اخبار

موافقت وزارت علوم با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد زمین‌شناسی مهندسی (دانشگاه لرستان)

۱۴۰۰/۱۲/۱۷

براساس اعلام معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه لرستان، شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) با درخواست دانشگاه لرستان برای پذیرش دانشجو در رشته تحصیلی علوم‌زمین، گرایش زمین‌شناسی مهندسی، موافقت کرده است.

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در جلسه مورخ سوم بهمن‌ماه 1400 با درخواست دانشگاه لرستان موافقت کرده است و پذیرش دانشجو در رشته‌تحصیلی علوم زمین، گرایش زمین‌شناسی مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته (روزانه)، خواهد بود.

همچنین در نامه شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی تصریح شده است که پذیرش دانشجو منوط به تأمین شرایط علمی، آموزشی و اعتبارات مالی است.

گرایش زمین شناسی مهندسی برپایه روش‌های مختلف محاسباتی، صحرایی، اکتشافی و مدل‌سازی، تأثیر محیط زمین‌شناسی را بر سازه‌های مهندسی یا پروژه عمرانی مشخص می‌کند و راه‌حل‌های مناسبی جهت کاهش یا برطرف کردن خطرات احتمالی ارائه می‌دهد.

زمین‌شناسی مهندسی به بررسی نقش سازه‌ها در تحریک و تغییر محیط زمین شناختی نیز می‌پردازد.

در بسیاری از پروژه‌های عمرانی همچون ساخت سازه‌های بزرگ (سد‌ها، پل‌ها، نیروگاه‌ها، سازه‌های صنعتی)، راه و راه‌آهن، معادن، حفاری چاه‌های عمیق (نفت، گاز و ژئوترمال)، نیاز به درک و در نظر گرفتن شرایط زمین‌ّشناسی با آگاهی از جنبه‌های مهندسی برای طراحی ایمن و کاهش هزینه‌های اجرایی است و این موضوع، از اهمیت فراوانی بهره‌مند است.

باتوجه به اجرای متعدد پروژه‌های عمرانی، معادن سنگ ساختمانی فراوان و مخاطرات زمین‌شناسی در سطح استان لرستان و کمبود نیروهای متخصص بومی، ایجاد مقطع کارشناسی ارشد زمین‌شناسی مهندسی در دانشگاه لرستان برای فراهم کردن بستر مناسب تربیت کارشناسان متخصص و متعهد، بی‌تردید متناسب با ظرفیت‌های استان و راهگشاست.

این نکته هم یادآوری می‌شود که گروه زمین‌شناسی دانشگاه لرستان (دانشکده علوم پایه)، تعداد 15 عضو هیئت علمی دارد.

این گروه، هر سال، در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دانشجو می‌پذیرد.

برخی گرایش‌ها عبارتند از: زمین‌شناسی‌اقتصادی،پترولوژی،چینه شناسی و فسیل‌شناسی، زمین‌شناسی زیست‌محیطی.


۱۴۰۰/۱۲/۱۷ - ۱۹:۴۴
۹۷۹ بازدید