اخبار

آغاز دور پنجم نهضت قرآنی دانشگاهیان لرستان؛ الگویی فرا استانی/ سامانه جامع معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان با حضور مجازی معاون وزیر علوم، رونمایی شد

۱۴۰۰/۱۲/۲۷

با حضور مجازی دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دوره‌ی پنجم نهضت قرآنی دانشگاهیان استان لرستان، آغاز و سامانه جامع معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان، رونمایی و راه‌‌اندازی شد.

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، دکتر کلانتری در این آیین مجازی که شامگاه جمعه، 27 اسفندماه برگزار شد ضمن شادباش به مناسبت عید نیمه شعبان و فرارسیدن عید نوروز، گفت:«با پیشرفت علم، انسان در مسیری قرار گرفت که برخی، فکر می‌کردند با تسلط کامل بر طبیعت، دین و مفاهیم دینی، به حاشیه می‌روند».

وی توضیح داد:«انسان سکولار، انسان عقل‌گرا بدون توجه به دین و توحید است و نتیجه‌ی‌ چنین تفکری، بروز بحران‌ها و جنگ‌های متعددی در جهان همچون دو جنگ جهانی بوده است».

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تشریح کرد:«وقوع انقلاب اسلامی ایران، یک رخداد بزرگ منبعت از تعالیم دینی بود و توانست اسلام‌گرایی را در جهان مدرن، تقویت و ترویج کند».

دکتر کلانتری، تصریح کرد:«انسان مدرن بدون دین، یک انسان بدون روح است و علم و دین باید همراه یکدیگر باشند».

وی بیان کرد:«جهالت مدرن، جهالتی است که در آن، انسان، خود را صاحب علم و عقل بدون دین بداند و این نوع انسان یک نوع انسان سرگشته و سرگردان است».

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، افزود:«جایگاه و نقش دانشگاه در نظام جمهوری اسلامی ایران، این است که علم و دین را هر دو با همدیگر، ترویج کند و در این مسیر، به‌دور از افراط و تفریط باشد».

دکترعبدالحسین کلانتری، اظهار داشت:«سعادت بشر در آن است که هم علم‌گرا باشد و هم اهل معنویت دینی».

دکتر کلانتری، درباره جایگاه اساتید دانشگاه‌های کشور در موضوع نهضت قرآنی نیز افزود:«بایستی بیش از پیش، از ظرفیت‌های اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در راستای تقویت و ترویج مفاهیم قرآنی استفاده شود».

وی تبیین کرد:«نقش اساتید در تحقق کامل دانشگاه اسلامی، یک نقش اثرگذار است».

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توضیح داد که تبیین هرچه بیشتر مفاهیم و تعالیم دینی، باعث تقویت مقدمات ظهور حضرت ولیعصر (عج) می‌شود.

دکتر عبدالحسین کلانتری از مدیران و متولیان حوزه کاری فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان به خاطر آغاز نهضت قرآنی دانشگاهیان استان لرستانع تشکر کرد و گفت:«از این نوع فعالیت‌ها می‌توان به‌عنوان الگویی برای دانشگاه‌های منطقه پنج و کشور استفاده کرد».

امانت‌داران خوبی باشیم

در این آیین مجازی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان گفت پیامبر گرامی اسلام (ص)، دو امانت را برای امت اسلامی برجای گذاشته است: قرآن کریم و اهل بیت (علیم‌السلام).

وی تصریح کرد:«ما به عنوان پیروان دین اسلام، باید تلاش کنیم امانت‌داران خوبی برای این دو میراث گران‌سنگ پیامبر گرامی اسلام (ص) باشیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین حاتمی‌کن‌کبود، افزود:«شروع نهضت قرآنی دانشگاهیان دانشگاه لرستان دقیقاً از جمله برنامه‌هایی است که در راستای نهادینگی فرهنگ قرآنی در جامعه است».

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان، ادامه داد:«همانگونه که به برکت انقلاب اسلامی ایران، شاهد به راه افتادن یک نهضت تحت عنوان نهضت سوادآموزی بودیم که باعث شد عمده‌ی بیسوادی در کشور ریشه‌کن شود بایستی شاهد نهضت قرآنی در جامعه باشیم تا همه ابعاد قرآن کریم از روخوانی و روان‌خوانی تا مفاهیم آن، کاملاً در سطح خانواده‌ها، نهادینه شود».

تمدن‌سازی با مبنای قرآنی، محقق می‌شود

دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان و رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان در این آیین گفت:«بدون شک، تمدن‌سازی نوین اسلامی برپایه مبناهای قرآنی، محقق می‌شود».

دکتر نظری افزود:«براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری (حفظه‌الله تعالی)، تمدن‌سازی نوین اسلامی، کاملاً، اساس و مبنای قرآنی دارد».

وی بیان کرد:«اگر ما در همه ابعاد زندگی، براساس آموزه‌های قرآن کریم، عمل و رفتار کنیم آنگاه انسان‌هایی توسعه‌یافته خواهیم بود».

رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان، تشریح کرد:«ما باید تلاش کنیم سلیمانی‌وار {همچون شهید حاج قاسم سلیمانی}، همه وجود خود را در راه دین خدا و تعالیم قرآنی، انفاق و فدا کنیم».

سرپرست دانشگاه لرستان درباره نهضت قرآنی دانشگاهیان استان لرستان توضیح داد:«به برکت وقوع انقلاب اسلامی ایران، الان شاهد هستیم که دانشگاه لرستان، پیشتاز برگزاری یک رویداد دینی مهم همچون نهضت قرآنی دانشگاهیان استان لرستان است».

دکتر علی نظری، اظهار داشت:«دانشگاه، علاوه بر یک نهاد علمی، یک نهاد فرهنگ‌ساز نیز است و رویکرد دانشگاه بایستی تقویت و ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه باشد».

دکتر نظری، توضیح داد:«آغاز نهضت قرآنی دانشگاهیان دانشگاه لرستان، در راستای حرکت کردن برای نهادینه‌شدن فرهنگ قرآنی است».

درباره‌ی سامانه جامع معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان

دکتر محمد حیاتی، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان در این آیین مجازی گفت:«نهضت قرآنی دانشگاهیان استان لرستان یک حرکت مهم دینی،‌ فرهنگی در راستای ترویج تعالیم دینی است».

دکتر حیاتی توضیح داد:«دانشگاهیان استان لرستان از جمله دانشگاه لرستان، توانمندی‌های متعددی در حوزه‌های دینی و قرآنی دارند و تلاش ما این است که از این توانمندی‌ها، به‌خوبی و با روش‌های اثرگذار، بهره‌گیری شود».

وی، تشریح کرد:«نهضت قرآنی دانشگاهیان استان لرستان کاملاً براساس فرهنگ مهدویت است».

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان درباره آغاز به فعالیت سامانه جامع معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان نیز اظهار داشت:«این سامانه به‌صورت رسمی از تاریخ 28 اسفندماه 1400 آغاز به فعالیت می‌کند».

دکتر محمد حیاتی، توضیح داد:«سامانه‌ی جامع معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان، امکانات لازم و کافی برای ارائه انواع خدمات را دارد».

دکتر حیاتی، افزود:«با راه‌اندازی این سامانه‌ی جامع، بسیاری از خدمات دستی و سنتی کانون‌ها، تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی، تبدیل به خدمات الکترونیک می‌شوند».

وی ادامه داد:«حذف کاغذ و صرفه‌جویی در زمان و افزایش سرعت پاسخگویی به تقاضاهای دانشجویان در حوزه‌های کاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان، از دیگر مزایای سامانه‌ی جامع معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان است».

گفتنی است دکتر فاطمه احمدی، مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان، مجری این آیین مجازی بود.

همچنین، مولودی‌خوانی به مناسبت سالروز ولادت باسعادت حضرت ولیعصر (عج) و عید نیمه شعبان، اجرا شد.

آدرس سامانه جامع معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان:

https://farhangi.lu.ac.ir

گزارش تصویری

۱۴۰۰/۱۲/۲۷ - ۲۲:۴۴
۶۸۱ بازدید