اخبار

نشست شورای اقامه نماز دانشگاه لرستان برگزار شد + گزارش تصویری

۱۴۰۰/۱۲/۲۵

نشست شورای اقامه نماز دانشگاه لرستان با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد چراغی، مدیر ستاد اقامه نماز استان لرستان برگزار شد.

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، این نشست، روز چهارشنبه، 25 اسفندماه در محل سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه لرستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین چراغی، مدیر ستاد اقامه نماز استان لرستان در این نشست گفت:«ستاد اقامه نماز استان لرستان از نظر تولید محتواهای فرهنگی و رسانه‌ای، کاملاً آماده‌ی همکاری با سازمان‌ها، ادارات و دانشگاه‌هاست».

وی توضیح داد که از توانمندی‌های اعضای هیئت علمی دانشگاه لرستان برای موضوعات مختلف مرتبط با ترویج نماز و تقویت فرهنگ مهدویت در جامعه بایستی استفاده کرد.

مدیر ستاد اقامه نماز استان لرستان تبیین کرد:«برای تقویت بیش از پیش فرهنگ مهدویت و نماز و شاخص‌های سبک زندگی ایرانی، اسلامی، نقش نهادهای فرهنگی، علمی، آموزشی و اجتماعی همچون آموزش و پرورش و نظام دانشگاه‌ها، یک نقش بسیار مهم است».

حجت‌الاسلام و المسلمین چراغی، تصریح کرد که هرچقدر در جامعه، تعالیم و احکام دینی از جمله نماز خواندن، تقویت و نهادینه شوند خود به خود از میزان آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌ها و جرائم نیز در جامعه کاسته می‌شود؛ زیرا دین و معنویت، مانع گناه‌کاری می‌شود.

وی، تشریح کرد:«ستاد اقامه نماز استان لرستان یک سازمان اداری ناظر است و باید مطالبه‌گری و نظارت کند تا فریضه‌ی مهم نماز و فرهنگ مهدویت در سازمان‌ها، ادارات، نهادها و دانشگاه‌ها به خوبی، اجرا شود؛ همچنین نظارت کند تا فعالیت‌های فرهنگی و فرهنگ‌ساز در زمینه فریضه مهم نماز، به خوبی اجرا شوند».

مدیر ستاد اقامه نماز استان لرستان توضیح داد که براساس مصوبه سازمان امور اداری و استخدامی کشور، تلاش اجرایی و عملیاتی مدیران برای اقامه نماز و ترویج فرهنگ نماز و فرهنگ مهدویت در سازمان و اداره تحت مدیریتشان، دارای امتیاز در ارزیابی عملکرد مدیران است و بخشی از گزارش عملکرد مدیران باید باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین چراغی، افزود:«دانشگاه می‌تواند کارگاه‌ها و نشست‌های مختلف آموزشی با محوریت دعوت به نماز، آثار نماز و امثال این موضوعات را برگزار کند تا به‌ویژه مفاهیم نماز و فرهنگ مهدویت در سطح دانشجویان، ترویج و تقویت شوند».

چراغی تصریح کرد که باید به پرسش‌ها و شبهات هم درباره موضوعات و مسائل دینی پاسخ داد و بخشی از جهاد تبیین، پاسخگویی اثرگذار به شبهات و پرسش‌های مرتبط با موضوعات دینی است.

خانواده‌محوری و نقش مهم استادان در ترویج فرهنگ نماز

دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان و رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان در این نشست گفت:«باید رویکرد آن باشد که گفتگوهای مستقیم با افرادی که ترک کننده‌ی نماز هستند وجود داشته باشد و فراموش نکنیم که بخشی از فلسفه بعثت انبیاء، تبلیغ همراه با گفتگو کردن بوده است تا انحرافات ذهنی افراد رفع شود».

دکتر نظری توضیح داد که باید با رویکرد آسیب‌شناسی، آسیب‌های مرتبط با موضوعات دینی از جمله نماز، باید شناسایی شوند و برای رفع آسیب‌ها، برنامه‌ریزی علمی و عملیاتی کرد.

وی بیان کرد:«در زمینه‌ی فرهنگ نماز باید کرسی‌های آزاداندیشی برگزار شود تا بتوان به پرسش‌ها و شبهات، پاسخ داد».

رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان تصریح کرد که معلم و استاد از هر نظر الگو هستند و به همین علت باید در ترویج فرهنگ نماز، مشارکت اثرگذار داشته باشند.

دکتر نظری، افزود:«این نکته مهم است که خانواده‌محوری در ترویج نماز و فرهنگ مهدویت، نقش اساسی داشته باشد؛ ما باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که بتوانیم خانواده‌ها را در ترویج فرهنگ دینی، مشارکت بدهیم و در این زمینه با خانواده‌ها گفتگو کنیم».

دینمداری و معنویت‌درمانی در جهان امروز

دکتر سیدحسام الدین حجازی، سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه لرستان در این نشست، گفت:«افراد دینمدار و معنوی، علاوه بر سلامت رفتار از نظر جسمی نیز دارای سلامت بهتری هستند و ما در جهان امروز شاهد مقوله‌ی مهم معنویت‌درمانی هستیم».

دکتر حجازی، توضیح داد که دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی، فرهنگی، اجتماعی، آماده‌ی همکاری با ستاد اقامه نماز استان لرستان در راستای تقویت و ترویج فرهنگ نماز و فرهنگ مهدویت است.

دکتر فاطمه احمدی، مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان در این نشست، گفت:«پیشنهاد بنده این است که یک اتاق فکر یا یک کارگروه تشکیل شود تا با مشارکت دانشگاهیان و نهادهای خارج از دانشگاه، آسیب‌ها شناسایی شده و راهکارها هم ارائه شوند».

دکتر احمدی تصریح کرد که ما به عنوان مدیر باید خودمان همواره در صف اول نماز باشیم و همواره در رفتارهای‌مان، تلاش کنیم اخلاق اسلامی را در همه ابعاد، رعایت کنیم.

وی تشریح کرد:«رویکرد کاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان این است که شاخص‌های مرتبط با فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و فعالیت‌های مرتبط با اقامه نماز در سطح دانشگاه به‌ویژه در سطح دانشجویان، تقویت شده و ارتقاء یابند».

مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان تأکید کرد که ما نیاز به گفتمان‌سازی درباره‌ی فرهنگ نماز، فرهنگ مهدویت و فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر داریم.

اتاق فکر تشکیل شود

دکتر فاطمه احمدی، تبیین کرد:«برنامه‌ریزی در این حوزه‌ها نیازمند تهیه و تدوین سند راهبردی است که خوشبختانه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان در این زمینه، فعالیت‌های خوبی را شروع کرده است که امیدواریم با همکاری همه بخش‌های درون و برون‌دانشگاهی، این فعالیت‌ها به نتیجه‌ی مطلوب برسند و اثرگذار در ترویج هرچه بیشتر تعالیم دینی در جامعه باشند».

در این نشست، موضوع احداث نمازخانه‌ها و تجهیز نمازخانه‌های موجود در سراهای دانشجویی نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

خبر و گزارش تصویری: اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان.

گزارش تصویری

۱۴۰۰/۱۲/۲۵ - ۱۴:۳۹
۱۱۶۸ بازدید