اخبار

کرسی علمی، ترویجی با ارائه دکتر محسن عبدالهی برگزار شد

۱۴۰۱/۱۲/۰۸

کرسی علمی، ترویجی بررسی تحلیلی رژیم‌های حقوقی حاکم بر آب‌های بین‌المللی و منطقه‌ای با محوریت جایگاه استراتژیک ایران در منطقه و جهان، با ارائه دکتر محسن عبدالهی، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان در این کرسی که تعدادی از دانشجویان نیز در آن حضور داشتند و نظرات خود را بیان کردند دکتر محسن عبدالهی، مفهوم حقوق بین‌الملل و چیستی قوانین حاکم بر دریاها را توضیح داد.

دکتر عبدالهی تشریح کرد ایران از نظر جغرافیایی در شمال و جنوب دارای مرزهای بین‌المللی دریایی است و این بر اهمیت جایگاه استراتژیک ایران بسیار اثرگذار بوده است.

وی ضمن آنکه مفهوم حقوق بین‌الملل را توضیح داد به این نکته هم اشاره کرد که ایراد وارد بر این حقوق آن است که به اندازه کافی ضمانت اجرایی ندارند و تابع خواست و اراده دولت‌ها هستند.

در این کرسی، دکتر مهدی شاهین، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه لرستان و دکتر محسن بیات، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه لرستان به این نکته اشاره کردند که اگر دولتی قدرت درونی بالایی داشته باشد می‌تواند ضمانت اجرا برای اینگونه قوانین را پیدا کند.

پس، بین ضمانت اجرای حقوق بین الملل و حقوق دریاها با متغیر افزایش قدرت درونی دولت‌ها ارتباط مستقیم وجود دارد.

طبیعی است یک دولت ضعیف فاقد مؤلفه‌های قدرت، نمی‌تواند به دنبال ضمانت اجرای قوانین بین‌المللی دریاها برود.

گفتنی است دکتر مهرداد امیری، دبیر این کرسی علمی، ترویجی بود.

گزارش تصویری

۱۴۰۱/۱۲/۰۸ - ۰۹:۱۵
۸۲۴ بازدید