اخبار

کرسی علمی، ترویجی با ارائه دکتر شاهین برگزار شد

۱۴۰۱/۱۱/۳۰

کرسی علمی، ترویجی با موضوع «خاورمیانه؛ شکل‌گیری گروه‌های تروریستی»، با ارائه دکتر مهدی شاهین، دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه لرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، دکتر مهدی شاهین در این کرسی توضیح داد که خاورمیانه دارای ظرفیت تاریخی، تمدنی و فرهنگی است و تنوع فرهنگی در آن وجود دارد.

دکتر شاهین تشریح کرد قدرت‌های استعماری همواره به دنبال آن بوده‌اند از گذشته تاکنون که این ظرفیت را به تقابل بین فرهنگ‌ها تبدیل کنند تا کشورهای خاورمیانه نتوانند به صورت مستقل، به استقلال و پیشرفت برسند.

ایجاد تقابل و تفرقه در بین ملت‌های خاورمیانه از جمله سیاست‌های قدرت‌های استعماری برای تثبیت سلطه‌گری بر ملت‌هاست.

رشد گروه‌های تروریستی در خاورمیانه نیز در این راستاست که به جای وحدت و همگرایی، خاورمیانه همواره درگیر جنگ و تقابل بین فرهنگ‌ها و ملت‌ها باشد؛ زیرا این سیاست قدرت‌های استعماری است.

در این کرسی، دکتر داریوش نظری، به عنوان ناقد و داور (عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه لرستان) این موضوع را تبیین کرد که نقش متفکران و نخبگان جوامع خاورمیانه نباید در راستای تقویت تقابل‌های بین ملت های این منطقه باشد؛ بلکه نقش نخبگان و متفکران این جوامع آن است که با تکیه کردن بر روی نقاط مشترک بین ملت‌های اسلامی، وحدت و همگرایی را گسترش دهند و تقویت کنند.

دکتر مجتبی گراوند، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه لرستان به عنوان دیگر ناقد و داور این کرسی، توضیح داد که در ایجاد تقابل‌ها و تفرفه‌ها در منطقه خاورمیانه علاوه بر نقش قدرت‌های استعماری که مخالف وحدت و همگرایی هستند برخی حکمرانان جوامع خاورمیانه هم تقابل‌ها را ایجاد یا تشدید می‌کنند.

در این کرسی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر عابدین درویشی‌پور، مدیر کرسی نیز روی این موضوع تصریح کرد که وحدت و همگرایی بین ملت‌های مسلمان و جهان اسلام از جمله رویکردهای مهم نظام جمهوری اسلامی ایران است که بایستی تقویت شود و ملل مسلمان تلاش کنند برمنبای نقاط مشترک فکری، عقیدتی، دینی و فرهنگی، وحدت و اتحاد بین خود در برابر قدرت‌های استعماری و نظام سلطه را تقویت کنند.

گفتنی است هر کدام از حاضران در این کرسی نیز دیدگاه‌های خود را درباره موضوع خاورمیانه و شکل‌گیری گروه‌های تروریستی بیان کردند.

گزارش تصویری

۱۴۰۱/۱۱/۳۰ - ۰۸:۴۵
۸۴۷ بازدید