اخبار

کارگاه تولید قارچ دکمه‌ای دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان، راه‌اندازی شد

۱۴۰۱/۱۰/۰۴

کارگاه تولید قارچ دکمه‌ای دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان، راه‌اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه لرستان، این کارگاه تولیدی با حمایت دکتر سعید محمدزاده، رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان و مشاوره علمی دکتر حسین میرزایی‌نجفقلی، عضو هیئت علمی گروه آموزشی گیاهپزشکی دانشگاه لرستان، ایجاد شده است.

فاطمه محمدی، دانشجوی کارشناسی ارشد بیماری‌شناسی گیاهی و احسان حسنوند، دانشجوی دکترای بیماری‌شناسی گیاهی، در ایجاد این کارگاه، مشارکت و همیاری داشته‌اند.

از ویژگی‌های این پروژه‌ی تولیدی، آن است که: مهارت دانشجویان علاقه‌مند را در تولید قارچ، ارتقاء می‌دهد و از نظر درآمدزایی و ایجاد اشتغال، می‌تواند در مساحت‌های کوچک، همچون انبارهای خانگی و زیرزمین‌ها تا مساحت‌های بزرگ، همچون کارگاه‌های صنعتی، اجرا شود.

در همین رابطه، دکتر حسین میرزایی نجفقلی، عضو هیئت علمی گروه آموزشی گیاهپزشکی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان، به خبرنگار ما گفت: « قارچ­ های دکمه‌ای، ترکیباتی سرشار از پروتئین، املاح باارزش، اسیدهای آمینه و ویتامین‎‌ها هستد؛ همچنین، آنها، مقادیر زیادی پتاسیم، فسفر،آهن و مقدار کمتری کلسیم دارند و فاقد نشاسته اند؛ بنابراین، برای بیماران دیابتی و رژیم لاغری، مناسب‌اند».

دکتر میرزایی‌نجفقلی، تشریح کرد: «برای راه‌اندازی این شغل در وهله‌ی نخست، مهم‌ترین عامل، علاقه‌داشتن به انجام این کار است و در وهله دوم، احداث سالن با رعایت استاندارد­های لازم و تجهیز سالن به وسایل مورد نیاز از جمله قفسه ­های فلزی، دستگاه رطوبت‌ساز، وسایل سرمایشی و گرمایشی، دماسنج، رطوبت‌سنج و دستگاه تهویه خروجی است».

وی افزود: «هر دوره پرورش قارچ، حدود دو ماه طول می‌کشد و تولیدکننده، سه تا پنج دفعه، برداشت محصول دارد».

اعضای هیئت علمی، یاوران علمی (کارکنان) و دانشجویان دانشگاه لرستان می‌توانند برای خرید این محصول، با شماره تلفن زیر تماس بگیرند:

09928931363 (خانم محمدی)

گزارش تصویری

۱۴۰۱/۱۰/۰۴ - ۰۹:۳۹
۱۲۶۲ بازدید