اخبار

قومیت شناسی مد نظر قرآن است

۱۴۰۲/۰۲/۲۳

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه آیه ۱۳ سوره حجرات به این نکته اشاره دارد که خداوند انسان‌ها را در تیره‌ها و قبیله‌های مختلف آفرید تا همدیگر را بشناسند، گفت: قومیت شناسی مد نظر قرآن است لذا هر چه می‌توانیم جشنواره اقوام ایران زمین را با رونق‌تر برگزار کنیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا حجت‌الاسلام عابدین درویش‌پور عصر چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه در سمینار علمی سومین جشنواره سراسری «اقوام ایران زمین» که به همت مرکز لرستان‌شناسی دانشگاه لرستان و معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی این استان برگزار شد، اظهار کرد: لر یکی از اقوام کهن و دیرین تاریخ ایران بوده که همواره منشا اثر در تاریخ بوده است.

وی با ابراز رضایت از برگزاری جشنواره اقوام ایران زمین، گفت: پیوست تاریخ و پیوست فرهنگی باید در همه حال همراه انسان باشد چراکه همراه بودن با تاریخ می‌تواند به تصمیم سازی‌ها کمک کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در گذشته لرستان مورد کم‌توجهی حاکمان بوده و با توجه به روحیه عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی شاهد تبعید بسیاری از مردم این منطقه توسط،حکومت‌های گذشته هستیم، اضافه کرد: از سال ۱۳۰۶ تا ۱۳۱۵ هجری شمسی لرستانی‌ها به مناطقی از قبیل لوشان، زنجان و دیگر مناطق کشور تبعید می‌شوند به‌نوعی به جهت روحیه عدالت‌خواهی همواره آنان را وادار به کوچ اجباری کرده‌اند.

درویش‌پور با یادآوری اینکه لر همواره به رک‌گویی، صلابت و غیرت مشهور و در طول تاریخ ظلم‌ستیز بوده است، خاطرنشان کرد: فرمایش امام راحل(ره) با این عنوان که عشایر ذخیره انقلاب بوده‌اند نیز در وصف مردم لرستان است.عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با یادآوری اینکه هویت قومی ما باید از یک خرد جمعی برخوردار باشد، افزود: به یک معنا شناساندن و معرفی قومیت‌ها به سمتی حرکت کند که به خرد جمعی برسد.

وی با بیان اینکه در آیه ۱۳ سوره حجرات به این نکته اشاره شده است که خداوند متعال ما را در قبایل مختلف آفریده تا همدیگر را بشناسیم و بعد از آن ویژگی قوم برگزیده بیان شده است، گفت: با استناد آیات قرآن کریم می‌توان گفت که قوم‌شناسی و قومیت‌شناسی مد نظر قرآن است لذا هر چه قدر می‌توانیم جشنواره اقوام ایران زمین پررونق برگزار شود.

درویش‌پور با بیان اینکه خداوند قومیت‌های مختلف را قرار داده تا انسان‌ها همدیگر را بشناسند و وقتی قبایل همدیگر را شناختند سره از ناسره مشخص می‌شود، افزود: باکرامت‌ترین قومیت‌ها یا قوم برگزیده آن است که عدالت محور است و ظلم نمی‌کند.عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با یادآوری اینکه در جشنواره اقوام ایران زمین علاوه بر اینکه سبب اتحاد اقوام می‌شود باید بر موارد و اشتراکات اقوام تأکید شود، تصریح کرد: مردم لر مردم عاطفی هستند و بیش از هر چیزی نیازمند احترام هستند.

وی با بیان اینکه در سفرنامه یک جهانگرد فرانسوی به لرستان آمده است که در خرم‌آباد با درختان بلند مردمی زندگی می‌کردند که به اعتقادات و دین باور داشته و ملتزم به باورهای دینی بودند، خاطرنشان کرد: تاریخ چه تلخ باشد و چه شیرین باید همراه انسان باشد.درویش‌پور به نقش عنصر زبان در شناسایی هویت اقوام ایران زمین اشاره کرد و با بیان اینکه باید به خرده فرهنگ‌های اقوام در این جشنواره توجه کرد، گفت: یکی از چالش‌های فرهنگی این است که گاهی در کلام، انعطاف خوبی نداریم.


۱۴۰۲/۰۲/۲۳ - ۲۱:۴۵
۳۲۲ بازدید