اخبار

زکات برای پیشرفت جامعه، رفاه اجتماعی و تمدن‌سازی اسلامی است

۱۴۰۱/۱۱/۲۶

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان در جشنواره علمی، ترویجی، تکریمی زکات لرستان گفت: «مفهوم زکات در قرآن کریم، برای پیشرفت جامعه، رفاه اجتماعی و تمدن‌سازی اسلامی است».

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود، روز چهارشنبه، 26 بهمن‌ماه در این جشنواره که در سالن اجتماعات دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان برگزار شد تشریح کرد: «سه عامل مهم در تمدن‌سازی یعنی بالا بُردن سطح رفاه جامعه، پیشرفت و نفوذ بین‌المللی، برگرفته از مفاهیم آيه شریفه 60 سوره توبه است».

دکتر حاتمی‌کن‌کبود، توضیح داد: «از جمله واجبات مهم اسلامی زکات است که در قرآن کریم همراه با نماز مطرح شده است؛ تعداد 32 آیه از قرآن کریم درباره زکات است و این، جایگاه و اهمیت زکات در اسلام را نشان می‌دهد».

وی تشریح کرد: «صاحب‌نظران، شکل‌گیری هر تمدنی را برپایه سه رکن می‌دانند: اقتدار فرهنگی و ایدئولوژیک، اقتدار سیاسی و اقتدار اقتصادی».

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان و دانشگاه لرستان، ادامه داد: «فریضه مهم الهی زکات، جایگاه مهمی در تقویت بنیه اقتصادی جامعه دارد».

حجت‌الاسلام و المسلمین حاتمی‌کن‌کبود، بیان کرد: «زکات با فقرزدایی، حمایت ناتوانان و معلولان و آبادانی و خدمات اجتماعی، سطح رفاه جامعه را افزایش می‌دهد و با اُجرَت و تشویق کارگزاران و تقویت آسیب‌دیدگان اقتصادی، موجب پیشرفت و با زمینه‌سازی آزادی انسان، ایجاد مقبولیت بین‌المللی، بیمه سفر و توسعه گردشگری و جهان‌گردی، باعث نفوذ بین‌المللی جامعه اسلامی می‌شود».

وی، اظهار داشت: «براساس مفاهیم آیه 60 سوره توبه، انسان باید حتی به افرادی که هم‌کیش، هم‌مذهب و هم‌دین او هم نیستند از باب تألیف قلوب، زکات بدهد».

دکتر حاتمی‌کن‌کبود، تصریح کرد: «اینکه نگاه به زکات، یک نگاه تمدنی باشد بحثی جدی و دقیق است».

وی افزود: «درخواست بنده از دست‌اندرکاران زکات کشور این است که نگاه تمدنی و بین‌المللی به موضوع زکات را جدی بگیرند».

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان اظهار داشت: «همچنین از دست‌اندرکاران زکات کشور تقاضا دارم نقش زکات غیرمالی را نیز در تمدن‌سازی جدی بگیرند».

حجت‌الاسلام و المسلمین حاتمی‌کن‌کبود ادامه داد: «برای هر نعمتی، زکاتی وجود دارد؛ تقویت بهره‌مندی محرومان از نعمت علم‌آموزی هم زکات است».

وی بیان کرد: «علم، قدرت‌آور است و افزایش نقش دانشگاه‌ها در ارتقای علم‌آموزی و اقتدار علمی کشور، نوعی زکات غیرمالی برای پیشرفت و اقتدار جامعه است».

گفتنی است متولی اصلی برگزارکننده این جشنواره، کمیته امداد امام (ره) استان لرستان بود.

در بخشی از جشنواره، از فعالان زکات استان لرستان تجلیل شد.

گزارش تصویری

۱۴۰۱/۱۱/۲۶ - ۱۶:۴۲
۱۰۲۳ بازدید