اخبار

نشست گسترش همکاری‌ علمی دانشگاه‌های هندوستان و دانشگاه لرستان برگزار شد

۱۴۰۲/۰۲/۳۰

نشست تقویت و گسترش همکاری‌ علمی دانشگاه‌های هندوستان و دانشگاه لرستان با موضوع «زبان و ادبیات فارسی» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، نشست رئیس دانشگاه لرستان، اعضای هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی و مدیر گروه همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه لرستان با تعدادی از اساتید زبان و ادبیات فارسی برخی دانشگاه‌های کشور هندوستان، با هدف گسترش همکاری‌های علمی برگزار شد.

دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان در این نشست که روز شنبه، 30 اردیبهشت‌ماه با همکاری گروه همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه لرستان و دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه در حوزه ریاست دانشگاه لرستان برگزار شد گفت: «زبان و ادبیات از جمله محکم‌ترین ریسمان‌ها برای پیوند ملت‌هاست».

دکتر نظری، تشریح کرد: «زبان و ادبیات می‌تواند فطرت‌های پاک انسانی را بهم پیوند دهد».

وی اظهار داشت: «اینگونه همکاری‌ها و رفت و آمدهای علمی را بایستی تقویت کرد و گسترش داد».

رئیس دانشگاه لرستان تشریح کرد: «برگزاری اینگونه نشست‌ها باعث تقویت تبادلات فرهنگی و علمی بین ملت‌ها می‌شود».

دکتر علی نظری ادامه داد: «بایستی تبادل دانشجو را نیز در این زمینه‌ها تقویت کرد».

دکتر نظری افزود: «بایستی کارها و اقدامات تحقیقاتی و پژوهشی مشترک درباره زبان و ادبیات فارسی و زبان و ادبیات هندی را تعریف و عملیاتی کرد».

گفتنی است در این نشست، دکتر غلام‌حسین حسینی، مدیر گروه همکاری‌های علمی‌ بین‌المللی دانشگاه لرستان، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر عابدین درویشی‌پور، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان و اعضای هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه، دیدگاه‌های خود را در راستای افزایش تبادلات و همکاری‌های دوجانبه در زمینه زبان و ادبیات فارسی، بیان کردند.

از کشور هندوستان، پروفسورها، عارف ایوبی (دانشگاه لکنو)، جمیل الرحمن (دانشکده زاکر حسین دهلی)، غلام نبی‌احمد (رئیس بخش فارسی دانشگاه لکنو)، مسرت پروین‌موسوی (دانشگاه کشمیر)، جنید احمد (دانشگاه حیدرآباد)، دان راج (دانشگاه جواهر لعل نهرو) و حسین (دانشگاه جواهر لعل نهرو) حضور داشتند و دیدگاه های خود را درباره راه‌های گسترش همکاری‌ها با دانشگاه لرستان در رابطه با زبان و ادبیات فارسی، بیان کردند.

همچنین در بخش دیگری از این نشست، دو کتاب نوشته شده توسط نویسندگان اهل هندوستان (دکتر مسرت پروین موسوی و دکتر سیدغلام نبی احمد) با عناوین «نهادهای تصوف» و «تاریخ و تحول روزنامه‌نویسی فارسی در هند و ایران»، از سوی مهمانان به دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان و دکتر غلام‌حسین حسینی، مدیر گروه همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه لرستان اهداء شد.

گزارش تصویری

۱۴۰۲/۰۲/۳۰ - ۱۴:۲۹
۷۶۱ بازدید