اخبار

یادداشت مناسبتی «روز ملی فناوری هسته‌ای»

۱۴۰۱/۰۱/۲۱

اشاره:

20 فروردین‌ماه سال ۱۳۸۵ خبر دستیابی ایران به فناوری غنی سازی اورانیوم و راه‌اندازی یک زنجیره کامل غنی‌سازی در نطنز اعلام شد.

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، به دنبال این خبر در سال 85 با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پاس قدردانی از تلاش‌های افتخار آمیز دانشمندان جوان ایران اسلامی، بیستم فروردین ماه، مقارن با تکمیل چرخه سوخت هسته‌ای در تقویم رسمی کشور، روز ملی فناوری هسته‌ای نام گرفت.

به همین مناسبت یادداشت مناسبتی دکتر امین صالحی مدیر گروه فیزیک دانشگاه لرستان در پی می‌آید:

با نام و یاد ایزد منان

به مناسبت گرامیداشت روز خجسته صنعت هسته‌ای کشورمان و با درود و احترام به شهدای گرانقدر هسته‌ای باید اظهار نمود که امروزه تکنولوژی هسته‌ای نقش عمده‌ای را در تأمین انرژی کشورها دارد.

اهمیت انرژی و منابع مختلف تهیه آن، در حال حاضر جزو رویکردهای اصلی دولت‌ها قرار دارد.

به عبارت بهتر، از مسائل مهم هر کشور در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی بررسی، اصلاح و استفاده بهینه از منابع موجود انرژی در آن کشور است.

امروزه بحران‌های سیاسی، اقتصادی، مسائلی نظیر محدودیت ذخایر فسیلی، نگرانی‌های زیست محیطی، ازدیاد جمعیت، رشد اقتصادی، همگی مباحث جهان شمولی هستند که با گستردگی تمام، فکر اندیشمندان را در یافتن راهکارهای مناسب در حل معضلات انرژی در جهان به خود مشغول داشته‌اند.

دانش هسته‌ای در حوزه های صنعتی، زراعی، اصلاح ژنتیک، محیط زیست، تشخیص و درمان پزشکی، تولید انرژی در ابعاد وسیع، تحقیقات هیدروژئولوژی و سنسورهای دقیق کاربرد وسیع دارد.

در گروه فیزیک دانشگاه لرستان تا کنون طرح‌های تحقیقاتی مختلفی در زمینه‌ی تعیین محتویات ایزوتوپی آب‌های رودها و سراب‌های اطراف خرم‌آباد که در بررسی‌های زیست محیطی و کشاورزی و تغذیه‌ی دامها اهمیت دارد، اجرا شده است.

طرحی در زمینه‌ی سترون‌سازی باکتری‌ها برای نگهداری طولانی مدت قارچ‌های خوراکی و مطالعه در میزان اثرگذاری و تعیین مقدار بهینه‌ی رادیو داروها در تشخیص و درمان بیماران سرطانی اجرا شده است.

موضوع اندازه‌گیری میزان مواد رادیواکتیو موجود در مواد مصرفی و کاربرد ایزوتوپهای اکتیو در دستگاههای تشخیصی پت اسکن نیز بررسی و به‌کار گرفته شده است. امیدواریم بتوانیم هم چنان در این زمینه منشأ اثر و مفید باشیم.

این روز خجسته را به همه‌ی اهل علم، فن و پیشرفت صمیمانه تبریک عرض می‌کنیم.

والسلام علی من‌التبع الهدی

گزارش تصویری

۱۴۰۱/۰۱/۲۱ - ۱۴:۴۸
۶۸۱ بازدید