منبعث از تقویت و ترویج فرهنگ قرآنی انفاق در همه ابعاد دانست.

دکتر علی نظری در بخش دیگری از سخنانش از مفهوم عمل‌گرایی سخن گفت؛ به این معنی که نشست‌ها و جلسات بایستی خروجی کاربردی داشته باشند؛ برای مثال، برگزاری نشست‌های ضیافت اندیشه اساتید در عمل باعث شود که گفت‌وگوی بین اساتید با دانشجویان گسترش یابد و فرهنگ جهاد برای رفع مشکلات جامعه، تقویت، عمومی و نهادینه شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان در این آیین در سخنانی، از برگزاری چهار روزه نشست‌ها و کارگاه‌های گفت‌وگومحور ضیافت اندیشه اساتید در دانشگاه لرستان ابراز خوشنودی و رضایت کرد.

دکتر حاتمی‌کن‌کبود، به این نکته اشاره کرد که برگزاری نشست‌های گفت‌وگومحور ضیافت اندیشه اساتید، یک فرصت بسیار ارزشمند است که انسان با تفکرات گوناگون درباره مسائل روز از جانب اعضای هیئت علمی آشنا می‌شود و گاهی بهترین دوستان جدیدش را به‌واسطه برگزاری چنین نشست‌هایی، پیدا می‌کند.

وی فضای حاکم بر ضیافت اندیشه را فضایی همدلانه و در عین حال مبتنی بر گفت‌وگومحوری و خردورزی عالمانه دانست که تبادل نظرات باعث رشد فکری انسان می‌شود.

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان، از همه دست‌اندرکاران برگزاری ضیافت اندیشه اساتید در دانشگاه لرستان به‌ویژه دکتر گراوند، دبیر هم‌اندیشی اساتید دانشگاه لرستان (وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان) قدردانی کرد.

دکتر حاتمی‌کن‌کبود، از اعضای هیئت علمی که در این نشست‌ها شرکت کردند خواست بدون تعارف برپایه فرهنگ انتقاد سازنده، مهم‌ترین انتقادات و توصیه‌های خود درباره ضیافت اندیشه اساتید را بی‌واسطه منعکس کنند تا نقاط ضعف احتمالی این دوره در دوره‌های آینده، رفع شوند.

وی درباره این موضوع سخن گفت که فرهنگ گفت‌وگو ایجاب می‌کند نظرات مخالف و موافق درباره موضوعات مطرح شده در ضیافت اندیشه بیان شوند که خوشبختانه فضا یک فضای گفت‌وگومحور بود.

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان خبر داد که برنامه بازدید اعضای ضیافت اندیشه دانشگاه لرستان از مجتمع کشت و صنعت و گردشگری فجرصفا استان لرستان خبر داد.

دکتر حاتمی‌کن‌کبود تصریح کرد فضای ضیافت اندیشه یک فضای تک‌صدایی و تک‌گویی (مونولوگ) نیست بلکه یک فضای کاملاً گفت‌وگومحور و دیالوگ‌وار است و اساتید دانشگاه نظرات گوناگون خود را در این نشست‌ها مطرح می‌کنند.

در بخش دیگری از این آیین، دکتر عباسی‌مهر، مدیرکل سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور در سخنان کوتاهی برخی مهم‌ترین رویکردهای غرب در مقابل جمهوری اسلامی ایران همچون جنگ ترکیبی، تحریم اقتصادی، ایجاد ناامنی، القای ناامیدی و گسترش نارضایتی عمومی را تبیین کرد.

وی خواستار شد اعضای هیئت علمی حاضر در ضیافت اندیشه با رویکرد گفت‌وگومحور (دیالوگ)، دیدگاه‌ها، نقطه‌نظرات و پرسش‌های متنوع خود را مطرح کنند.

اعضای ضیافت اندیشه دانشگاه لرستان نیز پرسش‌های خود درباره موضوعات مختلف مرتبط با سیاست غرب در برابر جمهوری اسلامی ایران را مطرح کردند و دکتر عباسی‌مهر، به پرسش‌ها پاسخ داد.

گفتنی است نشست‌ها و کارگاه‌های ضیافت اندیشه اساتید در دانشگاه لرستان با استقبال اساتید روبه‌رو شد به‌گونه‌ای که بیش از 150 عضو هیئت علمی در ضیافت اندیشه اساتید، شرکت کردند.

دفتر هم‌اندیشی اساتید دانشگاه لرستان، زیرمجموعه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان است و دبیری آن‌را دکتر مجتبی گراوند عهده‌دار است.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۳/۲۴ - ۲۱:۳۶
۱۳۱۴ بازدید