اخبار

نشست ارائه طرح برون‌دانشگاهی عضو هیئت علمی مرکز آموزش عالی الشتر برگزار شد

۱۴۰۲/۰۳/۰۶

«تعیین پروفایل شایستگی‌های صادرکنندگان موفق با مطالعه موردی صادرکنندگان زن در استان ایلام»، عنوان طرح دکتر زهره‌ محمدیاری، عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه لرستان (مرکز آموزش عالی الشتر) است که ذیل طرح‌های ارتباط دانشگاه لرستان با جامعه و صنعت، اجرا و نشست ارائه آن، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، نشست ارائه این طرح که کارفرمای آن، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان ایلام است روز شنبه، 6 خردادماه سال جاری با حضور رئیس مرکز آموزش عالی الشتر (دکتر حسنوند) و جمعی از اساتید و دانشجویان این مرکز، برگزار شد.

در همین رابطه، دکتر زهره‌ محمدیاری، مجری طرح مذکور به خبرنگار ما گفت: «امروزه اهمیت توسعه کسب و کارهای زنان و نقش حیاتی آن در توسعه و پیشبرد کشورها بر هیچ کس پوشیده نیست. موفقیت این کسب و کارها به منزله موفقیت در اقتصاد کشور است. زنان بازیگران اصلی در سازمان‌های مدرن هستند. آنان نیمی از توانایی‌ها و جمعیت جهان مدرن را تشکیل می‌دهند و برای رونق اقتصادی و اجتماعی جهان، مهم هستند».

دکتر محمدیاری تشریح کرد: «در سال­های اخیر با توجه به وضعیت اقتصادی، سیاسی کشور و تحریم ایران در حوزه نفت و تجارت بین­الملل، نیاز ما به توسعه صادرات و ورود بیشتر به بازارهای جهانی، بیش از پیش اهمیت یافته و توسعه صادرات توسط زنان نیز ضرورت جدی یافته است؛ از این رو، این مهم باید از ابعاد مختلف، مورد توجه بیشتری قرار گیرد».

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان، بیان کرد: «استان ایلام به دلیل داشتن مرز بین‌المللی با کشور عراق و بهره‌مندی از فرصت صادرات کالاها و خدمات استان از این مرز بین‌المللی، دارای بنگاه‌های صادراتی است که در بسیاری از بنگاه‌ها، صاحبان کسب و کارهای صادرکننده، زنان هستند».

دکتر زهره محمدیاری، درباره طرح و تحقیق اجرا شده، توضیح داد: «در بخش کیفی، جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه خبرگان و متخصصین (زنان کارآفرین و صادرکننده برتر در استان ایلام و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها) است. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل زنان صادرکننده در استان ایلام است که سابقه کار بیشتر از سه سال در بازارهای بین‌المللی دارند. با توجه به آمار منتشر شده از سوی پارک علم و فناوری استان ایلام، در سال 1401 تعداد 60 کسب و کار فعال زنان با بیش از سه سال سابقه فعالیت در بازارهای بین‌المللی، فعالیت داشته‌اند».

وی افزود: «نتایج نشان دادند که در مجموع 57 شاخص در قالب 15 تم فرعی و 6 تم اصلی به‌عنوان عوامل تأثیرگذار بر موفقیت زنان صادرکننده استان ایلام شناسایی شدند. عوامل اصلی عبارتند از: قابلیت‌های بازاریابی، هوشمندی رقابتی، خط‌مشی دولت، توانمندسازی کارآفرینانه، ارتباطات استراتژیک و مقبولیت اجتماعی».

عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه لرستان درباره نتایج طرح و راهکارهای‌ پیشنهادی، گفت: «در راستای نتایج به‌دست آمده، پیشنهاداتی جهت ارتقاء و تقویت کسب و کارهای زنان ارائه شده است:

1ـ شناخت و توجه ویژه به نیازهای جامعه در محصولات زنان و توجه به تولید محصولات بر اساس نیاز جامعه.

2ـ ارتقای توان رقابت‌پذیری کسب و کارهای زنان با استفاده از توجه به ویژگی‌های تولید کیفی، جذابیت محصولات تولیدی و تمرکز بر مشتریان.

3ـ شناسایی چالش‌های پیش‌روی کسب وکارهای زنان و برنامه‌ریزی برای رفع این چالش‌ها.

4ـ حمایت‌های مادی و معنوی خانواده‌ها از مشاغل زنان.

5ـ ایجاد نگرش و ذهنیت مثبت در خانواده‌ها درباره اهمیت و موفقیت مشاغل زنان.

6ـ برنامه‌ریزی و طراحی استراتژی و سیاست‌هایی از سوی دولت درباره حمایت‌های مالی و قانونی از کسب و کارهای زنان.

7ـ پرداخت تسهیلات و وام‌های بانکی با شرایط ویژه برای مشاغل زنان.

8ـ کاهش بوروکراسی و پیچیدگی‌های اداری درباره راه‌اندازی کسب و کارهای زنان.

9ـ توسعه مراکز تخصصی حمایت از کسب و کارهای زنان.

10ـ ایجاد بازارهایی برای فروش محصولات زنان».

203

19666


۱۴۰۲/۰۳/۰۶ - ۲۱:۲۸
۸۲۰ بازدید