گفتگو با دکتر رکرک، دکتر عبدلی، دکتر محمودی و دکتر رحیمیان درباره رشتههای تحصیلی جدید
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (شورای گسترش و برنامهریزی آموزش عالی) با درخواست دانشگاه لرستان (معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه) برای پذیرش دانشجو در رشتههای تحصیلی ترویج و آموزش کشاورزی پایدار (گرایش زیستبوم انسانی کشاورزی)، روابط بینالملل و علمسنجی در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته موافقت کرده است.
به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، در همین رابطه، دیدگاه دکتر رکرک (سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه لرستان)، دکتر عبدلی ( مدیر گروه علوم تربیتی)، دکتر محمودی (مدیر گروه علوم سیاسی و حقوق) و دکتر رحیمیان (مدیر گروه اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی) درباره رشتههای تحصیلی جدید دانشگاه لرستان، بیان میشود:
دکتر اسماعیل رکرک، سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه لرستان به خبرنگار اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان گفت:«بعد از سنجش و نیازسنجی اولیه رشتههای تحصیلی، درخواست ایجاد رشته و پذیرش دانشجو به وزارت علوم ارسال میشود».
دکتر رکرک تصریح کرد:«شورای گسترش و برنامهریزی آموزش عالی بعد از درخواست دانشگاه، بررسیهای خود را انجام میدهد و در صورتی که دانشگاه مدنظر، بسترها و شرایط لازم را داشته باشد مجوز پذیرش دانشجو را صادر میکند».
سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه لرستان، بیان کرد:«دانشگاه مدنظر وقتی درخواستی را ارائه میدهد بایستی شرایط نرمافزاری و سختافزاری مورد نیاز را داشته باشد که خوشبختانه دانشگاه لرستان این شرایط را داشته است و با پذیرش دانشجو در سه رشته جدید تحصیلی موافقت شده است».
وی توضیح داد که درخواست دانشگاه لرستان (معاونت آموزشی دانشگاه) در راستای افق 1404 دانشگاه لرستان صورت گرفته است که توسعه کمی و کیفی رشتههای تحصیلی در این افق و چشمانداز متناسب با نیازسنجی دانشگاه، مدنظر است.
دکتر اسماعیل رکرک تشریح کرد که براساس چشمانداز 1404 برنامهریزی این است که رشتههای تحصیلات تکمیلی دانشگاه لرستان براساس نیازسنجیها، گسترش یابند.
اهمیت رشته تحصیلی جدید علمسنجی از زبان دکتر افسانه عبدلی، مدیر گروه علوم تربیتی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان):
«در زمینه اهمیت کسب مجوز برای تأسیس رشته علمسنجی در دانشگاه لرستان باید گفت که تأسیس رشتههای دانشگاهی مبتنی بر یک فرایند علمی- منطقی، یکی از نیازهای مهم آموزش عالی کشور و زمینهای برای تحقق نقشه جامع علمی کشور است.
در این میان، رشته علمسنجی یکی از رشتههای دانشگاهی است که در پاسخ به این تحولات و بهمنظور مدیریت علم، فناوری و نوآوری راهاندازی شده است.
این حوزه میانرشتهای، یکی از ابزارهای مدیریت علم و فناوری است که به ارزیابی، سنجش و اندازهگیری علم و فناوری میپردازد و به طور کلان در چهار محور یا زمینه اصلی شامل: 1) تدوین سیاستها، خطمشیها علمی و پژوهشی 2) مطالعه ارتباطات علمی و تحلیل استنادی 3) ارزیابی کمی و کیفی منابع و انتشارات و 4) سنجش بروندادها، بازدهی و تأثیرگذاری علمی به کار گرفته میشود.
در واقع، در شرایط کنونی، مراکز علم و دانش برای پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی خود در چهار زمینه فوق از روشها و پتانسیلهای موجود در علمسنجی استفاده مینمایند.
لذا بهمنظور بهرهگیری از پتانسیلهای این رشته، این تصمیم اتخاذ شد که رشته علمسنجی در دانشگاه لرستان راهاندازی شود.
بهطورکلی، همراستا با چشمانداز علم، فناوری، نوآوری و اقتصاد دانشبنیان، اهداف و علت راهاندازی دوره کارشناسی ارشد علمسنجی در دانشگاه لرستان عبارت است از:
1_ بهرهگیری از مشارکت اعضای هیئتعلمی رشتههای مختلف به علت بینرشتهای بودن رشته.
2_ توسعه دانشگاه لرستان با تاسیس رشتههای کاربردی و نیازمحور.
3_ تأمین نیازهای منطقهای.
4_ زمینهسازی اشتغال جوانان.
5_ ارائه خدمات به جامعه دانشگاهی کشور».
معرفی رشته روابط بینالملل از زبان دکتر حسین محمودی، مدیر گروه علوم سیاسی و حقوق (دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان):
«با آغاز جنگ جهانی اول بسیاری از محققان به دنبال پیدا کردن دلایل و ریشههای تعارضات بین الدولی، حل و فصل مخاصمات بینالمللی و نحوه رفتار صحیح دولتها در سطح جهانی بودند.
بدینترتیب رشته روابط بینالملل برای بررسی و یافتن دلایل رفتار دولتها و بازیگران بینالمللی به وجود آمد.
ناتوانی جامعه ملل در ایجاد صلحی پایدار و آغاز جنگ جهانی دوم این نگرانی را به شکل فزایندهای افزایش داد و منجر به توجه بیشتر و جدیتر به روابط بین الملل شد.
به همین دلیل روند تکامل رشته روابط بینالملل بسیار سریع اتفاق افتاد؛ بطوریکه تمامی کشورها و ملتها به توسعه کمی و کیفی این علم همت گماردند.
در ایران نیز اگرچه بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی توجه به این علم و گرایشات مختلف آن مورد اقبال و توجه سیاستگذاران، تصمیمسازان و جامعه علمی بوده است اما به دلیل تنوع و سرعت تحولات بینالمللی و تأثیرات بر سایر حوزهها میتوان اذعان داشت که لازم است با گستردگی و تنوع بیش از پیش به آن پرداخته شود.
دانشجویان این رشته به مطالعه روابط میان کشورها و نقش کشورهای مستقل، سازمانهای بین دولتی یا سازمانهای غیر دولتی جهانی، سازمانهای مردم نهاد و شرکتهای چند ملیتی میپردازند و سیاست های خارجی دولتها را مورد مطالعه قرار می دهند.
تحلیل، تبیین و آیندهپژوهی از ثمرات مطالعه این رشته است؛ بطوریکه میتواند در این زمینه به سایر عرصههای میان رشتهای مثل اقتصاد، روانشناسی، فرهنگ، حقوق و.... نیز کمک نموده و مرزهای دانش را بگستراند».
اهمیت رشته ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، گرایش زیست بوم انسانی کشاورزی از زبان دکتر مهدی رحیمیان، مدیر گروه اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی (دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان):
«هدف رشته ترویج و آموزش کشاورزی در مقطع کارشناسی تربیت کارشناسان و به عبارتی مروجانی است که پل ارتباطی بین متخصصان موضوعی کشاورزی (زراعت، باغبانی، علوم دامی، مکانیزاسیون، آبیاری، گیاهپزشکی، خاکشناسی) و کشاورزان باشند؛ به گونهای که یافتههای تحقیقاتی را از مخققان دریافت و به زبان ساده در اختیار کشاورزان قرار دهند. این رشته در مقطع کارشناسی ارشد در چهار گرایش ارائه میشود.
یکی از این گرایشها ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، گرایش زیست بوم انسانی کشاورزی است.
هدف از ارائه این گرایش تربیت افرادی است که با کسب دیدگاه کلنگرانه در مواد درسی و آموزشهای خود قادر باشند سرمایههای انسانی لازم برای روبرو شدن با چالشهای فزاینده پیچیده و متفاوت کشاورزی و محیط زیست را تأمین نمایند. فارغالتحصیلان مقطع کارشناسی رشتههای مختلف مرتبط در بخشهای کشاورزی و محیط زیست، طی این دوره تحصیلی به دانش جامع و کلنگرانه برای تحلیل سیستمی پایدار زیست بوم انسانی مجهز میشوند.
چنین متخصصانی با مطالعه، برنامهریزی، اجرا و ارزشیابی فعالیتهای توسعه کشاورزی با ملاحظات محیط زیست، میتوانند نقش مهمی در بهبود پایداری زیست بوم انسانی داشته باشند».