اخبار

کرسی علمی، ترویجی مؤلفه‌های اثرگذار عرفانی امام (ره) در انقلاب اسلامی برگزار شد

۱۴۰۲/۰۳/۱۰

در آستانه سالروز عروج ملکوتی حضرت امام (ره)، کرسی علمی، ترویجی مؤلفه‌های اثرگذار عرفانی امام خمینی (ره) در انقلاب اسلامی ایران با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان در دانشگاه لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، در این کرسی که روز چهارشنبه، 10 خردادماه در سالن شهیدمیربهرسی دانشگاه لرستان برگزار شد دکتر حاتمی‌کن‌کبود، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان گفت«عرفان حضرت امام (ره) یک عرفان ناب الهی بود».

وی تشریح کرد: «برای حضرت امام (ره) توجه به حقوق مردم بسیار اهمیت داشت».

دکتر حاتمی‌کن‌کبود اظهار داشت: «رعایت حقوق دیگران و رعایت حقوق خانواده از سوی حضرت امام (ره) به‌حدی بود که نماز شب خواندن حضرت امام (ره) حتی یک بار هم برای سایر اعضای خانواده مزاحمتی ایجاد نکرد».

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان تصریح کرد: «شخصیت حضرت امام (ره) یک شخصیت بسیار اهل نظم و انضباط و زیربین و دقیق بود».

حجت‌الاسلام و المسلمین حاتمی‌کن‌کبود، بیان کرد: «حضرت امام(ره) وقتی در نجف اشرف هم حضور داشتند مرجع و پناهگاه مردم بودند و همواره به مردم یاری می‌رساندند».

دکتر حاتمی‌کن‌کبود، افزود: «مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نیز به‌عنوان نائب برحق حضرت امام (ره)، ادامه‌دهنده راه حضرت امام (ره) است و ایشان هم بسیار اهل رعایت حقوق مردم و احترام به حقوق مردم هستند».

امام (ره) سیاست و عرفان را بهم پیوند داد

حجت‌الاسلام و السملمین دکتر عابدین درویشی‌پور، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان و ارائه‌دهنده در این کرسی گفت:‌«حضرت امام (ره) عرفان و سیاست را بهم پیوند داد».

دکتر درویشی‌پور، تشریح کرد: «نگرش عرفانی حضرت امام (ره) توحیدمحور و مردم‌گرا بود و عرفان ایشان از نوع دوری‌جستن از مردم نبود».

وی افزود: «گفتار و شخصیت و رفتار حضرت امام (ره) آموزش‌دهنده عرفان توحیدی بود و امام (ره) به همه ما آموزش داد که کارها را به اسم خودتان نکنید بلکه کارها توسط خداوند انجام می‌شوند؛ همچون جمله مشهور حضرت امام (ره) که فرمودند: خرمشهر را خدا آزاد کرد».

عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان تصریح کرد:‌«نگرش حضرت امام (ره) به ما آموخت که ما باید وظیفه‌گرا باشیم نه نتیجه‌گرا».

وی اظهار داشت:‌«امام (ره) قبل از آنکه یک فقیه و سیاست‌مدار باشد یک عارف زاهد توحیدگرا بود».

دکتر درویشی‌پور، تصریح کرد: «اقتدار و قدرت حضرت امام (ره) از نوع عرفانی، دینی، فقهی و مردمی بود».

حضرت امام (ره) معمار و متفکر برجسته بودند

دکتر مهدی شاهین، معاون دانشجویی دانشگاه لرستان که به‌عنوان داور در این کرسی حضور داشت در سخنانی گفت: «حضرت امام (ره) معمار انقلاب اسلامی و متفکر برجسته آموزنده برای مسلمانان جهان و بسیاری از آزادیخواهان بودند».

دکتر شاهین توضیح داد: «انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام (ره) یک اندیشه جدید الهی، دینی، مردمی در جهان در رابطه با نظام سیاسی بنیان گذاشت».

وی اظهار داشت: «حضرت امام (ره) در همه زمینه‌ها از اخلاق گرفته تا عرفان و سیاست، یک جایگاه بسیار برجسته و ممتاز داشتند».

معاون دانشجویی دانشگاه لرستان تصریح کرد: «همه حرف‌ها و سخنان حضرت امام (ره) برای بسیاری از مسلمانان جهان و آزادیخواهان جهان، آموزنده بود».

دکتر مهدی شاهین، افزود: «همه سخنان و رفتارهای حضرت امام (ره)، بسیار سنجیده و آموزنده بود».

حضرت امام (ره) فقیه و سیاستمدار برجسته جهان معاصر بودند

دکتر مجتبی گراوند در این کرسی به‌عنوان یکی دیگر از داوران گفت: «حضرت امام (ره)، فقیه، حکیم، عارف و سیاستمدار برجسته تاریخ جهان معاصر بودند».

دکتر گراوند اظهار داشت: «شاخص‌های عرفان ناب حضرت امام (ره) عبارتند از: توحیدگرایی، پایبندی به احکام و دستورات دینی، تناسب بین شرع و عقل، توازن بین دنیا و آخرت، اعتقاد به معاد و نبوت، دوری از تقلید کورکورانه و ...».

وی تشریح کرد: «عرفان حضرت امام (ره) برپایه تزکیه و تهذیب نفس بود».

شجاعت حضرت امام (ره) بی‌نظیر بود

دکتر داریوش نظری، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه لرستان در این کرسی گفت:‌«شجاعت و غیرت دینی و سیاسی حضرت امام (ره) یک ویژگی منحصر به فرد است».

دکتر نظری تصریح کرد:‌«فتوای حضرت امام (ره) علیه سلمان رشدی نشاندهنده شجاعت بی‌نظیر حضرت امام (ره) است».

وی اظهار داشت: «آینده‌نگری حضرت امام (ره) بی‌نظیر بود؛ نامه‌ای که حضرت امام (ره) به گورباچف نوشت نشاندهنده عمق آینده‌نگری حضرت امام (ره) بود».

دکتر داریوش نظری، بیان کرد: «حضرت امام (ره) با متحجران مذهبی‌نما هم مخالف بودند».

دکتر نظری تصریح کرد:‌«حضرت امام (ره) یک عارف واقعی و آینده‌نگر بودند».

عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه لرستان تبیین کرد: «حضرت امام (ره) در همه جنبه‌ها، ممتاز و برجسته بودند».

گفتنی است مدیریت کرسی مذکور را دکتر مهرداد امیری برعهده داشت.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۳/۱۰ - ۲۱:۴۲
۴۶۵ بازدید