اخبار

نشست کارشناسی برای اجرای کیفی مصوبه سفر رئیس‌جمهور

۱۴۰۰/۱۲/۱۷

ایجاد پژوهشکده گیاهان دارویی در شهرستان الیگودرز از جمله مصوبات سفر اخیر دکتر رئیسی، رئیس‌جمهور به استان لرستان در حوزه کاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود.

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، چندی پیش براساس تأکید دکتر محمدعلی زلفی‌گل و دکتر فرهاد زیویار، استاندار لرستان و پیگیری دکتر محمد خدابخشی، نماینده الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، ایجاد و راه‌اندازی پژوهشکده گیاهان دارویی شهرستان الیگودرز به دانشگاه لرستان، سپرده شد.

در همین راستا برای شنیدن نظرات متخصصان در جهت کمک علمی و کاربردی برای ایجاد مقدمات کار، نشستی در همین زمینه در محل حوزه ریاست دانشگاه لرستان به ریاست دکتر علی نظری، برگزار شد.

در این نشست که روز سه‌شنبه، 17 اسفندماه برگزار شد اعضای هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان و سایر متخصصان حوزه کشاورزی، منابع طبیعی و گیاهان دارویی، دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را بیان کردند.

در این نشست، دکتر محمد خدابخشی، نماینده شهرستان الیگودرز در مجلس شورای اسلامی به صورت تلفنی با سرپرست دانشگاه لرستان و اعضای حاضر در نشست گفتگو کرد و از تیم مدیریتی و اعضای هیئت علمی دانشگاه لرستان به خاطر جدیت در اجرای مصوبات سفر ریاست‌جمهوری در رابطه با حوزه‌ی کاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سپاسگزاری کرد.

دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان و رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان نیز در این گفتگوی تلفنی، توضیح داد که دانشکده‌های مختلف دانشگاه لرستان از جمله دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دارای توانمندی‌های مختلف علمی هستند که بایستی بیش از پیش از این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها برای رفع مشکلات استان استفاده شود.

سرپرست دانشگاه لرستان تصریح کرد تیم مدیریتی دانشگاه لرستان، همه‌ی کوشش خود را به کار بسته است تا مصوبات سفر ریاست‌محترم جمهوری در حوزه کاری وزارت علوم در استان لرستان به سرعت، اجرایی شوند.

دکتر مصطفی کرم‌پور، سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه لرستان نیز در سخنانی بر تقویت پژوهش‌ها و تحقیقات کاربردی تأکید کرد و توضیح داد که توجه علمی و عملیاتی به گسترش کاشت گیاهان دارویی در استان لرستان از جمله موضوعات مهم در مسیر اشتغالزایی با محوریت استفاده از متخصصان دانشگاهی است.

دکتر سعید محمدزاده، سرپرست دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان نیز که خود، عضو هیئت علمی این دانشکده است در این نشست حضور داشت.

چند روز پیش، دکتر سعید محمدزاده، سرپرست دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان در گفتگو با خبرنگار اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، درباره موضوع گیاهان دارویی، توضیح داد: «براساس تحقیقات و پژوهش‌های علمی، استفاده از داروهای شیمیایی، عوارض جانبی آسیب‌زا برای سلامتی بشر و محیط‌زیست دارد؛ به همین علت، استفاده از گیاهان دارویی که به مراتب، عوارض بسیار کمتری برای سلامت بشر دارند به‌عنوان یک راهکار کاربردی مطرح است.

همچنین باید به موضوع ارزان‌تر بودن قیمت گیاهان دارویی نسبت به داروهای شیمیایی اشاره کرد که خود به خود، استفاده از گیاهان دارویی از منظر اقتصادی هم برای مصرف‌کننده، به‌صرفه‌تر است»

دکتر محمدزاده، بیان کرد: «دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مختلفی در این رابطه است؛ از جمله اینکه، این دانشکده، گلخانه‌های متنوعی در زمینه گیاهان دارویی دارد و همچنین دارای مزرعه گیاهان دارویی است.

نیروی متخصص هم که وجود دارد؛ بدین‌روی، می‌توان از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان برای راه‌اندازی پژوهشکده گیاهان دارویی، استفاده کرد».

دکتر محمدزاده تشریح کرد: «کاربرد گیاهان دارویی، فقط مختص و محدود به حوزه‌های درمانی انسان‌ نیست؛ بلکه در حوزه‌های پرورش و درمان دام و طیور هم، استفاده می‌شود؛ بنابراین، اهمیت دادن به موضوع گیاهان دارویی، در راستای ظرفیت‌های کشاورزی استان لرستان است».

گفتنی است شرایط توپوگرافی شهرستان الیگودرز به گونه‌ای است که استعداد، بستر و ظرفیت لازم برای کاشت گونه‌های متنوع گیاهان دارویی را دارد.

گزارش تصویری

۱۴۰۰/۱۲/۱۷ - ۲۱:۴۳
۸۴۵ بازدید