اخبار

یادداشت مناسبتی دکتر کرم‌پور، دکترای اقلیم‌شناسی به مناسبت روز جهانی هواشناسی

۱۴۰۱/۰۱/۰۳

23 مارس {مارچ} به عنوان روز جهانی هواشناسی، نام‌گذاری شده است.

امسال این روز مصادف با چهارشنبه، سوم فروردین‌ماه است.

یادداشت دکتر مصطفی کرم‌پور، سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه لرستان و دکترای اقلیم‌شناسی به مناسبت روز جهانی هواشناسی:

سازمان هواشناسی در گذشته‌های نه چندان دور در ایران، توسط زنده‌یاد دکتر گنجی، استاد ممتاز جغرافیای دانشگاه تهران تأسیس شد.

با پیشرفت علم و تکنولوژی، مهارت‌ها و تکنولوژی هواشناسی نیز در طول زمان تغییر پیدا کرده است.

اقلیم‌شناسان، امروزه مسلط به دانش فیزیک هواشناسی هستند و به روزترین مطالعات اقلیم‌شناسی در قالب پایان‌نامه، مقاله و طرح انجام می‌دهند.

در دانشگاه لرستان، گروه جغرافیا دارای گرایش تغییرات آب و هوایی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتراست و در این مدت، پایان‌نامه‌های بسیار خوبی در مورد عوامل کنترل آب و هوایی ایران و نیز تغییرات اقلیمی در ایران و جهان با روش‌های مختلفی انجام شده است.

برای مطالعه اقلیم ایران از پایین‌ترین لایه که لایه سطحی نام دارد و ارتفاع آن ده متر است تا ارتفاع بالاتر یعنی پوشن سپهر مطالعه می‌شود.

امروزه هواشناسان و اقلیم‌شناسان با پیش‌بینی هوا و اقلیم به بخش‌های کشاورزی، صنعت، گردشگری و ... کمک می‌کنند.

روش‌های پیش‌بینی دینامیکی برای کوتاه و میان‌مدت و روش‌های آماری برای بلندمدت استفاده می‌شود.

دانشگاه لرستان با ظرفیت و توانمندی‌هایی که در حوزه‌ی پژوهش‌های هواشناسی و اقلیم‌شناسی دارد می‌تواند در بحث مخاطرات هواشناسی، پیش‌بینی‌های اقلیم و هواشناسی به بخش‌های اقتصادی استان و کشور، یاری برساند تا نقش دانشگاه به عنوان دانشگاه جامعه‌محور و مسئله‌محور، یک نقش اثرگذار باشد.


۱۴۰۱/۰۱/۰۳ - ۲۳:۲۸
۱۰۴۶ بازدید