اخبار

صیانت از جنگل‌ها و منابع طبیعی از ضرورت‌های حیات بشر است

۱۴۰۰/۱۲/۱۸

به مناسبت گرامیداشت هفته منابع طبیعی (15 تا 22 اسفندماه)، نشست علمی، تخصصی منابع طبیعی به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، این نشست تخصصی، شامگاه چهارشنبه، 18 اسفندماه به صورت غیرحضوری و مجازی با حضور متخصصان حوزه منابع طبیعی برگزار شد.

دکتر سعید محمدزاده، سرپرست دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان، برگزاری این‌گونه نشست‌ها را یکی از اقدامات مناسب برای ترویج فرهنگ صیانت از منابع طبیعی در جامعه دانست و از برگزارکنندگان این نشست، تشکر کرد.

نشست مذکور را گروه علوم و مهندسی جنگل‌ دانشگاه لرستان با همکاری مرکز تحقیقات بلوط برگزار کرد.

دکتر سعید محمدزاده در این نشست گفت:«اهمیت محیطزیست، جنگل و منابع طبیعی فقط برای نسل حال نیست بلکه برای نسل‌های آینده نیز دارای اهمیت بالاست».

سرپرست دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان، کوچک‌ترین آسیب به منابع طبیعی را یک خسارت بزرگ برای نسل‌های حال و آینده دانست.

وی تشریح کرد:«در بهره‌برداری از منابع طبیعی، ابتدا باید براساس ظرفیت‌سنجی به توان اکولوژیک منابع طبیعی توجه شود».

دکتر محمدزاده، تبیین کرد که تحلیل موضوع منابع طبیعی فقط از زاویه دید اقتصادی یا زیست‌محیطی نیست؛ بلکه علاوه بر اینها بایستی به مباحث فرهنگی و فرهنگ‌ْسازی نیز توجه کرد.

در این نشست تخصصی و مجازی، دکتر جلال هناره، دکتر مجید توکلی، دکتر احمد بیرانوند و مهندس مسعود امیرزاده، دیدگاه‌های خود را درباره اهمیت صیانت از جنگل‌ها، پوشش گیاهی و منابع طبیعی، بیان کردند. دکتر رحیم ملک‌نیا نیز دبیر این نشست بود.

به‌ویژه با تأکید بر جنگل‌های زاگرس، این موضوع مورد تصریح قرار گرفت که می‌بایست اقدامات برای حفاظت از جنگل‌های بلوط، ارتقاء پیدا کند.

متأسفانه در این رابطه معضل زوال بلوط، چند سالی است گریبانگیر زاگرس شده است و بایستی با راهکارهای علمی و عملیاتی، با زوال بلوط، مبارزه کرد.

همچنین، آفات مهم نوپدید و بازپدید را باید از منظر علمی شناخت و تبیین کرد و برای کنترل آنها و رفع این آفات، برنامه‌ریزی علمی و کاربردی کرد.

جنگل از چنان اهمیتی بهره‌مند است که به عنوان اموال عمومی از نگاه قانونگذار تعریف شده است و بایستی مراقبت کرد مدل مالکیت در عرصه‌های منابع طبیعی به گونه‌ای باشد که مدیریت منابع آب و رودخانه‌ها، باعث تداخل کارکرد درباره‌ی آسیب به منابع طبیعی، جنگل‌ها و پوشش گیاهی نشود.

آنچه اهمیت دارد توجه به مفهوم توسعه‌‌‌ی پایدار است که هم پیشرفت اقتصادی جوامع محقق شود و هم محیط‌زیست، جنگل و منابع طبیعی، صیانت شود.

اینکه در کشور ایران نیز یک هفته به نام هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است خود، نشان از اهمیت این موضوع، دارد.


۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۰:۴۳
۷۲۷ بازدید