اخبار

گزارش دبیر علمی همایش تنوع زیستی و حفاظت از منابع طبیعی

۱۴۰۲/۰۳/۰۱

دکتر محمد محیسنی، معاون آموزشی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان و دبیر علمی همایش تنوع‌زیستی و حفاظت از منابع طبیعی، در گزارشی، اهمیت این همایش را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، متن گزارش دبیر علمی همایش تنوع‌زیستی و حفاظت از منابع طبیعی (دکتر محیسنی) که با همکاری دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان، معاونت پژوهش و فناوری و خانه محیط زیست این دانشگاه، روز دوشنبه، اول خردادماه در سالن اجتماعات دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان برگزار شد به این شرح است:

«روز جهانی تنوع‌زیستی یک روز بین‌المللی است که توسط سازمان ملل متحد برای ترویج مسائل مربوط به تنوع زیستی تعیین شده‌است.

این روز هر ساله در1 خردادماه برگزار می‌شود.

لرستان یکی از مناطقی است که به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی و مناطق کوهستانی، زیستگاه‌های متنوعی را فراهم آورده است و این تنوع سبب شده تا انوع گیاهان و گونه‌های جانوری مختلف در سراسر استان یافت شوند.

از جمله عوامل انسانی تهدید کننده تنوع زیستی در لرستان می توان به عوامل زیر اشاره کرد:

تخریب زیستگاه‌های حیات وحش، تغییر کاربری اراضی به کشاورزی، تغییر کاربری اراضی به مناطق مسکونی و صنعتی، تجاوز به عرصه‌های طبیعی، شکار و صید غیر اصولی، تجارت حیوانات و گیاهان وحشی، بهره‌برداری بیش از اندازه از فلور و فون و انواع آلودگی.

اکنون بیش از هر زمان دیگری، وقت آن است که همه‌ افراد، زندگی هماهنگ با طبیعت را آغاز کنند.

در همین رابطه، در پنل تخصصی دستگاه‌های اجرایی پرسش و پاسخ همایش، مدیران ارشد استانی شامل مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان، مدیر کل شیلات لرستان و مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان حضور داشتند و به پرسش‌های اعضای هیئت علمی و دانشجویان حاضر در همایش، پاسخ دادند.

همچنین سه کارگاه تخصصی شامل کارگاه آشنایی با تنوع جانوری لرستان، کارگاه آشنایی با تنوع آبزیان لرستان و آشنایی با تنوع گیاهی لرستان توسط اعضای هیئت دانشگاه لرستان در برنامه بعد از ظهر همایش برگزار شد.

غرفه‌های کتاب‌ و گل نیز در راهروی جنب سالن اجتماعات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان همزمان با برگزاری این همایش برپا شد تا فرهنگ صیانت از تنوع زیستی و منابع طبیعی، بیش از پیش، گسترش یابد و تقویت شود.

در این همایش از فعالان و کنشگران دانشگاهی محیط زیست و غیردانشگاهی انتخاب شده توسط اداره کل حفاظت از محیط زیست لرستان، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان و اداره کل شیلات لرستان، تجلیل شد.

در پایان از برگزیدگان برنامه ایده شو و مسابقه تحت وب «دانش تنوع زیستی» تجلیل شد.

در برنامه ایده شو برگزار شده، جمعا 39 ایده در حوزه‌های مختلف تنوع زیستی و حفاظت از منابع طبیعی توسط دبیرخانه همایش دریافت شد.

در مسابقه تحت وب «دانش تنوع زیستی» در مجموع تعداد 108 نفر در مسابقه تحت وب سواد تنوع زیستی شرکت کردند».

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۳/۰۱ - ۲۲:۱۱
۳۷۷ بازدید