اخبار

بازدید سرپرست دانشگاه لرستان و رئیس قرارگاه دانشجویی شهید علم‌الهدی (راهیان نور) از زیارتگاه شهدای فتح‌المبین

۱۴۰۰/۱۲/۱۶

دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان و رئیس قرارگاه دانشجویی شهید علم‌الهدی استان لرستان از زیارتگاه شهدای فتح‌المبین (شهرستان شوش) بازدید کرد.

به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان، این روزها، اردوهای دانشجویی راهیان نور با همکاری و همیاری سازمان بسیج دانشجویی در حال برگزاری هستند.

در همین راستا، صبح روز دوشنبه، 16 اسفندماه، دکتر علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان و رئیس قرارگاه دانشجویی شهید علم‌الهدی (اردوهای راهیان نور دانشجویی استان لرستان) از بخش‌های مختلف زیارتگاه شهدای فتح‌المبین که در شهرستان شوش (استان خوزستان) قرار دارد بازدید کرد.

همچنین در این بازدید، حجت‌الاسلام و المسلمین فاضلی، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان و برخی دیگر از مدیران دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان و نیروهای بسیج دانشجویی استان و دانشگاه لرستان، حضور داشتند.

دکتر نظری در گفتگو با متولیان کاروان‌های دانشجویی راهیان نور، فضای حاکم بر اردوهای راهیان‌نور را یک فضای کاملاً معنوی و فرهنگی دانست و بر تلاش بیشتر برای انتقال هرچه بهتر مفاهیم جهاد، ایثار و شهادت به نسل جوان و دانشجو به عنوان یک رسالت مهم دینی و فرهنگی، تأکید کرد.

در این بازدید، روایان مختلف دوران دفاع مقدس در محل شهادت رزمندگان اسلام، رویدادهای مرتبط با عملیات فتح‌المبین را برای دانشجویان، تبیین و تشریح کردند.

عملیات فتح‌المبین یکی از عملیات‌های بسیار مهم دوران دفاع مقدس در فروردین‌ماه سال 1361 بود که با جانفشانی‌های بی‌نظیر رزمندگان اسلام و با رمز یا زهرا (س)، با پیروزی قاطع ایران، انجام شد.

در این عملیات مهم علاوه بر آزادسازی حدود 2400 کیلومتر مربع از خاک ایران که به اشغال دشمن درآمده بود، شهرهای دزفول، شوش، دهلران، اندیمشک و جاده اهواز به اندیمشک از تیررس توپخانه ارتش بعثی عراق خارج شدند و ارتش بعثی عراق متحمل شکست بسیار سنگینی از رزمندگان اسلام شد.

در عملیات فتح‌المبین تعداد 100 گردان از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و تعداد 35 گردان از ارتش جمهوری اسلامی ایران، مشارکت داشتند.

همچنین بخش‌های مهندسی سپاه، ارتش و جهادسازندگی، در این عملیات با هماهنگی و موفقیت کامل، نقش‌آفرینی کردند.

جاویدالاثر، سردار رشید اسلام، حاج احمد متوسلیان، فرمانده لشکر 27 محمد رسول‌الله (ص) نقش بارزی در این عملیات و ابتکار عمل در نابودی و شکست نیروهای دشمن داشت.

فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز برعهده محسن رضایی بود.

همچنین، فرمانده دلاور، شهید سپهبد علی صیادشیرازی، فرماندهی گردان‌‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در این عملیات را برعهده داشت.

در عملیات فتح‌المبین بیش از 25 هزار نفر از نیروهای ارتش بعثی عراق به هلاکت رسیدند و نزدیک به 15 هزار نفر از نیروهای ارتش بعثی عراق به دست رزمندگان اسلام، اسیر شدند.

هر سال، زائران مختلفی از سراسر کشور راهی زیارتگاه شهدای فتح‌المبین می‌شوند.

خبر و عکس: اداره روابط عمومی دانشگاه لرستان.

گزارش تصویری

۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۲۱:۲۲
۱۰۸۰ بازدید