اخبار

دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان، اردوی راهیان پیشرفت «سد کرخه» و پروژه‌های تکمیل‌ سد دز را برگزار کرد

۱۴۰۲/۰۲/۳۱

دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان، اردوی علمی راهیان پیشرفت را با موضوع «بازدید از سد و نیروگاه کرخه» و پروژه‌های پس از انقلاب اسلامی ویژه تکمیل‌کننده‌ی سد دز برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، دکتر علی حقی‌زاده، رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان درباره این اردو به خبرنگار ما گفت: «در این بازدید اساتيد و دانشجویان مقاطع سه­گانه کارشناسی ارشد و دکترا شرکت داشتند و ضمن بازدید از سد و نیروگاه کرخه با کارشناسان فنی سدهای کرخه و دز، گفت‌وگو کردند».

دکتر حقی‌زاده تشریح کرد: «مباحث مطرح شده شامل آشنایی دانشجویان با مشخصات سد، مراحل ساخت سد، مدیریت و کنترل سیلاب و آشنایی با اجزای نیروگاه سد کرخه بود».

وی توضیح داد: «اساتید و دانشجویان نیز در این بازدید بر ساخت سد در بالادست سد کرخه، تعریف پروژه­های آبخیزداری مؤثر در سرشاخه­های آن، راه­های کاهش تبخیر در سطح دریاچه سد و توسعه صنعت گردشگری این حوزه تاکید کردند».

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان تصریح کرد: «حرکت راهیان پیشرفت یکی از بارزترین مصادیق فعالیت­های امیدآفرین است که در نگاه كارشناسانه می­تواند هرساله تعداد زیادی از جامعه را با پيشرفت كشور و چگونگی دستيابی به اقتدار ملی آشنا سازد».

دکتر حقی‌زاده بیان کرد: «سد کرخه با طول تاج ۳۰۳۰ متر و ارتفاع ۱۲۷ متر، از نظر حجم بدنه بزرگ‌ترین سد در تاریخ ایران است. با این عظمت و بزرگی، این سد مخزنی با حجم ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب در پشت خود ایجاد کرده است که بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی ایران را پدید آورده است».

وی ادامه داد: «این فقط یک سد معمولی با کاربری ساده نیست، بلکه یک نیروگاه تولید برق عظیم را هم در دل خود جا داده است و به گفته متخصصان این سد توانایی تولید ۹۳۴ میلیون کیلووات ساعت انرژی برق در طول سال را دارد».

دکتر حقی‌زاده گفت: «علاوه بر پروژه احداث سد کرخه، تونل دشت عباس هم به طول ۶۰۹۷ متر و قطر ۵ متر برای انتقال آب سد کرخه به منظور آبیاری زمین‌های کشاورزی دشت عباس ساخته شد تا به نوعی تکمیل کننده سد کرخه باشد».

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان توضیح داد: «تعداد سدهای ایران پس از انقلاب حدود 22 برابر شده است؛ در سال های پیش از انقلاب کمتر از 30 سد در ایران ساخته شده بود اما اکنون بر اساس آخرین اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران در 31 استان کشور 647 سد در حال بهره برداری است و علاوه بر آن 146 پروژه احداث سد در دست اجرا و 537 سد در دست مطالعه است».

دکتر حقی‌زاده افزود: «حرکت راهیان پیشرفت یکی از بارزترین مصادیق فعالیت­های امیدآفرین است که در نگاه كارشناسانه می­تواند هرساله تعداد زیادی از جامعه را با پيشرفت كشور و چگونگی دستيابی به اقتدار ملی آشنا سازد».

گفتنی است افزایش روحیه امیدآفرینی در سطح جوانان و دانشجویان برای ایفای نقش مؤثرتر در رشد و توسعه ایران از اهداف برگزاری اردوهای دانشجویی راهیان‌ پیشرفت است.

1477777


۱۴۰۲/۰۲/۳۱ - ۰۶:۳۵
۱۰۴۰ بازدید