اخبار

رئیس دانشگاه لرستان: راه عبور از گردنه‌های زندگی، پرداخت زکات، اطعام نیازمندان و گشایش در کار دیگران است

۱۴۰۱/۱۱/۲۶

رئیس دانشگاه لرستان در جشنواره علمی، ترویجی، تکریمی زکات لرستان گفت: «راه عبور از گردنه‌های زندگی، پرداخت زکات‌، اطعام نیازمندان و گشایش در کار دیگران است».

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، دکتر علی نظری، در این جشنواره که روز چهارشنبه، 26 بهمن‌ماه توسط کمیته امداد امام (ره) استان لرستان به‌میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد توضیح داد: «برگزاری چنین جشنواره‌هایی، تداوم راه پیامبر گرامی اسلام (ص) و الگوگیری از اُسوه حَسَنه برای ترویج هرچه بیشتر زکات در جامعه است».

استاد زبان و ادبیات عرب دانشگاه لرستان تصریح کرد: «در سراسر قرآن کریم درباره انفاق سخن گفته شده است؛ انفاق در راه خدا یا همان فی سبیل‌الله».

دکتر نظری ادامه داد: «اگر بخواهیم از گردنه‌های مهم فردی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی عبور کنیم راهش پرداخت زکات‌هاست».

وی، اظهار داشت: «حضرت امام علی (ع)، زکات را سبب رزق مادی و معنوی دانسته‌‌اند».

رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان در بخشی از سخنانش، اصطلاح قرآنی «فَکُ رَقَبَه» را به‌کار برد که از نظر معنی لغوی به معنای آزاد کردن برده است و در اینجا، مقصود، تلاش برای گشایش و گره‌گشایی از کار دیگران است.

دکتر علی نظری، بیان کرد: «دانشگاه لرستان این آمادگی را دارد موضوع بخشی از پایان‌نامه‌ها یا رساله‌ها به زکات اختصاص یابد تا فرهنگ زکات در جامعه، بیشتر از گذشته، ترویج شود».

رئیس دانشگاه لرستان در پایان گفته‌هایش، با تکیه بر مفهوم «گره‌گشایی»، دو بیت از حافظ را به جمعیت حاضر در جشنواره زکات، تقدیم کرد:

«گَرَت هواست که چون جَم به سِرّ غیب رَسی/ بیا و همدم جام جهان‌نما می‌باش.

چو غنچه گرچه فروبستگیست کار جهان/ تو همچو باد بهاری گره‌گشا می‌باش».

گفتنی است در این جشنواره، کمیته امداد امام (ره) استان لرستان از تعدادی از فعالان زکات استان لرستان، تجلیل کرد که رئیس دانشگاه لرستان نیز از جمله مهمانان ویژه این آیین بود.

گزارش تصویری

۱۴۰۱/۱۱/۲۶ - ۲۱:۰۴
۸۸۴ بازدید