اخبار

میراث فرهنگی باید برای انسان، جنبه‌های آموزنده در حال و آینده داشته باشد

۱۴۰۱/۰۳/۰۱

سرپرست دانشگاه لرستان در نشست تخصصی به‌مناسبت گرامیداشت هفته میراث فرهنگی، گفت:« «نگاه قرآن کریم به میراث فرهنگی، آن است که میراث فرهنگی و تاریخی، باید برای انسان، جنبه‌های آموزنده در حال و آینده داشته باشد».

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، دکتر علی نظری در این نشست که یکشنبه، اول خردادماه، در مجموعه تاریخی و گردشگری قلعه فلک‌الافلاک با حضور پژوهشگران، محققان و دانشجویان برگزار شد توضیح داد«دو رویکرد نسبت به میراث فرهنگی وجود دارد؛ یکی، نگاه تاریخی و توصیفی که وصف می‌کند آنچه در گذشته اتفاق افتاده است و رویکرد دوم این است که از میراث فرهنگی برای ساختن حال، آینده و سازندگی استفاده کنیم».

دکتر نظری، تحلیل کرد: «اطلاع از زندگی گذشتگان از نگاه قرآن کریم، سراسر، پند و اندرز برای حال و آینده است».

وی تصریح کرد: «قلعه تاریخی فلک‌الافلاک، فقط جنبه‌ی توصیف ندارد بلکه بایستی از این قلعه به عنوان یک ظرفیت مهم برای تمدن‌سازی نوین ایرانی، اسلامی، استفاده ببریم».

سرپرست دانشگاه لرستان تشریح کرد:«بهترین میراث فرهنگی، گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهداست؛ در پادگان جنب قلعه تاریخی فلک‌الافلاک {پادگان سپاه}، بسیاری از جوانان و مردم راهی جهاد در دوران دفاع مقدس شدند که خودش، بهترین میراث برای ماست».

لرستان، جایگاه مهمی در میراث فرهنگی کشور دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان در این نشست گفت: «استان لرستان بیش از 11 هزار شئی تاریخی، فرهنگی و بیش از پنج هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد که نشاندهنده‌ی جایگاه مهم لرستان در میراث فرهنگی کشور است».

مهندس سیدامین قاسمی بیان کرد:«شعار امسال هفته میراث فرهنگی، قدرت موزه‌هاست».

قاسمی توضیح داد: «موزه‌ها ابزارهای مهمی برای تبادل فرهنگی، غنی‌سازی فرهنگی، توسعه و صلح بین‌الملل هستند. موزه‌ها این قدرت را دارند که محیط پیرامون ما را متحول کنند».

وی گفت:«موزه‌ها مکان‌های مهم فرهنگی برای نمایش اکتشافات بشریت هستند».

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان تشریح کرد«موزه‌ها سبک زندگی گذشتگان و نیاکان را نمایش می‌دهند و ذهن گردشگر و بازدیدکننده را به روی ایده‌های جدید، باز می‌کنند تا بشر، بتواند آینده‌ای بهتر برای زندگی‌اش، رقم بزند».

سیدامین قاسمی، تصریح کرد: «غنی‌ترین گنجینه‌ی اشیاء تاریخی غرب کشور در استان لرستان، قرار دارد».

وی، آمار داد: «در استان لرستان، تعداد 11 موزه‌ی فعال وجود دارد؛ مجموعه تاریخی قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد به مدت 13 سال است که در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارد».

او ادامه داد: «تلاش‌های فراوانی را انجام داده‌ایم تا قلعه تاریخی فلک‌الافلاک به عنوان اثر جهانی، ثبت دائم بشود و این کوشش‌ها، تداوم دارد تا همه عرصه‌ی حریم قلعه تحت تملک سازمان میراث فرهنگی قرار گیرد تا هرچه سریعتر، ثبت جهانی قلعه، محقق شود».

مهندس قاسمی توضیح داد: «ساختمان موسوم به باشگاه افسران نیز که متعلق به دوره‌ی پهلوی اول است براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده به موزه‌ی سکه و مفرغ، تبدیل خواهد شد».

وی، خبر داد: «ساختمان تاریخی سربازخانه نیز به‌زودی به موزه‌ی مردم‌شناسی و باستانشناسی، تبدیل می‌شود».

گفتنی است در این نشست تخصصی، لوح تقدیر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان به سرپرست دانشگاه لرستان اهداء شد به این دلیل که، دانشگاه لرستان حضور فعالی در جشنواره ملی فرهنگ اقوام ایران داشت و در برنامه‌های گرامیداشت هفته میراث فرهنگی نیز، مشارکت فعال داشته است.

پژوهشگران، متخصصان و محققان متخصص حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی در این نشست، دیدگاه‌های تخصصی خود را بیان کردند.

دانشجویان در این نشست تخصصی شرکت کردند و پرسش‌ها و دیدگاه‌های خویش را با پژوهشگران دانشگاهی، در میان گذاشتند.

هفته میراث فرهنگی از تاریخ 28 اردیبهشت‌ماه، آغاز شد.

گزارش تصویری

۱۴۰۱/۰۳/۰۱ - ۱۲:۰۵
۷۲۶ بازدید