اخبار

رؤسای دانشگاه‌های لرستان و مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان با رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور، دیدار کردند

۱۴۰۱/۰۳/۱۴

رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی لرستان و مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، با رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور، دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، صبح روز شنبه، 14 خردادماه، همزمان با سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)، رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان لرستان و مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان، در محل بیت نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌آباد، با حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور، دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌آباد و آیت‌اله هاشم نیازی، نماینده مردم استان لرستان در مجلس خبرگان رهبری نیز حضور داشتند.

میراث امام (ره) را برای نسل جوان و دانشجو، تبیین کنیم

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی رستمی، در این دیدار، گفت:« ما همواره باید به میراث حضرت امام (ره) در بخش‌های مختلف جامعه، توجه کرده و این میراث را برای نسل جوان و دانشجو، تبیین کنیم».

دکتر رستمی، توضیح داد:«فرصت خدمت در مناصب مدیریتی در نظام جمهوری اسلامی ایران، یک نوع امانت برای خدمتگزاری هرچه بهتر به مردم است؛ به‌ویژه این فرصت در نظام دانشگاهی، با تأکید بر امانت‌داری، برای تربیت نیروی متعهد و متخصص دانشجویی است».

وی تشریح کرد:«زمانی که انقلاب اسلامی در کشور ما رخ داد تعداد 170 هزار دانشجو وجود داشت که عمده‌شان در مقاطع کاردانی و کارشناسی، مشغول به تحصیل بودند؛ معدود رشته‌هایی هم در مقطع دکترا در ایران، وجود داشت؛ اما امروز به برکت وقوع انقلاب اسلامی در جایگاهی قرار گرفته‌ایم که ایران، اگرچه یک درصد جمعیت دنیا را دارد اما از نظر تولید علم، بیش از دو درصد در جهان را دارا هستیم».

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور، اظهار داشت:«این هم رشد و پیشرفت به‌رغم وجود جنگ، تحریم، محدودیت و فشار از سوی دشمنان بوده است؛ به همین علت، این دستاوردها و پیشرفت‌ها، بسیار، ارزشمند هستند».

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی، ادامه داد:«این دستاوردها،‌محصول دمیدن روح انقلاب اسلامی در کشور است؛ اهمیت نهاد دانشگاه هم تا جایی است که حضرت امام (ره) فرمودند دانشگاه مبداء همه تحولات است».

دکتر رستمی، تصریح کرد:«دشمن از راه جنگ سخت، در برابر ایران، شکست خورده است؛ ما در حوزه‌های مختلف از دفاعی تا پزشکی دارای انواع بازدارندگی‌ها هستیم؛ اما دشمن، تمرکز خود را روی جنگ نرم گذاشته است».

وی، تبیین کرد:«در بخش جنگ نرم، یکی از حربه‌های دشمن، آن است که نخبگان و دانشمندان کشور را ترغیب و تشویق به مهاجرت به دیگر کشورها می‌کند تا ایران از نظر علمی، آسیب ببیند».

حجت‌الاسلام و المسلمین رستمی، بیان کرد:«از دیگر تاکتیک‌های دشمن در جنگ نرم، این است که اراده‌ی جوانان را متزلزل کند و جوان و دانشجو را به یک فرد کاملاً ناامید نسبت به آینده، تبدیل کند».

دکتر رستمی، افزود:«دانشگاه از جمله اولین جاهایی است که دشمن برای ضربه‌زدن به آن، برنامه‌ریزی کرده است؛ بنابراین، بایستی در سطح دانشگاه‌ها، روز به روز، هوشیاری‌ها و مسئولیت‌پذیری‌ها در این زمینه، بیشتر شوند».

اطلس جامع تحلیل وضعیت آموزش عالی استان، تهیه می‌شود

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان، در این دیدار، گفت: «از مهم‌ترین اقداماتی که در دست انجام است تهیه اطلس جامع تحلیل وضعیت آموزش عالی استان لرستان است که براساس هم‌افزایی بین 58 مرکز آموزش عالی استان، تهیه می‌شود».

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود توضیح داد«در استان لرستان، تعداد 58 مرکز آموزش عالی، وجود دارد؛ در این استان، یک هزار و 356 عضو هیئت علمی هست؛ تعداد دو هزار و 840 حق‌التدریس داریم؛ همچنین در استان، 14 هزار و 381 کارمند در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان لرستان، مشغول فعالیت هستند».

دکتر حاتمی‌کن‌کبود، تشریح کرد:«تعداد 64 هزار و 738 دانشجو در استان لرستان مشغول تحصیل هستند».

وی افزود:«برمبنای سخن حضرت امام (ره) که فرمودند دانشگاه باید مبداء همه‌ی تحولات باشد این تعداد از اعضای هیئت علمی، دانشجو و کارمند در نظام آموزش عالی استان لرستان، یک ظرفیت بالاست».

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان، بیان کرد:«اطلس جامع آموزش عالی استان که در دست تهیه است، یک تحلیل کاملاً مبتنی بر نشان‌دادن نقاط قوت و ضعف، ارائه می‌دهد تا بتوانیم هم‌افزایی بین دانشگاهی و بین نهاد دانشگاه با سایر بخش‌های جامعه را افزایش بدهیم».

دکتر حاتمی‌کن‌کبود، تبیین کرد:«برای نمونه، آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان، رتبه‌ی دوم آزمایشگاه‌های مرکزی وزارت علوم را داراست که این، خود، گویای ظرفیت‌های مهم علمی استان لرستان است».

وی، اظهار داشت:«در دانشگاه لرستان، دانشگاه علوم پزشکی، فرهنگیان، آزاد اسلامی، پیام‌نور، پارک علم و فناوری، علمی، کاربردی، همگی، ظرفیت‌های متعدد علمی و جهادی بالایی وجود دارد که بایستی با رویکرد هم‌گرایی و هم‌افزایی، از همه‌ی این ظرفیت‌ها، بیش از پیش، استفاده شود».

نظام بودجه‌ریزی برای استان‌های کمتربرخوردار، باید اصلاح شود

دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان و رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان در این دیدار، گفت:«برای تحول همه‌جانبه در نظام دانشگاهی استان‌های کمتربرخوردار همچون لرستان، بایستی نظام بودجه‌ریزی، اصلاح شود».

وی، اظهار داشت:«استان لرستان دارای کمبودهای مختلفی است؛ ما توقع داریم برای رشد همه‌جانبه‌ی نظام آموزش عالی استان لرستان، نظام بودجه‌ریزی فعلی اصلاح شود؛ زیرا با بودجه‌های ناچیز، نظام دانشگاهی استان‌های کمتربرخورداری همچون لرستان نمی‌توانند تحول‌ساز باشد».

سرپرست دانشگاه لرستان بیان کرد:«سخن حضرت امام (ره) مبنی بر اینکه دانشگاه، مبداء همه‌ی تحولات است یک سخن برآمده از تعالیم انبیاست؛ زیرا انبیاء به‌دنبال تربیت انسان و ارتقای ابعاد وجودی مختلف انسان بودند؛ پس، نهاد دانشگاه نیز یک نهاد انسان‌ساز است».

دکتر نظری، توضیح داد:«براساس سند دانشگاه اسلامی، ما باید کوشش کنیم دانشجو یک فرد کاملاً توحیدی باشد».

پیروزی بزرگ در مبارزه با کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان، دکتر بهرام دلفان، در این دیدار گفت:«اینکه به مرحله‌ای رسیده‌ایم که روزانه بدون فوتی کرونا شده‌ایم خودش یک پیروزی و دستاورد بزرگ علمی در حوزه سلامت در سطح جهانی است».

دکتر دلفان، توضیح داد:«یکی از مشکلات ما وجود بدهی‌های سنگین مالی است؛ توقع داریم از دولت که در کوتاه‌مدت، اعتبارات مورد نیاز را به دانشگاه‌ها تزریق کند».

وی، تشریح کرد:«مهاجرت نیروهای متخصص از حاشیه‌ها به مرکز، یکی از مشکلات است؛ ما باید تلاش کنیم براساس عدالت جمعیتی، نیروهای متخصص پزشک در اقصی نقاط کشور داشته باشیم».

دکتر بهرام دلفان، تصریح کرد:«در حوزه تولید دارو، استان لرستان، یکی از قطب‌های تولید دارو در کشور است».

پویش اشتغال همزمان با تحصیل

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر سیامک بهاروند، در این دیدار گفت:« طرح پویش اشتغال همزمان با تحصیل را در دانشگاه آزاد اسلامی، تهیه و اجرا کرده‌ایم؛ در استان لرستان نیز تعداد دو هزار دانشجو آماده‌ی به‌کارگیری در طرح پویش هستند».

دکتر بهاروند، توضیح داد:«34درصد دانشجویان استان لرستان در مجموعه‌ی دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان مشغول به تحصیل هستند».

دانشگاه فنی و حرفه‌ای؛ یک پتانسیل بزرگ برای اشتغال‌آفرینی

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان لرستان، دکتر عبدالصمد حمیدی، در این دیدار، گفت:« دانشگاه فنی و حرفه‌ای، یکی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بزرگ برای تقویت اشتغال‌آفرینی و کاهش نرخ بیکاری است».

دکتر حمیدی افزود: «یکی از مطالبات ما این است که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان لرستان، همچون سایر دانشگاه‌های استان، دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، ایجاد شود».

دکتر حمیدی، توضیح داد:«دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان لرستان، نزدیک به چهار هزار دانشجو و حدود 600 نفر استاد حق‌التدریس و موظف، دارد».

وی، اظهار داشت:«تقویت دانشگاه فنی و حرفه‌ای دقیقاً در راستای تحقق شعار سال است که هدف اشتغال‌آفرینی دارد».

دانشگاه باید جامعه‌محور باشد

رئیس دانشگاه پیام‌نور استان لرستان گفت:«نهاد دانشگاه باید جامعه‌محور باشد».

دکتر عزت‌اله سپهوند، در این دیدار، توضیح داد:«نزدیک به 10 هزار نفر از مجموع دانشجویان استان در تعداد 9 مرکز آموزش عالی دانشگاه پیام نور استان با تعداد 125 عضو هیئت علمی، مشغول به تحصیل هستند».

دکتر سپهوند، تشریح کرد:«دانشگاه پیام‌نور استان، امسال، باتوجه به شعار سال، تمرکز خود را روی گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان وابسته به دانشگاه پیام‌نور و حمایت از این شرکت‌ها برپایه تقویت اشتغال‌آفرینی، گذاشته است».

وی ادامه داد:«ما این‌گونه فکر نمی‌کنیم که دانشگاه فقط باید به آموزش و پژوهش بپردازد؛ بلکه دانشگاه باید جامعه‌محور باشد و کنش‌گری فرهنگی و اجتماعی هم داشته باشد».

حمایت از اشتغال‌های خُرد دانش‌بنیان

سرپرست پارک علم و فناوری استان لرستان در این دیدار گفت:«رویکرد کاری ما این است که از اشتغال‌های خرد مبتنی بر دانش‌بنیان، حمایت بیشتری کنیم».

دکتر فرهاد نامداری، توضیح داد:«رسالت پارک علم و فناوری متناسب با شعار سال، یک رسالت سنگین برای حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین است».

دکتر نامداری، اظهار داشت:«موضوع مهاجرت بخشی از نخبگان از استان به دیگر استان‌ها یا از کشور به دیگر کشورها، یک موضوع نگران‌کننده است که بایستی راهکارهای حمایت هرچه بیشتر از متخصصان و نخبگان را تقویت کرده و ارتقاء بدهیم».

دانشگاه فرهنگیان؛ دانشگاه مأموریت‌گرا

رئیس پردیس پسران دانشگاه فرهنگیان استان لرستان، دکتر مسلم قبادیان، در این دیدار، گفت:«دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه مأموریت‌گراست».

وی تشریح کرد:«در حال حاضر، دانشگاه فرهنگیان استان لرستان در سطح استان، دارای دو مرکز و دو پردیس در شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد و الیگودرز است».

او بیان کرد:«تعداد 2 هزار و 200 نفر دانشجو به‌صورت شبانه‌روزی در دانشگاه فرهنگیان استان لرستان مشغول به تحصیل هستند».

رئیس پردیس پسران دانشگاه فرهنگیان استان لرستان،‌نبود فضای کافی خوابگاهی را از جمله مشکلات این دانشگاه در استان لرستان، دانست.

دکتر قبادیان، توضیح داد:«کمبود اعتبارات مالی و کمبود نیروی انسانی در بخش هیئت علمی جوان، از دیگر مشکلات دانشگاه فرهنگیان لرستان است».

کمبود فضا داریم

رئیس پردیس دختران دانشگاه فرهنگیان استان لرستان،{خانم } چنگایی، در این دیدار، در سخنان کوتاهی، خواستار این شد که مشکلات مربوط به کمبود فضاهای فیزیکی کافی برای دانشگاه فرهنگیان استان، رفع شوند.

نیازمند نگاه ویژه هستیم

رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران خرم‌آباد، نسیم زارعیان، در این دیدار، گفت:« باید به دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران خرم‌آباد، توجه ویژه‌ای بشود، زیرا هم تک‌جنسیتی و هم مهارت‌محور است».

زارعیان توضیح داد: «دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران خرم‌آباد، تعداد یک هزار و 370 دانشجوی فعال دارد که از این تعداد 670 نفر دانشجو، ساکن خوابگاه هستند».

وی، اظهار داشت:«متأسفانه دانشجویان، به اندازه کافی، فضای خوابگاهی ندارند؛ همچنین، ما در زمینه‌ی اعتبارات مالی، دچار کمبود و مشکلات هستیم».

گزارش تصویری

۱۴۰۱/۰۳/۱۴ - ۱۶:۰۳
۱۸۶۴ بازدید