اخبار

شهر از نگاه دینی، تمدن‌ساز است

۱۴۰۰/۱۲/۱۶

نشست مجازی با عنوان مناسب‌سازی پیاده‌راه‌های خرم‌آباد برگزار شد.

به گزارش اداره روابط عمومی، این نشست، شامگاه دوشنبه، 16 اسفندماه برگزار شد تا موضوع مناسب‌سازی پیاده‌راه‌های شهر خرم‌آباد با تأکید بر تردد راحت جانبازان و معلولان مورد بحث و گفتگوی حاضران در نشست قرار گرفت.

اینکه در شهر خرم‌آباد به عنوان مرکز استان لرستان، چقدر به بحث مناسب‌سازی توجه عملیاتی شده است در این نشست مطرح شد و تصریح شد که با همکاری شهرداری خرم‌آباد، سازمان بهزیستی، نظام مهندسی و ... بایستی فضاها و کالبدهای شهر به‌گونه‌ای طراحی و اجرا شوند که افراد معلول، جانباز، سالمند و ... هم بتوانند براساس بهره‌مندی از حقوق شهروندی، به‌راحتی در فضاهای شهری، تردد کنند.

دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان و رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان در این نشست از جمله سخنرانان بود.

وی توضیح داد که شهر در چارچوب آموزه‌های دینی، فقط یک محیط مادی نیست بلکه باید یک محیط معنوی هم محسوب می‌شود که انسان باید در محیط شهر، کاملاً چه از نظر مادی و چه از نظر معنوی، نشانه‌های پویایی و حرکت و کمال در مسیر تمدن نوین اسلامی را ببیند.

ما باید به دنبال مفهوم شهر پاک باشیم و شهر پاک، شهری است که همه‌ی اجزای تشکیل‌دهنده‌ی هویت مادی و معنوی آن براساس شاخص‌های تمدن‌ نوین اسلامی باشند.

دکتر سیدنجم‌الدین الماسی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان لرستان نیز در سخنانی اظهار امیدواری کرد که شهرداری خرم‌آباد بتواند با استفاده از نظرات کارشناسان به‌ویژه کارشناسان سازمان بهزیستی، فضاها و پیاده‌راه‌های شهر را به گونه‌ای طراحی کند که شهروندان معلول و جانباز با مشکلات در رابطه با تردد‌ها روبه‌رو نشوند و به راحتی بتوانند در شهر، تردد داشته باشند.

دکتر الماسی گریزی هم به اقتصاد شهر زد و توضیح داد که یک شهر پویا، شهری است که مهارت‌آفرینی در آن نهادینه است و دانشگاه فنی و حرفه‌ای هم رسالت مهم مهارت‌آفرینی را به عهده دارد.

وی تشریح کرد که اگر می‌خواهیم شهرهای ما نرخ بیکاری پایینی داشته باشند بایستی جوانان و دانش‌آموختگان را به سوی یادگیری مهارت‌های کاربردی سوق بدهیم تا یک جوان بعد از اینکه از دانشگاه، فارغ‌التحصیل شد خودش بتواند با تکیه به مهارت‌، شغل و کار برای خودش و دیگران ایجاد کند.

در این نشست مجازی، همایون عمودی‌زاده،‌سرپرست سازمان بهزیستی استان لرستان درباره دو مفهوم توضیح داد:

الف ـ معماری اسلامی شهرها.

ب ـ مناسب‌سازی فضاهای شهری برای معلولان، جانبازان، سالمندان و ...

او به غنای معماری اسلامی اشاره کرد و توضیح داد که بخشی از هویت شهرها باید معماری اسلامی، ایرانی باشد.

همچنین وی یک گزارش از کلیت اقدامات انجام شده درباره مناسب‌سازی پیاده‌راه‌های شهر خرم‌آباد ارائه کرد که البته رسالت عمده‌ی شهرداری است.

عمودی‌زاده، تلنگر زد که باتوجه به اینکه جمعیت کشور به سوی کهن‌سالی و پیری می‌رود در آینده می‌بایست موضوع مناسب‌سازی فضاهای شهری برای راحتی تردد سالمندان، به‌صورت جدی‌تر نسبت به گذشته، پیگیری و اجرایی شود.

سایر اعضای حاضر در نشست مذکور نیز درباره موضوع مشترک ضرورت تقویت اقدامات در راستای مناسب‌سازی پیاده‌راه‌ها و فضاهای شهری خرم‌آباد صحبت کردند و البته توجه به این نکته که اعتبارات لازم مالی نیز برای این مهم، بایستی محقق شود.

گفتنی است این نشست مجازی را جبهه علمی، فرهنگی استادی لرستان (سازمان بسیج اساتید استان لرستان) با همکاری معاونت علمی و پژوهشی بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان لرستان برگزار کرد.

گزارش تصویری

۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۲۲:۳۷
۶۲۲ بازدید