اخبار

تحصیل زنان همراه با رسالت اصلی مادری و همسری

۱۴۰۰/۱۲/۱۷

دانشگاه پیام‌نور ایران با همکاری دانشگاه مسینا ایتالیا (بخش روانشناسی)، همزمان با روز زن در ایتالیا، نشست تخصصی مجازی با عنوان: کدام تربیت؟ نقش زن در تربیت و فعالیت‌های آن خارج از منزل، برگزار شد.

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود، عضو هیئت علمی گروه آموزشی معارف و فلسفه اسلامی دانشگاه لرستان نیز به این نشست دعوت شد و سخنرانی کرد.

سخنرانان از داخل و خارج کشور بودند.

دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود در این نشست تخصصی مجازی، گفت:«براساس آموزه‌های دینی، فراگیری علم و دانش برای انسان، کمال محسوب می‌شود؛ اسلام در کسب علم و دانش و کسب فضایل اخلاقی و انسانی، بین زن و مرد، تفاوتی قائل نشده است».

وی تشریح کرد:«تحصیل زنان و دختران باعث می‌شود که بعد از ازدواج، زنان بتوانند رابطه‌ی بهتری با همسر و فرزندان داشته باشند؛ امروزه تحصیل زنان و دختران به فرهنگ تبدیل شده است و کمتر زنی وجود دارد که در این مسیر قدم نگذاشته باشد».

حجت‌الاسلام و المسلمین حاتمی‌کن‌کبود افزود:«در میان رشد فزاینده تحصیل زنان و دختران مسائل دیگری نیز ظهور کرده است که نیازمند بررسی‌های علمی جهت یافتن راه‌حل‌های دقیق است؛ مهم‌ترین مسئله نیز اظهار این نکته است که ممکن است نقش‌های همسری و مادری در خانواده با موضوع ادامه تحصیل زنان، تناسب نداشته باشد».

او توضیح داد:«به همین خاطر است که برخی‌ها به بهانه ادامه تحصیل از ازدواج خودداری کرده و برخی دیگر نیز بعد از ازداوج تن به مسئولیت مادری نمی‌دهند».

دکتر حاتمی‌کن‌کبود، گفت:«ما معتقدیم که تحصیل به عنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اجتماعی زنان با استقبال روزافزونی مواجه است؛ البته باید توجه کنیم که از ویژگی‌های خاص این فعالیت آن نکته است که بخش وسیعی از زندگی زنان و خانواده‌های آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد».

وی بیان کرد:«باید مشکلات این مسیر شناسایی شده و برای رفع مشکلات، راهکارهای علمی ارائه شود؛ در مجموع تحصیل زنان نباید آنها را از نقش اصلی آنها یعنی نقش تربیتی، غافل کند».

عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان ادامه داد:«در اسلام این نکته اهمیت دارد که زنان و دختران بتوانند ادامه تحصیل بدهند و از سوی دیگر نقش اصلی مادری، همسری و تربیتی را هم به نحو احسن ایفاء کنند؛ اسلام از علم‌آموزی بانوان کاملاً دفاع می‌کند. اسلام زن و مرد را در مسیر تکامل یکسان می‌داند».

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی‌کن‌کبود، تصریح کرد:«پیامبر گرامی اسلام (ص)، طلب علم و دانش را هم بر زنان و هم بر مردان واجب دانسته‌اند».

دکتر حاتمی‌کن‌کبود در بخش دیگری از سخنانش، آثار و پیامدهای مختلف تحصیل زنان و دختران را توضیح داد.

از جمله آثار مثبت فردی تحصیل زنان و دختران، ارتقای کیفیت زندگی و سلامت خانواده و رابطه بهتر با همسر و فرزندان است.

و اما برخی آثار و پیامدهای منفی:

بروز شتابزدگی، اضطراب و تنش در خانواده که گاهی براثر خستگی روحی و جسمی زنان رخ می‌دهد (زنان در حال تحصیل). از بین رفتن روابط سالم بین اعضای خانواده براثر فردگرایی یک زن تحصیلکرده.

وی تصریح کرد:«لازم است که هم در بعد فردی و هم در بعد خانوادگی مراقب باشیم و مواظبت کنیم که تحصیل بانوان،تأثیر منفی بر فرد و خانواده نگذارد».

حجت‌الاسلام و المسلمین حاتمی‌کن‌کبود توضیح داد:«باید به دنبال راهکارهای پیشگیرانه باشیم و اصول حاکم بر تحصیل زنان را مرور کنیم؛ مهم‌ترین اصل هم این است که رسالت خانواده ایجاد آرامش است و هر چیزی که باعث بهم ریختن این آرامش باشد باید از آن دوری کنیم».

وی گفت:«افراط و تفریط در این مسئله، بسیار خطرناک است؛ هم آن‌هایی که با تحصیل دختران و زنان مخالفت می‌کنند و هم آن‌هایی که ازدواج را فدای تحصیل می‌کنند و بعد از اخذ مدارک بالا هم عمدتاً پشیمان می‌شوند که چرا ازدواج نکرده‌اند هر دو دیدگاه افراط و تفریط است و اسلام هم با افراط و تفریط مخالف است. امیدوارم تحصیل بانوان در راه آرامش خانواده باشد».

گزارش تصویری

۱۴۰۰/۱۲/۱۷ - ۲۲:۵۵
۷۹۱ بازدید