اخبار

دانشگاه لرستان؛ برگزار کننده پنل تخصصی در سیزدهمین همایش بین‌المللی علوم ورزشی

۱۴۰۰/۱۲/۱۸

دانشگاه لرستان (گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی) به عنوان برگزارکننده‌ی یکی از پنل‌های تخصصی سیزدهمین همایش بزرگ بین‌المللی علوم ورزشی، پنل تخصصی «فعالیت بدنی و تندرستی» را برگزار کرد.

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، تعداد 13 دانشگاه کشور شامل دانشگاه اصفهان، دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه لرستان، دانشگاه گیلان، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تبریز، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه شهید رجایی، دانشگاه علامه‌طباطبایی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه حکیم سبزواری و دانشگاه مازندران در رویداد مهم، معتبر و علمی همایش سیزدهم علوم ورزشی، پنل‌های تخصصی را برگزار می‌کنند.

دانشگاه لرستان برگزاکننده‌ی پنل تخصصی تحت عنوان فعالیت بدنی و تندرستی است که این پنل تخصصی، صبح روز چهارشنبه، 18 اسفندماه به صورت مجازی و غیرحضوری با شرکت سخنرانان برگزیده داخل و خارج کشور، برگزار شد.

دکتر مسعود رحمتی، عضو هیئت علمی گروه تربیت‌بدنی (علوم ورزشی) دانشگاه لرستان به عنوان یکی از سخنرانان کلیدی این همایش معتبر بین‌المللی انتخاب شد و سخنرانی خود را انجام داد.

عمده محورهای سخنرانی دکتر رحمتی هم که بازتاب تحقیقات وی با همکاری تعدادی از پژوهشگران داخل و خارج کشور بوده است این نکته بود که با بررسی نرخ مرگ و میر و تعداد مراجعات بیماران کووید 19 به بخش مراقبت‌های ویژه‌ی بیمارستان‌ها در مورد آنهایی که قبل از کرونا به علت فعالیت‌های ورزشی از آمادگی جسمانی بالاتری برخوردار بودند نرخ مرگ و میر و نرخ پذیرش و بستری شدن در بیمارستان‌ها کمتر از سایر افراد بود.

بهره‌مندی از آمادگی جسمانی با تمرین روزانه 30 دقیقه فعالیت ورزشی، افزایش سطح ایمنی بدن را به دنبال دارد. شرکت منظم در فعالیت‌های جسمانی از جمله شاخص‌های مهم افزایش سطح ایمنی بدن در برابر بیماری کووید 19 است.

به ویژه افرادی که سابقه فعالیت مقاومتی را از گذشته داشتند و دارای قدرت جسمانی بالاتری بودند در مورد این افراد، نرخ پذیرش و بستری شدن در بیمارستان‌ها، پایین‌تر از سایرین بوده است (بیماری کووید 19).

نرخ مرگ و میر هم در مورد افرادی که آمادگی جسمانی بالاتری داشته‌اند (با تأکید بر ورزش‌های هوازی) بسیار کمتر بوده است و این خود گویای اهمیت ورزش و تحرک جسمی و فعالیت‌های تربیت‌بدنی در سلامتی افراد است.

افراد بهتر است فعالیت‌های ترکیبی (ترکیب ورزش‌های هوازی و قدرتی) را با هم انجام بدهند تا سطح ایمنی بدن ارتقاء پیدا کند.

اگرچه ورزش‌های هوازی، نرخ مرگ و میر به علت بیماری کووید 19 را کاهش داده است و ورزش‌های قدرتی و مقاومتی هم نرخ پذیرش در بیمارستان و بستری شدن در بیمارستان را کاهش داده است اما همانگونه که توضیح داده شد بهتر و ایده‌آل‌تر آن است که فرد هم ورزش هوازی و هم ورزش قدرتی را با همدیگر انجام بدهد.

در پنل تخصصی که دانشگاه لرستان برگزاکننده‌ی آن بود علاوه بر دکتر مسعود رحمتی، دکتر محمد فتحی، دکتر رحیم میرنصوری و علی‌یاور عزیزپور (گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه لرستان) نیز حضور داشتند.

امسال، همایش علمی بین‌المللی علوم ورزشی به صورت غیرحضوری و مجازی با حضور پژوهشگران برجسته داخل و خارج از کشور برگزار شد به گونه‌ای که از خارج از کشور تعداد 79 پژوهشگر برجسته علوم ورزشی به عنوان سخنرانان کلیدی این همایش انتخاب شدند.

شعار سیزدهمین همایش بین‌المللی علوم ورزشی، «فعالیت بدنی و عصر مدرن» است و این همایش از تاریخ 16 اسفندماه شروع شده و تا 19 اسفندماه تداوم دارد.

پنل‌ها نیز از نوع تخصصی و بین‌المللی هستند و نشست‌های تخصصی نیز برگزار می‌شوند. همچنین کارگاه‌های آموزشی متعدد در حال برگزاری هستند. تعدادی از فدراسیون‌های ورزشی کشور و انجمن‌های علمی ورزشی کشور نیز در برگزاری این همایش معتبر بین‌المللی، همکاری و مشارکت دارند.

پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی کشور، برگزارکننده‌‌ی اصلی همایش بین‌المللی علوم ورزشی است و تعداد 13 دانشگاه از کشور از جمله دانشگاه لرستان نیز به عنوان برگزارکنندگان پنل‌های تخصصی این رویداد علمی، انتخاب شده‌اند.

گزارش تصویری

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۱۴:۳۳
۷۸۶ بازدید